• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 82995
+
-

زیارت کربلا بدون بازار‌سیاه بلیت

آنچه باید متقاضیان سفر به کربلای معلی برای سفر هوایی در ایام اربعین بدانند

زیارت کربلا بدون بازار‌سیاه بلیت

  اگر شما هم از جمله زائران کربلای معلی در ایام اربعین امسال هستید و به دلایل مختلف قادر به پیاده‌روی و استفاده از وسایل حمل‌ونقل زمینی یا خودروی شخصی برای انجام این سفر نیستید، استفاده از پروازهای هوایی بهترین گزینه برای انجام این سفر است اما با رشد تقاضا برای سفر به کربلا، تخلفات بازار‌سیاه بلیت هواپیما به این شهر نیز بیشتر شده است و برخی فروشندگان بلیت تلاش می‌کنند تا مبالغ بیشتری را از زائران دریافت کنند. با وجود این، لازم است بدانید امسال اولا فروش اینترنتی بلیت مشروط شده است و برای مقابله با تخلفات قبلی، بلیت‌های ویژه اربعین با قیمت‌های مصوب در 18دفتر فروش بلیت سراسر کشور ارائه می‌شود. با این شرایط، مراقب باشید در دام دفاتر گرانفروش بلیت هواپیما نیفتید.

 امسال با هماهنگی‌های به عمل آمده دامنه قیمت بلیت پروازهای ویژه ایام اربعین حدفاصل ۲۰ تا ۳۰مهرماه با احتساب مسافت مبدا و مقصد، تعیین شده است. همچنین دفاتر فروش بلیت موظف‌ شده‌اند برای بلیت‌های دوطرفه، اگر رفت‌یا برگشت در بازه‌های زمانی ذکر شده ۱۰روزه نباشد، نرخ اعلامی ویژه اربعین را درنظر بگیرند. همچنین اعلام شده قیمت بلیت ویژه اتوبوس‌ها به مناسبت ایام اربعین حسینی امسال افزایش نخواهد داشت؛ گرچه افزایش قیمتی که در ابتدای امسال برای اتوبوس‌ها در نظرگرفته شده، موجب تغییر اندکی در قیمت بلیت اتوبوس‌های ویژه اربعین می‌شود.

نرخ مصوب بلیت پروازهای اربعین 
بنابر اعلام مسئولان اگر قصد سفر به کربلای حسینی در ایام اربعین را دارید به نرخ‌های مصوب توجه کنید تا مشمول گرانفروشی متخلفان نشوید. بر این اساس برای تاریخ‌های 20 تا 30مهرماه امسال، نرخ بلیت پروازهای تهران - نجف - تهران و تهران - بغداد - تهران 2/2میلیون تومان و نرخ بلیت مشهد - نجف - مشهد و مشهد - بغداد - مشهد 2.8میلیون تومان تعیین شده است. نرخ بلیت سایر شهرستان‌ها هم در مسیرهای نجف و بغداد مشابه نرخ تهران به نجف و بغداد است. همچنین نرخ بلیت‌های یک‌طرفه در مسیرهای تهران - نجف یک میلیون و 100هزار تومان و در مسیر مشهد - نجف یک میلیون و 400هزار تومان تعیین شده است. آن‌گونه که مقامات مسئول اعلام کرده‌اند تاکنون 18دفتر فروش بلیت پرواز‌های اربعین در3  استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی تعیین شده است و برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که امسال زائران اربعین برای سفر عمدتا از خدمات هوایی استفاده کنند. ‌وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده است باید سطح خدمات پروازی به‌گونه‌ای باشد که مردم برای سفرهای اربعین نسبت به گذشته بیشتر از هواپیما استفاده کنند. محمد اسلامی، خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، همچنین خواستار معرفی نماینده ویژه این سازمان در عراق برای جلوگیری یا پیگیری و رسیدگی به مشکلات و اتفاق‌های ناگهانی در قبال ایرلاین‌ها و زائران شد.

آغاز فروش بلیت پروازهای اربعین
یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه فعلا 18دفتر، فروش بلیت با نرخ مصوب را انجام می‌دهند و ‌تعداداین دفاتربه‌تدریج افزایش خواهد یافت، گفت: همچنین در استان‌هایی که پروازهای اربعین برقرار است به‌زودی آژانس‌های طرف قرارداد معرفی خواهند شد و این امر نیازمند دریافت مجوز پرواز و هماهنگی شرکت هواپیمایی با فرودگاه‌های مبدا و مقصد است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره سرنوشت فروش بلیت پروازهای اربعین گفت: مراکز معتبر ارائه بلیت پروازهای اربعین مشخص شده است، البته ظرفیت صندلی پرواز در این مراکز به‌تدریج افزایش می‌یابد زیرا مجوزهای پروازی و هماهنگی بین 2فرودگاه مبدا و مقصد به‌تدریج در حال انجام است. رضا جعفرزاده، با تأکید بر اینکه روزهای آینده به تعداد این مراکز فروش افزوده می‌شود، افزود: ‌‌شرکت‌های هواپیمایی پس از دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری موظف هستند هماهنگی لازم را بین 2فرودگاه مبدا و مقصد انجام دهند و پس از زمان‌بندی پرواز، اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند. او همچنین از برخورد با گرانفروشان بلیت خبر داد و تأکید کرد شرکت‌ها ملزم هستند بر نحوه توزیع بلیت‌هایشان در آژانس‌های طرف قرارداد نظارت عالی داشته باشند، ضمن اینکه باید هرگونه تخلف را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش دهند. با هر تخلف درحوزه فروش و عرضه بلیت و همچنین گزارش تخلفات از سوی مردم، به‌صورت ویژه برخورد می‌کنیم. جعفرزاده به زائران توصیه کرد حتما از مراکز معتبر نسبت به تهیه بلیت پروازهای اربعین اقدام و درصورت امکان حتما بلیت را از داخل کشور تهیه کنند. وی گفت: با متخلفان و گرانفروشان برخورد می‌شود. طی 2هفته اخیر نیز 3مورد تخلف گرانفروشی بلیت اربعین به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شده بود که رسیدگی کردیم و پولی را که به ‌صورت اضافه از زائر دریافت شده بود، برگرداندیم.

فروش اینترنتی بلیت مشروط شد
معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه امسال فروش اینترنتی بلیت هواپیما ویژه ایام اربعین مشروط به پذیرش مسئولیت سایت‌های فروش بلیت توسط ایرلاین‌ها شده است و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و پلیس فتا به‌شدت با تخلفات برخورد می‌شود، گفت: ‌تاکنون ۶۲۶ مجوز پرواز برای ایام اربعین صادرشده و طبق برنامه‌ریزی تا ۷۲۰ مجوز برای پرواز به فرودگاه‌های نجف و بغداد ظرفیت ایجاد شده است. مرتضی دهقان‌ افزود: ایرلاین‌ها می‌توانند درخواست خود برای ایجاد مسیر پروازی جدید را به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کنند تا درصورت موافقت، نرخ‌گذاری براساس مسافت انجام شود. به‌گفته او 2500دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای جابه‌جایی زوار بین مرز تا پایانه مرزی و هزار و ۲۵۰دستگاه دیگر داخل خاک عراق تا مرز، به زائران خدمات ارائه می‌کنند.

نحوه دریافت ارز
  امسال زائران اربعین برای دریافت ارز، به نام‌نویسی در سامانه سنا نیازی ندارند و به زوار اربعین ۱۰۰یورو یا معادل آن پرداخت می‌شود. زوار اربعین برای دریافت ارز، فقط باید مدارک گذرنامه و کارت ملی را به شعب یا صرافی‌های منتخب ارائه کنند و ثبت‌نام در سامانه سنا مربوط به امور داخلی خود بانک‌ها و صرافی‌هاست. کورش پرویزیان رئیس کانون بانک‌های خصوصی با تأکید بر اینکه به زوار اربعین ۱۰۰یورو یا معادل آن پرداخت می‌شود، افزود: با 6بانک منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان و نیز صرافی‌های مجاز آنها، هماهنگ شده و زائران درصورت نیاز می‌توانند از شعب منتخب و صرافی‌های این بانک‌ها به خرید ارز اقدام کنند.


نبض بازار
برای تاریخ‌های 20 تا 30مهرماه امسال، نرخ بلیت پروازهای تهران - نجف - تهران و تهران - بغداد - تهران 2/2میلیون تومان و نرخ بلیت مشهد - نجف - مشهد و مشهد - بغداد - مشهد 2.8میلیون تومان تعیین شده است

نرخ بلیت شهرستان‌ها
  نرخ بلیت سایر شهرستان‌ها در مسیرهای نجف و بغداد مشابه نرخ تهران به نجف و بغداد است. همچنین نرخ بلیت‌های یک‌طرفه در مسیرهای تهران - نجف یک میلیون و 100هزار تومان و در مسیر مشهد - نجف یک میلیون و 400هزار تومان تعیین شده است

فروش اینترنتی بلیت هواپیما ویژه اربعین  به پذیرش مسئولیت سایت‌های فروش توسط ایرلاین‌ها مشروط شد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید