• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83123
+
-

نیاز خراسان جنوبی به گروه خونی O منفی

خبر
نیاز خراسان جنوبی به گروه خونی O منفی

مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان این‌که بالای ۷۰ درصد اهداکنندگان خون در استان مستمر هستند گفت: سالیانه حدود ۲۲ هزار خون‌گیری در این استان انجام می‌شود. به گزارش تسنیم، «محمدرضا عاملی» اظهار کرد: در 6 ماهه نخست امسال 14 هزار و 79 نفر از مردم خراسان جنوبی به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند. وی با بیان این‌که 10 هزار و 214 نفر موفق به اهدای خون شدند، افزود: از این تعداد 609 نفر معادل 6 درصد خانم و مابقی آقا بودند. عاملی بیشترین خون اهدایی را مربوط به گروه خونی o+ و کمترین گروه خونی را AB- عنوان و تصریح کرد: بیشترین گروه خونی مورد نیاز در استان گروه خونی O- است. 

وی با بیان این‌که سالیانه حدود 22 هزار خون‌گیری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: گلبول قرمز، پلاکت و پلاسمای خون از جمله فرآورده‌هایی است که از خون تهیه می‌شود. مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی یادآور شد: از ابتدای محرم تا 28 محرم، 2441 نفر در خراسان جنوبی به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد 1775 نفر خون خود را اهدا کردند. عاملی اظهار کرد: با توجه به این‌که نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی نیازی همیشگی و دائمی است، از مردم نوع‌دوست خراسان جنوبی درخواست کرد که تنها در مناسبت‌های خاص به مراکز انتقال خون مراجعه نکنند، بلکه در طول سال برنامه منظمی برای مراجعه داشته باشند. 

مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی از پیشرفت 30 درصدی پروژه احداث مرکز جامع انتقال خون خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از ابتدای امسال 3 هزار اهدای پلاسما در خراسان جنوبی انجام شده است. عاملی با بیان این‌که از ابتدای امسال تاکنون 3 هزار اهدای پلاسما در خراسان جنوبی صورت گرفته است، به اهدای سلول‌های بنیادی در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: تاکنون 200 نفر در خراسان جنوبی در بحث اهدای سلول‌های بنیادی اعلام آمادگی کرده‌اند. مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان این‌که از همه این 200 نفر نمونه‌برداری شده است، بیان کرد: در صورتی که نیاز باشد فراخوان انجام می‌شود و این افراد می‌توانند بحث اهدای سلول‌های بنیادی را انجام دهند. 

عاملی به توزیع فرآورده‌های خونی در بین مراکز درمانی خراسان جنوبی اشاره و تصریح کرد: در 6 ماهه سال جاری 12 هزار و 593 واحد خون و فرآورده خونی بین مراکز درمانی خراسان جنوبی توزیع شده است. وی با بیان این‌که در 6 ماهه امسال 6400 واحد خون به مراکز درمانی خراسان جنوبی ارسال شده است، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی معین استان سیستان و بلوچستان است و در صورت وجود خون مازاد به سیستان و بلوچستان ارسال می‌کند. مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به احداث مرکز جامع انتقال خون خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر پروژه احداث مرکز جامع اهدای خون خراسان جنوبی 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

عاملی به مراکز ثابت و سیار انتقال خون خراسان جنوبی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر 2 مرکز انتقال خون در بیرجند و یک مرکز در طبس فعال هستند و همچنین یک مرکز خون‌گیری در شهرستان قاین در روزهای دوشنبه و یک مرکز در شهرستان فردوس در روزهای یکشنبه و چهارشنبه فعال هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید