• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83010
+
-

صادرات آذربایجان ‌شرقی 2 برابر شد

در نیمه نخست امسال یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار از مبادی گمرکی استان صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و دلاری به ترتیب ۲۴ و ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. 

ناظر گمرک‌های استان آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک تبریز با اعلام این خبر به ایرنا گفت: چدن، آهن و فولاد، مواد پلاستیکی، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مس و مصنوعات مسی، میوه‌های خوراکی، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی اجزا و قطعات آنها، مصنوعاتی از چدن، آهن یا فولاد، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، فرآورده‌های غلات و رشته‌های سنتتیک یا مصنوعی عمده‌ترین محصولات صادراتی از گمرک‌های استان بوده است.  

«لیلی اورنگی» افزود: این محصولات بیشتر به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، چین، افغانستان، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان صادر شده است.  وی با اشاره به این‌که بیشترین صادرات استان از گمرک تبریز انجام شده است، گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری حدود ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار از گمرک تبریز صادر شده است که در رتبه پانزدهم در میان ۱۰۶ گمرک کشور قرار گرفته است.  

«حبیب امین‌زاده»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی هم به افزایش 100 درصدی ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی از طریق گمرک‌های استان در نیمه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: عدم شناسایی بازارهای هدف از جمله دلایل کاهش کمیت و کیفیت صادرات است. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های استان تولید محصولات کشاورزی است، در حالی که سهم صادرات این محصولات به دلیل رعایت نشدن استانداردها و شاخص‌های جهانی بسیار کم است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید