• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83198
+
-

کاهش بی‌سابقه صادرات ایران به ترکیه

صادرات کالایی ایران به ترکیه به‌طور‌ بی‌سابقه‌ای افت کرده؛ به‌گونه‌ای که اتاق تهران گزارش داده در‌ ماه آگوست سال‌جاری میلادی، تراز تجاری ایران با احتساب نفت خام و ترکیه به نفع کشور همسایه مثبت شده که نشان می‌دهد صادرات ایران طی ماه‌های اخیر به‌طور قابل ملاحظه‌ای افت کرده است. این گزارش نشان می‌دهد در 8ماه منتهی به آگوست2019 اگرچه تراز تجاری ایران با ترکیه با مازاد به نفع ایران همراه شده اما نسبت به دوره مشابه پارسال به‌شدت افت کرده و در این مدت واردات ایران به ترکیه 6درصد کم شده؛ درحالی‌که صادرات ایران به این کشور با کاهش 43درصدی همراه شده است.

اتاق تهران در گزارشی اعلام کرد که طی 8‌ماه نخست امسال مازاد تجاری ایران با ترکیه بیش از 2میلیارد دلار افت کرده که نشان می‌دهد تراز تجاری کشورمان تضعیف شده است. براساس این گزارش تا ‌ماه مه2019 تراز تجاری ماهانه ایران با ترکیه با مازاد همراه بوده اما از ‌ماه ژوئن با افت قابل توجه صادرات ایران به ترکیه مواجه شده و در ماه‌های بعد این تراز تجاری با کسری همراه شده است؛ به‌گونه‌ای که در آگوست سال2019 میزان صادرات ایران به ترکیه حدود 86میلیون دلار برآورد شده که نسبت به ‌ماه مشابه سال2018 افتی 85درصدی داشته است. این در حالی است که واردات ایران از ترکیه در‌ ماه آگوست امسال نسبت به آگوست سال گذشته با افتی 5درصدی روبه‌رو شده و به 173میلیون دلار رسیده است. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران می‌گوید در بازه زمانی 2014 تا 2018 بالاترین رقم تجارت کالایی ایران و ترکیه مربوط به سال2014 و با رقم 13.7میلیارد دلار بوده و در این سال صادرات ایران به ترکیه در سطح بالاتری قرار گرفته اما طی سال‌های اخیر حجم تجارت بین ایران و ترکیه تا حدودی کاهش یافته و در سال2018 به 9.3میلیارد دلار رسیده و در 8‌ماه نخست امسال هم حجم تجارت بین 2کشور به 4.5میلیارد دلار کاهش یافته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 34درصد ریزش را نشان می‌دهد.

   نشانه‌های اثر تحریم نفتی

هرچند گمرک ایران در انتشار آمارهای تجاری به رقم صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی اشاره نمی‌کند اما اتاق تهران با اشاره به کاهش 43درصدی ارزش صادرات کشور به ترکیه در 8‌ماه نخست سال‌جاری میلادی می‌گوید: براساس آمار گمرک در 8 ماهه گذشته، ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه بدون نفت خام حدود 2.9میلیارد دلار برآورد شده که با آمارهای رسمی کشور ترکیه همخوانی دارد؛ با این تفاوت که در آمارهای اعلام شده از سوی ترکیه، میزان صادرات نفت ایران گنجانده شده است. این گزارش تأکید دارد بیش از 40واحد درصد از کاهش 40درصدی ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه در 8‌ماه نخست سال‌جاری میلادی به‌واسطه کاهش ارزش صادرات کالاهایی شامل سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات خاص حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و موم‌های معدنی بوده که البته شامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی هم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید