• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82793
+
-

ایلام 1659 ناشنوا دارد

130 کم‌شنوا و ناشنوا در استان در نوبت دریافت سمعک دیجیتال هستند

طبق آمارها، حدود 450 هزار ناشنوا یا کم‌شنوا در کشور ما زندگی می‌کنند که حدود 121 هزار نفر از آنها شناسایی شده‌ و از این تعداد جمعیتی معادل 93 هزار نفر زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. به گزارش تسنیم، سهم ایلام از این آمار 1659 نفر است که تحت پوشش اداره کل بهزستی این استان قرار دارند.

علی‌رغم حمایت‌های بهزیستی ایلام، ناشنوایان این استان در زندگی روزمره خود با چالش‌های متعدد روبه‌رو هستند. از جمله این چالش‌ها می‌توان عدم دسترسی بسیاری از ناشنوایان به امکانات تحصیلی و شغلی، کمبود نیروی آموزشی متخصص در آموزش ناشنوایان و تحصیل دانش‌آموزان چند پایه با یکدیگر در مدارس استثنایی را نام برد.

این مشکلات باعث می‌شوند این قشر از جامعه در زمینه تحصیل با مشکل روبه‌رو شوند و امکان‌ زیست مناسب را در جامعه به ‌دست نیاورند. عدم دستیابی ناشنوایان به امکانات تحصیلی و ‌زیست مناسب و نبود شغل و درآمد آنان را به یاد این گفته «هلن کلر» می‌اندازد که «اگر این فرصت به من داده می‌شد که یکی از 2 حس خود را بازیابم، ترجیح می‌دادم نابینا بمانم ولی بشنوم».


تهیه ابزارهای شنوایی برای ناشنوایان

مدیرکل بهزستی ایلام در ارتباط با اقدامات انجام شده برای ناشنوایان در این استان می‌گوید: خدمات توانبخشی، سمعک رایگان و کاشت حلزون از اقداماتی است که به این قشر در استان ایلام ارائه می‌شود. «زهرا همتی» ادامه می‌دهد: امسال 9 نفر با تقبل هزینه 39 میلیون و 200 هزار تومان برای کاشت حلزون به مراجع درمانی معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد بالای آمار ناشنوایان در استان که 1659 نفر است، اظهار می‌کند: اکنون 130 کم‌شنوا و ناشنوا در استان در نوبت دریافت سمعک دیجیتال هستند. همتی به تامین هزینه 50 میلیون تومانی برای 50 کودک ناشنوا اشاره می‌کند و می‌افزاید: با تامین این هزینه، ناشنوایان یاد شده موفق به دریافت سمعک شده‌اند. خرید 2 هزار باتری از دیگر اقدامات اداره کل بهزیستی استان ایلام برای سمعک ناشنوایان بوده که همتی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: برای خرید باتری سمعک ناشنوایان بیش از 27 میلیون تومان هزینه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید