• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83225
+
-

متهم فراجناحی

تصاویر مشترک ایروانی با مسئولان، گویای نفوذ بالای او در سطوح مختلف نظام تصمیم‌گیری است

متهم فراجناحی

عباس ایروانی متهم به افساد فی الارض یکی از پرنفوذترین متهمان اقتصادی است که این روزها تصاویر او با آیت‌الله هاشمی، علوی وزیر اطلاعات، قالیباف، شهردار اسبق تهران، شریعتمداری وزیر کار و رفاه، نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت، پروفسور سمیعی جراح مشهور مغز و اعصاب، ناطق نوری، واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد در گوشه و کنار منتشر می‌شود.

روز گذشته دومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
این پرونده 7متهم دارد و متهم ردیف اول، عباس ایروانی مدیر گروه عظام (تولید‌کننده قطعات خودرو) متهم است به افساد فی‌الارض از مجاری اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به‌صورت عمده و کلان به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار، رهبری گروه مجرمانه سازمان‌یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم.
در این جلسه، قاضی از متهم ایروانی خواست تا در برابر اتهامات خود دفاع کند؛ متهم در ابتدای دفاعیات خود مدعی شد: «فاقد هرگونه سابقه کیفری‌ام» ادعایی که با واکنش قاضی مواجه شد و گفت: «شما در سال ۶۶ به اتهام ارتشاء و اختلاس بازداشت شده‌اید چطور می‌گویید فاقد سابقه کیفری هستید؟» در ادامه، متهم پاسخ داد: «یک موردی بود که فردی مبلغ۵٠ هزار تومان به شخص دیگری داده بود که من بعد از چند روز تبرئه شدم و در این ٣٠ سال فعالیتم باعث رونق اقتصادی شدم و خداوند شاهد است که در این سال‌ها برای دور زدن تحریم‌ها چه رشادت‌هایی که به خرج ندادم و در مدت ٩‌ماه بازداشت چه مشکلاتی متحمل شدم.»
به گزارش فارس، متهم ضمن رد اتهامات خود درباره پرداخت رشوه، جعل اسناد و قاچاق قطعات خودرو، از خدماتی گفت که او طی 30سال گذشته به کشور کرده است؛ «۴ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند و در مدت فعالیتم از خروج ۳۵۰ میلیون دلار جلوگیری کرده‌ام و مجموعه‌های گردشگری و رفاهی بسیاری ساخته شده است.»
ایروانی «معاونت اقتصادی اطلاعات سپاه» را تنها شاکی خود دانست و گفت: از ۱۰ سال پیش این نهاد تمام اسناد ما را ضبط کرد. من تقاضای استرداد اموال خود را از نهاد مذکور کردم و البته هر بار این نهاد اتهامات جدیدی را به من نسبت داد تا جایی که گفتم حاضرم کلیه اموال منقول و غیرمنقول خود را به جمهوری اسلامی ایران بدهم.»
متهم ایروانی در بخشی از دفاعیات خود گفت: «مرا متهم کردند که قطعات ECU را برای مسئولان ابزار جاسوسی قرار داده‌ام اما هزار قطعه وارد کشور می‌شود و از کجا معلوم قطعه ECU که ابزار جاسوسی دارد در خودروی مسئولان قرار می‌گیرد.»
قاضی خطاب به متهم گفت: «چطور دستور می‌دهید که خاتمی‌پور(متهم ردیف چهارم) خودش را گم کند؟ شما می‌گفتید محموله با پرداخت رشوه ترخیص شود... روغنی‌ها می‌گوید ایروانی در واتساپ گفته که خاتمی‌پور خودش را گم و گور کند که این عبارت گم و گور هم دقیقا ذکر شده است.» متهم پاسخ داد: این موارد را در بازجویی گفته‌اند نمی‌شود که برای تبرئه خودشان برخی مسائل را به بنده منتسب کنند.
قاضی در بخشی از جلسه دادگاه خطاب به متهم متذکر شد: از من به شما نصیحت، دلت به هیچ‌کس خوش نباشد. این دلخوشی‌ها در این دادگاه سر سوزنی ارزش ندارد.

ایروانی کیست؟

در نخستین جلسه دادگاه محاکمه متهمان گروه عظام، نماینده دادستان درباره عباس ایروانی، مدیر این گروه و متهم ردیف اول پرونده گفت: متهم ایروانی یکی از پرنفوذترین فعالان اقتصادی است که عمده فعالیت خود را رشوه و رانت اطلاعاتی بنا نهاده است و به‌دنبال تحصیل مال نامشروع بوده است. شاه‌محمدی گفت: رقم دست‌اندازی ایروانی به بیت‌المال سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سال‌های فعالیت وی در مجموع به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
نماینده دادستان توصیف مناسبی برای ایروانی به‌کار برد: «یکی از پرنفوذترین فعالان اقتصادی است که عمده فعالیت خود را رشوه و رانت اطلاعاتی بنا نهاده است.» تصاویر مشترک ایروانی با مسئولان بلندپایه کشور از جناح‌های مختلف سیاسی، در مقاطع مختلف حکایت از نفوذ بالای این فعال اقتصادی دارد؛ مناسبت‌های دیدار او با مسئولان و تصاویر مشترکش با آنها هر یک جای بحث دارد.
زندگینامه کارآفرین دیروز و متهم امروز فساد بزرگ، نکات قابل توجهی در خود مستتر دارد. او درباره برشی از زندگی خود در سال 1356، به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی خود اشاره کرده و نوشته: «با هماهنگی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری در مبارزات سیاسی غرب تهران، که مقصد اغلب تظاهرات باشکوه آن دوران بود مشارکت فعالی داشتم...» ایروانی خود را از یاران شهید چمران معرفی کرده و نوشته که در بحبوحه دفاع‌مقدس «مشغول امر سر و سامان‌دادن به کمک‌های مردمی غرب و مرکز تهران شدم.»
او از مراحل توسعه کسب و کار خود در حوزه تولید قطعات خودرو و واردات و صادرات در این زمینه گفته و مدعی شده که ده‌ها هزار نفر در مجموعه‌های تحت مدیریت وی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به‌کار مشغول شده‌اند. او در بخشی از زندگینامه خود مدعی می‌شود که «قرآن‌های خطی بسیار زیبا و ارزشمندی را که مربوط به سده‌های گذشته بود به‌دست بهترین مرمت‌گران سپرده و آن را در آلمان به شکلی که مناسب و در خور آن باشد به چاپ رساندیم که به رویت رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است.»
ایروانی در اشاره به فعالیت‌هایش در حوزه هنری، به نقش خود در بازسازی عتبات عالیات، طراحی و آماده‌سازی‌ ضریح سیدالشهدا تأکید کرده و می‌نویسد: «در همان زمان به توصیه سردار سلیمانی بنده نیز همکاری خود را با ستاد بازسازی عتبات عالیات، جناب حاج آقای حقیقت‌پور افزایش دادم.»
متهم بزرگ فساد مالی از دوستی دیرینه خود با پروفسور سمیعی هم گفته و نوشته: «در یکی از دیدارهایمان ایده احداث «مرکز تحقیقات و نوآوری مغز و اعصاب» مطرح شد و... به سرعت امور مقدماتی را انجام داده و پس از جانمایی، زمین مرکز را در منطقه 22تهران به مبلغ 110/000/000/000ریال از شهرداری خریداری کرده و به نام مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) نمودم.»
متهم فساد 764میلیون دلاری درباره علاقه خود به صنعت گردشگری گفته و احداث بزرگ‌ترین و نخستین پارک آبی موضوعی رو باز ایران در جزیره زیبای کیش و پروژه هزار و یک شهر تهران را از آثار خود معرفی کرده است.
چنان‌که از فعالیت‌های ایروانی پیداست، او هم همانند بسیاری از متهمان به فسادهای مالی در حوزه‌های مختلف اعم از خیریه، گردشگری، فرهنگی و هنری، میراث فرهنگی، سینما، مذهبی، ساخت‌وساز و... فعالیت داشته است؛ فعالیت‌هایی که عموما و عمدتا پوششی برای فعالیت‌های غیرقانونی و نامشروع به آنها پرداخته می‌شود. این ویژگی مشترک اغلب متهمان به فساد است که طی ماه‌های گذشته در جلسات محاکمه آنها به خوبی قابل مشاهده است؛ آلوده‌سازی‌ حوزه‌های فرهنگی و هنری و خیریه‌ها با پول‌های کثیف و اتصال به محافل و مراکز قدرت سیاسی شیوه‌ای است که ایروانی نیز همانند بسیاری دیگر از مفسدان مالی برای هموارسازی مسیر اهداف نامشروع خود برگزیده است. کارآفرین دیروز، امروز متهم به فساد 4000میلیارد تومانی است؛ تاکنون کسی از رفقای دیروز او از فعالیت‌‌هایش دفاع نکرده و پشت او نایستاده است. شاید همه آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که ایروانی به پایان خط رسیده است؛ این واقعیت یادآور همان نصیحت قاضی صلواتی است که خطاب به ایروانی گفت: «دلت به هیچ‌کس خوش نباشد. این دلخوشی‌ها در این دادگاه سر سوزنی ارزش ندارد.» ایروانی هم گویا دل از همه بریده و در پایان خط، برای رهایی خود، در دادگاه سوره «فاطر» می‌خواند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :