• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82966
+
-

ورود بازده بازار سهام به کانال 80درصد

آمارها نشان می‌دهد میانگین بازده سرمایه‌گذاری در فرابورس از ابتدای امسال تاکنون به 89درصد رسیده و این مقدار بازده بیش از بازده سرمایه‌گذاری در بورس است.
به‌گزارش همشهری، داده‌های آماری نشان می‌دهد با وجود آنکه فقط یک دهه از آغاز فعالیت بازارفرابورس در ایران می‌گذرد اما فرابورس ایران توانسته جایگاه مستحکمی در بازار سرمایه به‌دست بیاورد و حتی در برخی مقاطع سرعت رشد نماگرهای فرابورس از بورس هم پیشی بگیرد.

هم‌اکنون ارزش کل بورس تهران و 1200هزار میلیارد تومان و ارزش کل فرابورس 243هزار میلیارد تومان است، با این حال سرعت ورود شرکت‌های جدید به فرابورس بیش از بورس است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده تعداد شرکت‌های حاضر در فرابورس با شرکت‌های بورس برابری کند. ضمن اینکه برخی شرکت‌هایی که درحال حاضر در بورس حضور دارند قبلا در زمره شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس بودند که بعدا به بورس منتقل شدند. در چنین شرایطی آمارها نشان می‌دهد از اردیبهشت پارسال و همگام با رشد پرشتاب سرمایه‌گذاری در بورس بر حجم سرمایه‌گذاری در فرابورس هم اضافه شده و بازده سرمایه‌گذاری در این بازار از میانگین بازده بورس بیشتر بوده است.

رشد 89درصدی
اطلاعات آماری نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 82درصد افزایش یافته درحالی‌که در همین مدت مقدار رشد شاخص فرابورس 89درصد بوده است. این اطلاعات نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون 103هزار و 500میلیارد تومان اوراق بهادار در فرابورس دادوستد شده که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه پارسال 138درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین مدت ارزش کل معاملات بورس تهران معادل 179هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 174درصد افزایش نشان می‌دهد. هم‌اکنون فرابورس ایران از نظر ارزش کل معاملات رتبه دوم را در میان بورس‌های چهارگانه در اختیار دارد.

بازار ابزار‌های نوین مالی
آمار‌ها نشان می‌دهد از مجموع کل معاملات انجام‌شده در فرابورس 28هزار و500 میلیارد تومان به بازار ابزارهای نوین مالی اختصاص داشته است. در این مدت 21هزار میلیارد تومان اوراق بدهی و 7هزار میلیارد تومان از واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس دادوستد شده است. این ارقام نشان می‌دهد ارزش کل معاملات اوراق بدهی 11درصد کاهش داشته اما معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری 240درصد رشد نشان می‌دهد. از ابتدای امسال تاکنون 411میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس خریداری شده که نسبت به سال قبل 41درصد کاهش نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید