• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83128
+
-

فعالیت خاموش مهد کودک‌های غیر مجاز در مازندران

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران: والدین خط مقدم شناسایی مهد کودک‌های غیر مجاز هستند

آموزش
فعالیت خاموش مهد کودک‌های غیر مجاز در مازندران

 با وجود حساسیت‌های موجود در زمینه مراکز مراقبت و نگهداری موقت پاره‌وقت کودکان، ‌این روزها شاهد افزایش تعداد مهد کودک‌هایی در برخی نقاط مازندران هستیم که بدون اخذ مجوز و زیر پوشش مجوزهای مشابه به کسب درآمد می‌پردازند.به گزارش ایرنا، در گذشته تمامی مراحل رشد و تربیت کودکان در کانون خانواده و توسط والدین صورت می‌گرفت؛ در حالی که امروزه به خاطر مشغله والدین بخشی از این مسئولیت بر عهده مراکز آموزشی مانند مهدکودک‌ها گذاشته شده است. 

مهد کودک یک مقطع آموزشی غیر رسمی است که در آن با بهره‌گیری از مربیان با تجربه به آموزش مفاهیم اولیه زندگی اجتماعی و پیش‌نیازهای تحصیلی برای حضور موفق کودکان در مدرسه پرداخته می‌شود.بر این اساس فلسفه ایجاد مهد کودک فقط نگهداری صرف از کودکان و مراقبت پاره‌وقت از آنان برای والدین شاغل یا حتی خانه‌دار نیست، بلکه مراقبت هدفمند در سایه آموزش درست و بخشی از اجتماع‌پذیری را در برمی‌گیرد که مسلما در مراکز فاقد استاندارد و مجوز این امر محقق نمی‌شود.

بر اساس شواهد و گفته‌های بسیاری والدین در برخی نقاط مازندران مراکزی با مجوز خانه بازی یا دارالقران یا به اشکال دیگر برای کسب درآمد در پوشش مهد کودک اقدام به مراقبت کودکان می‌کنند. این مراکز فاقد استاندارد، شرایط لازم و مربیان آموزش‌دیده و کارشناس برای تحقق اهداف مراقبتی هستند. در بسیاری موارد حتی ممکن است به صورت عکس عمل کرده و آسیب‌های تربیتی به کودکان وارد کنند. 


مهد کودک‌ها مستمر پایش می‌شوند

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران در این‌باره گفت: در سال جاری ۲۸ هزار کودک در ۷۵۰ مهد کودک رسمی استان در حال نگهداری هستند. تمامی مهد کودک‌ها بر اساس استانداردهای بهزیستی دارای مجوز هستند و مستمر پایش می‌شوند. «وحید حسین‌زاده» با اشاره به این‌که نگهداری از کودکان در قالب مهد کودک مساله‌ای حساس است، ادامه داد: مدیریت و مربیان مهد کودک باید از فیلترهای سخت بهزیستی عبور کنند که برای مربیان بدون مجوز اجرا نمی‌شود. 


وظایف مربیان مهد کودک

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران با بیان این‌که مسئولیت مربیان مهد کودک بسیار حساس است و شرایطی ویژه را می‌طلبد، افزود: مربی مهد کودک مسئول مراقبت، شناخت استعدادها،‌ پرورش عاطفی، جسمی، هوشی، رفتاری، اجتماعی و گفتاری و رشد خلاقیت کودکان است که برای مراکز دیگر تعریف نشده است. حسین‌زاده با بیان این‌که مربیان مهد در سطوح مختلف دارای وظایفی هستند، ادامه داد: مراقبت از سلامت جسم و روان کودک، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، بررسی شرایط تنبیهی و تهدیدی کودک در خانه و بیرون از خانه، نظارت بر چگونگی وضع بهداشت فردی کودک، کنترل کودکان، تشخیص مشکلات احتمالی آنها و آموزش مهارت‌های زندگی از جمله وظایف مربیان است که در توان مربیان دیگر مراکز نیست.

به گفته وی، مربیان مهد کودک تلاش می‌کنند چالش‌ها و مشکلات کودکان در زمان حضور در مهد را به درستی مدیریت کنند، اما مربیان مراکز دیگر صرفا آنان را نگهداری می‌کنند و ناآشنایی با وظایف و آموزش‌های لازم منجر به آسیب روحی و جسمی به کودکان می‌شود. 


بیشترین تخلف مربوط به خانه‌های بازی است

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران بیشترین تخلف در این زمینه را مربوط به خانه‌های بازی استان دانست که در قالب خانه بازی، کار نگهداری کودکان را هم انجام می‌دهند. حسین‌زاده افزود: برخلاف مهد کودک‌ها، خانه‌های بازی فقط می‌توانند با حضور والدین برای یک یا ۲ ساعت از کودکان نگهداری و آنها را مشغول بازی کنند. وی گفت: تاکنون از فعالیت تعداد قابل توجهی از این خانه‌های بازی در سراسر استان به بهزیستی گزارش و طی بازرسی، صحت آن محرز شده است. این مسئول به نگهداری کودکان در دارالقرآن‌ها هم اشاره کرد و افزود: نگهداری کودکان در دارالقرآن‌ها نیز غیر قانونی و غیر مجاز است، زیرا بر اساس مجوز صنفی، آنها فقط موظف به آموزش کودکان برای ساعتی مشخص همچون کانون‌های زبان و دیگر موارد هستند. 


دستگاه‌ها از برخورد جدی امتناع می‌کنند

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان ‎با اشاره به این‌که مجوز مراکز دیگر غیر از مهد کودک در اصناف و دیگر نهادها تعریف شده است، گفت: با وجود تذکرات متعدد بهزیستی، اما هیچ توجهی نمی‌شود. وی بیان کرد: دستگاه‌های مورد نظر از برخورد جدی امتناع می‌کنند و متاسفانه بهزیستی نمی‌تواند با آنها برخورد کند. حسین‌زاده گفت: بر اساس قانون مهد کودک‌ها می‌توانند از ساعت 7 تا ۱۸ به نگهداری کودکان اقدام کنند؛ در حالی که در خانه کودک و دیگر مراکز، کودکان فقط حداکثر ۲ ساعت آن هم با حضور والدین می‌توانند به فعالیت مشغول باشند و این مراکز حق نگهداری از کودکان را ندارند. 


ضرورت جلوگیری از فعالیت مهد کودک‌های غیر مجاز

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان با تاکید بر این‌که تنها نهاد رسمی نگهداری از کودکان مهد کودک‌های دارای مجوز از بهزیستی هستند، اظهار کرد: باید خانواده‌ها پیش از ثبت‌نام یا سپردن کودکان به مهدها از مجاز بودنشان مطلع شوند.به گفته وی، به سرعت باید جلوی فعالیت مهد کودک‌های غیر مجاز با هر نام و برندی گرفته شود، زیرا ممکن است خسارت جبران‌ناپذیری به کودک وارد کنند. حسین‌زاده والدین را خط مقدم شناسایی مهد کودک‌های غیر مجاز دانست و از آنها خواست به هیچ‌وجه فرزندان خود را به این مراکز نسپارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید