• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82829
+
-

پیرترین و جوان‌ترین شهرهای یزد

میز خبر
پیرترین و جوان‌ترین شهرهای یزد


 تفت با 8/18درصد نرخ سالمندی، پیرترین شهر و اردکان با 6/8 درصد جوان‌ترین شهر استان است.
به گزارش ایسنا، «محمدحسین غنیمت» معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد با اعلام این خبر گفت: استان یزد رتبه 13جمعیت سالمندی را در کشور دارد.
وی اظهارکرد: امروز رشد سالمندی 2برابر رشد موالید درکشور است که در چشم‌انداز آینده، جامعه را به سمت سالمندی حرکت می‌دهد. غنیمت ادامه داد: سن 60 تا 65 سالگی به عنوان سن سالمندی محسوب می‌شود و توجه نکردن به بحث سالمندی در استان و کشور تهدیدی جدی برای توسعه اجتماعی است. وی با اشاره به زنانه شدن سالمندی، گفت: سن امید به زندگی در ایران برای آقایان 73 سال و برای زنان 74 سال است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان عنوان کرد: سالمندان زن به‌واسطه توجه کمتر خانواده و نداشتن منبع درآمد جزء آسیب‌پذیرترین سالمندان هستند.
وی با بیان این‌که ۳۸درصد معلولیت‌های استان را معلولان جسمی- حرکتی شامل می‌شوند، عنوان‌کرد: پس از آن معلولان ذهنی با ۲۶درصد، ناشنوایان با ۱۴درصد و نابینایان با ۱۳درصد هستند و بقیه را معلولان روانی مزمن تشکیل می‌دهند.
غنیمت افزود: معلولیت و بیماری اختلالی مرتبط با افراد، همزاد با بشر بوده و عوامل مختلفی داشته که مشکلات متعددی را نیز باعث شده است.
وی تصریح کرد: براساس آمارهای دنیا، حدود 5/5درصد از جامعه دچار محدودیت‌های آشکار هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به جمیعت 50 هزارنفری افراد با معلولیت آشکار در استان، گفت: از این تعداد نیمی از آنها مستقیم زیرپوشش بهزیستی هستند و بقیه نیز به صورت موردی از خدمات بهره‌مندند.
وی کمک‌هزینه کاشت حلزون، آموزش ناشنوایان، ارائه سمعک و کمک‌هزینه تحصیلی را از خدمات بهزیستی به افراد ناشنوا و کم‌شنوا بیان کرد و افزود: 2 مرکز خانواده و کودک ناشنوا در یزد و یک مرکز به صورت مشترک در میبد و اردکان وجود دارد که در این مراکز آموزش‌های توان‌بخشی، گفتادرمانی و آموزش به خانواده‌ها ارائه می‌کنند.
غنیمت اضافه‌کرد: با اجرای طرح غربالگری ناشنوایی نوزادان بدو تولد و خدمات توانبخشی در استان ورودی کودکان 3 تا 6 سال در مراکز یاد شده به صفر رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید