• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 82991
+
-

«تلنگ» به «قصرقند» دیر می‌رسد

عضو شورای اسلامی شهر و روستای قصرقند: ۲۳ کیلومتر از ۷۰ کیلومتر جاده تلنگ به قصرقند بسیار صعب‌العبور و غیر قابل تردد است

راه
«تلنگ» به «قصرقند» دیر می‌رسد

فرشته بامری | خبرنگار:

یکی از دلایل عقب‌ماندگی روستاها، نبود راه دسترسی مناسب است؛ نداشتن راه و جاده مناسب دسترسی به امکانات و خدمات مورد نیاز را هم برای مردم سخت می‌کند. این موضوع حتی در مهاجرت اهالی روستاها به شهرها و حاشیه‌ها نیز تاثیرگذار است. 

وضعیت جاده‌های روستایی استان به‌ویژه هنگام بارندگی به حدی نامطلوب است که رفت و آمد اهالی را در برخی از آن‌ها امکان‌ناپذیر می‌کند. همچنین وجود راه‌های روستایی خاکی و صعب‌العبور در برخی روستاها سبب شده مردم نتوانند به آسانی کار‌های روزمره خود را انجام دهند. این موضوع در بخش تلنگ و قصرقند بیش از دیگر نقاط استان به چشم می‌خورد. 


گلایه ساکنان 

یکی از ساکنان روستای «گورچاری» در قصرقند می‌گوید: روستای ما در بخش تلنگ واقع شده و ساکنان منطقه به دلیل نبود امکانات کافی برای بهره‌مندی از خدمات آموزشی، درمانی و رفاهی مجبور هستند به مرکز شهر قصرقند مراجعه کنند. 

«اسماعیل شه‌بخش» می‌افزاید: بسیاری از ساکنان روستاها صنایع ‌دستی خود را به شهر‌ها می‌برند تا بفروشند، اما به دلیل نبود راه مناسب و دوری راه از فروش محصول باز می‌مانند. 

وی می‌گوید: یک محور فرعی به طول 70 کیلومتر این بخش را به قصرقند متصل می‌کند که مسیر روستاییان بسیار کوتاه می‌شود؛ این مسیر سال‌ها قبل قرار بود آسفالت شود اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. این محور فرعی به قدری صعب‌العبور و سنگلاخی است که عبور از آن دشوار است. اهالی منطقه ترجیح می‌دهند برای رسیدن به قصرقند مسیری ۳۰۰ کیلومتری را انتخاب و از شهرهای کنارک، چابهار و نیکشهر عبور کنند تا به قصرقند برسند. 

این شهروند ادامه می‌دهد: احداث راه مناسب یکی از خواسته‌ها و مطالبات مردم در این بخش است. 


فروش صنایع‌ دستی نیازمند راه ارتباطی 

یکی دیگر از ساکنان روستای گورچاری هم می‌گوید: مردم این روستا کشاورز و دامدار هستند و برای فروش محصولات و صنایع‌ دستی به راه ارتباطی مناسب به مرکز قصرقند نیاز دارند. 

«نعیم شه‌بخش» می‌افزاید: به طور کلی نداشتن جاده و راه ارتباطی به مرکز شهر قصرقند یکی از مشکلات روستاییان بخش تلنگ است. 

وی ادامه می‌دهد: نبود راه ارتباطی مناسب سبب می‌شود گردشگران هم نتوانند به بخش تلنگ که از آثار و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برخوردار است، سفر کنند. 


عمق محرومیت 

عضو شورای اسلامی شهر و روستای قصرقند می‌گوید: با وجود ارائه خدمات متفاوت به روستاها، به دلیل عمق محرومیت، هنوز هم از استانداردها فاصله داریم و مردم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. بخش تلنگ با جمعیتی افزون بر ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر و ۷۲ پارچه آبادی در جنوب شرقی قصرقند واقع شده است. شغل ۷۰ درصد مردم از این منطقه که از شرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان چابهار منتهی می‌شود، کشاورزی و دامداری است. اما این جمعیت از راه مناسب برخوردار نیست. 

«صفر خدیو» می‌افزاید: راه ارتباطی بخش تلنگ به قصرقند ۷۰ کیلومتر طول دارد، این مسیر قرار بود تا پایان سال ۹۳ آسفالت شود اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. 

وی می‌گوید: قرار بود در فاز اول ۱۳ کیلومتر از این راه ارتباطی آماده‌سازی و آسفالت شود، اما تاکنون فقط ۸ کیلومتر آسفالت شده است. در مجموع ۲۳ کیلومتر از این ۷۰ کیلومتر بسیار صعب‌العبور و غیرقابل تردد است. 


عبور از چند شهر 

خدیو ادامه می‌دهد: این جاده به قدری صعب‌العبور است که اهالی منطقه ترجیح می‌دهند برای رسیدن به قصرقند مسیری ۳۰۰ کیلومتری را انتخاب و به اجبار از شهرهای کنارک، چابهار و نیکشهر عبور کنند تا به قصرقند برسند. 

وی می‌افزاید: عبور از چند شهر به جای استفاده از یک جاده ۷۰ کیلومتری برای ساکنان این مناطق سخت است؛ زیرا علاوه بر مصرف بالای سوخت، زمان‌بر هم است و در طولانی‌مدت استهلاک خودرو را هم در بر دارد. 


نقاط گردشگری 

عضو شورای اسلامی شهر و روستای قصرقند می‌گوید: بخش تلنگ دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است و قلعه تاریخی تلنگ در عهد قاجار که توسط خان‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گرفت، یکی از این آثار است. این قلعه در دوره پهلوی توسط رضاخان تسخیر شد که تا قبل از انقلاب به عنوان پاسگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ این بخش قبرستان‌های تاریخی هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها قبرستان قدیمی کدرم، سیددادشاه، قبرستان قدیمی کلر تلنگ، قبرستان قدیمی هپتاری در کوه کوچو، قبرستان قدیمی شارک از عهد مغولان، قبرستان قدیمی سنی بازار، قبرستان قدیمی ماران‌گز در حوالی روستای ماران‌گز و قبرستان قدیمی پیردُرک در حوالی شمالی روستای للوبازار است. 

وی ادامه می‌دهد: این بخش دارای معادن سنگ و گرانیت نیز است و چشمه‌های آب گرم پاسیلو و توسو هم برای درمان بیماری‌های پوستی مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد. 

وی می‌گوید: دره بکر هفتاری در کوچو، وجود 70 چشمه فعال، درختان و مزارع سرسبز از جاذبه‌های بی‌نظیر ‌این بخش محسوب می‌شود. اما با وجود این همه ظرفیت گردشگری، راه مناسبی نداریم.


بازبینی طرح‌های نیمه‌تمام راه‌های روستایی 

مدیرکل راه و شهر‌سازی جنوب سیستان و بلوچستان می‌گوید: محور فرعی تلنگ به قصرقند از جمله طرح‌های نیمه‌تمام در جنوب سیستان و بلوچستان است که باید تکمیل شود. 

«ابراهیم جاوشیری» می‌افزاید: تمامی طرح‌های نیمه‌تمام راه‌های روستایی بازبینی شده است که با توجه به محدودیت‌های اعتباری قرار است اولویت‌بندی شوند تا برخی از آن‌ها تکمیل و به بهره‌برداری برسند. 

وی ادامه می‌دهد: میزان دسترسی مردم مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان به راه آسفالته حدود 20 درصد از میانگین کشوری کمتر است. به طور کلی میزان راه‌های روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان 8600 کیلومتر است که 1100 کیلومتر آن آسفالته و مابقی شوسه و خاکی است. باید 1600 کیلومتر راه روستایی جدید را برای حدود 250 هزار نفر از مردم این مناطق ایجاد کنیم تا به میانگین کشوری برسیم. 

مدیرکل راه و شهر‌سازی جنوب سیستان و بلوچستان می‌گوید: این استان به عنوان پهناورترین استان کشور از نظر میزان راه‌های جاده‌ای اصلی رتبه چهارم و از نظر میزان راه‌های روستایی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید