• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82669
+
-

تدابیر ویژه برای تامین امنیت زائران

مرز چذابه که به دلیل ایجاد ناآرامی‌ها در عراق ازسوی مقام‌های عراقی بسته شده بود، باز شده و تردد زائران در این مسیر عادی است

اربعین
تدابیر ویژه برای تامین امنیت زائران

مرز چذابه که چهارشنبه‌شب به دلیل ملاحظات امنیتی ناشی از برخی ناآرامی‌ها در شهرهای عراق از سوی مقام‌های عراقی بسته شد، همان شب باز و تردد در این مرز ازسر گرفته شد و اکنون تعداد زیادی از زائران اربعین در پایانه مرزی چذابه در حال عبور از مرز هستند.

به گزارش ایرنا، البته وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای از زائران اربعین درخواست کرده که تا آرام شدن شرایط در عراق، سفر خود به این کشور را به تاخیر بیندازند و به هشدارهای مسئولان سیاسی و امنیتی اربعین توجه کامل داشته باشند. در این میان فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به تمهیدات لازم برای تامین نظم و امنیت راهپیمایی اربعین حسینی، از استقرار نیروهای انتظامی با تجهیزات کامل در مرزهای خوزستان خبر داد.

سردار «حیدر عباس‌زاده» گفت: امسال هفته ناجا با ماموریت مهم راهپیمایی اربعین حسینی که ماموریت حساسی محسوب می‌شود، مصادف شده و نیروی انتظامی خوزستان به عنوان مسئول کمیته امنیتی انتظامی ستاد اربعین خوزستان متولی تامین نظم، امنیت، کنترل جمعیت، تسهیل ترددها و نظارت بر ترددها در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه است. وی تاکید کرد: با وجود مشکلاتی که در برخی زیرساخت‌ها وجود داشت،‌ پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام و بسیاری از مشکلات رفع شدند.


همکاری ۱۰ استان برای تامین امنیت مرزها

سردار عباس‌زاده بیان کرد: ۱۰ استان به عنوان استان‌های معین خوزستان در تامین امنیت مرزهای شلمچه و چذابه فعالیت خواهند کرد. وی ادامه داد: نیروی انتظامی مسئول کمیته انتظامی و امنیت ستاد اربعین است و هماهنگی‌های بسیار خوبی با دیگر دستگاه‌ها دارد. در حوزه انتظامی و تامین امنیت و نظم موکب‌ها و پارکینگ‌ها کارهای لازم صورت گرفته است.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: تعداد زیادی نیرو از استان‌های معین در اختیار خوزستان قرار گرفته است تا بتوانیم با همراهی یکدیگر نظم و امنیت را برقرار کنیم و برای کنترل ترافیک و جمعیت اقدامات لازم را انجام دهیم. وی افزود: در جاده‌های منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه برای کنترل ترافیک و عبور و مرور تدابیر لازم اتخاذ شده است و گشت‌های ترافیکی نیز در نقاط حادثه‌خیز حضور خواهند داشت. سردار عباس‌زاده اظهار کرد: زائران با مدارک قانونی به مرزها مراجعه و هنگام تردد به قوانین کشور عراق توجه و دقت کنند.


افزایش 3 برابری تعداد زائران

این مقام مسئول در ادامه از 3 برابر شدن عبور زائران از مرز چذابه به سمت کشور عراق در سال جاری خبر داد و گفت: ۱۰ گیت استندبای برای اضافه شدن به گیت‌های فعلی در مرز چذابه پیش‌بینی شده است که در صورت نیاز خدمات‌رسانی کنند. وی افزود: در روزهای گذشته به ‌صورت میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از این مرز عبور کرده‌اند و ترددها در آن نسبت به سال گذشته تقریبا 3 برابر شده است که افزایش آن را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.


تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌ها ممنوع

مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای خوزستان نیز اظهار کرد: تردد اتوبوس و کامیون‌ در برخی جاده‌های خوزستان از ۱۷ مهر به مدت ۱۵ روز ممنوع است. «غلام‌عباس بهرامی‌نیا» ادامه داد: تردد کامیون و تریلر، به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی، از ساعت 7 روز چهارشنبه ۱۷ مهر تا ساعت 7 روز چهارشنبه اول آبان به مدت ۱۵ روز در محورهای اهواز - سوسنگرد، بستان - چذابه، اهواز -خرمشهر - شلمچه و برعکس ممنوع است.

وی گفت: برای شلمچه مسیر جایگزین وجود ندارد، ولی خودروهایی که قصد رفتن به خرمشهر را دارند، می‌توانند در مسیر اهواز - آبادان - خرمشهر تردد کنند. این مسئول افزود: همچنین، تردد تمامی اتوبوس‌ها از ساعت 7 روز چهارشنبه ۱۷ مهر تا ساعت 7 روز چهارشنبه اول آبان از محور هفتگل - باغملک - ایذه - دهدز - شهرکرد و برعکس ممنوع است و مسیر اهواز - اندیمشک - خرم‌آباد - الیگودرز - اصفهان - شهرکرد و برعکس به عنوان مسیر جایگزین تعیین شده است.


زائران اربعین در جاده پلدختر تردد نکنند

رئیس پلیس راه لرستان از اجرای طرح ترافیکی ویژه اربعین خبر داد و گفت: با توجه به تخریب زیرساخت جاده خرم‌آباد - پلدختر، تردد زائران از آزادراه خرم - زال به سمت اندیمشک انجام شود و حرکت وسایل نقلیه حامل زائران از محور پلدختر ممنوع است.

به گزارش مهر، سرهنگ «مصطفی دالوند» با اعلام این خبر بیان کرد: از رانندگان توقع داریم در راستای موفقیت این طرح پلیس را یاری کنند و حتی‌الامکان در ایام نزدیک به اربعین از سفرهای برون‌شهری غیرضروری به‌ویژه در مسیرهای تردد زائران خودداری کنند.

وی ادامه داد: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، خیل عظیمی از مشتاقان سیدالشهدا(ع) برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین از اقصی نقاط کشور به عراق سفر می‌کنند. با توجه به موقعیت جغرافیایی لرستان و هم‌جواری آن با 3 استان مرزی، جمع کثیری از این زوار از این استان عبور می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان این‌که به منظور تامین ایمنی تردد زاوران اربعین تمهیدات ویژه ترافیکی به اجرا گذاشته می‌شود، گفت: این طرح تا زمان برگشت زوار در تمامی شهر‌های استان، به‌ویژه آنها که در مسیر اصلی تردد زائران قرار دارند، اجرا می‌شود. سرهنگ دالوند افزود: هدف پلیس در این طرح، برقراری امنیت و آرامش ترافیکی برای زوار و هم‌استانی‌هاست.


اسکان موقت ۴ هزار زائر در ایلام

در این میان شهردار ایلام نیز گفت: با توجه به این که امسال تردد‌ها زائران اربعین در مرز مهران افزایش یافته، امکان اسکان موقت و اضطراری 4500 زائر در شهر ایلام فراهم شده است. طالب صادقیان افزود: با توجه به افزایش چشمگیر تردد‌ها در روز‌های اخیر، تمهیدات ویژه‌ای در رابطه با اسکان زائران در شهر ایلام اتخاذ شده است. صادقیان بیان کرد: یکی از این مراکز پارک چغاسبز شهر ایلام با ظرفیت اسکان و استراحت حدود ۴ هزار زائر است.


ظرفیت پارک ۱۳۰ هزار خودرو در مهران

شهردار مهران نیز گفت: زیرساخت های لازم شهری برای استقبال از زائران اربعین حسینی در شهر مهران در حال تکمیل است. حجت نصیری پور بیان داشت: پارکینگ بزرگ اربعین با ظریفت ۴۰ هزار خودرو ساماندهی شده است. وی افزود: ایجاد یک پارکینگ ۲۰هکتاری روبروی پارکینگ بزرگ اربعین، ایجاد روشنایی، ساخت وتکمیل ۶۰چشمه سرویس بهداشتی، استقرار اکیپ پلیس راه ، هلال احمر، نصب دکل مخابراتی، ایجاد استراحت گاه و مستقر شدن اکیپ تعمیرات خودرو از مهم‌ترین اقدماتی است که برای تامین پارکینگ‌های مناسبت اربعین صورت گرفته است.

نصیری‌پور بیان داشت: علاوه بر این دو پارکینگ بزرگ، ۸۰ پارکینگ دیگر در سطح شهر مهران ساماندهی شده اند و درمجموع ظرفیت پارک ۱۳۰هزار خودرو در شهر مهران فراهم شده است. شهردار مهران درباره نرخ پارکینگ‌ها گفت: برابر هماهنگی های انجام‌شده پارک خودرو در ایام اربعین در تمام پارکینگ ها  ۵۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.


آماده‌باش مراکز درمانی در مرزها

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین نیز با بیان اینکه نیروهای فوریت پزشکی در نوار مرزی ایران و عراق نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در خصوص درمان رایگان بیماران اورژانسی در بیمارستان‌های عراق با وزارت بهداشت عراق به تفاهم رسیده‌ایم.

دکتر پیرحسین کولیوند اظهار کرد: ستاد مرکزی اربعین از کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از این کارگروه‌ها بهداشت و درمان است. وی ادامه داد: با تمام ارگان‌ها از جمله تامین اجتماعی، شهرداری، نیروهای مسلح جلسات متعددی داشتیم تا بتوانیم با کمک هم اربعین امسال را به خوبی پوشش دهیم.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین درباره اعزام تیم پزشکان به عراق گفت: مدیریت اعزام‌ها به خوبی انجام شده است. به طوری که نیروی فوریت پزشکی به نوار مرزی ایران و عراق نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. وی افزود: از سال گذشته به شناسایی نقاط قوت و ضعف خودمان پرداختیم که طبق آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است.

کولیوند درباره پوشش مراکز درمانی مرزهای کشور گفت: اصلی ترین وظیفه ما کنترل بهداشت در مرزهای شمالی، شرقی و غربی کشور است. بنابراین تمام نیروهای مراکز درمانی در این مسیرها به صورت آماده باش کامل حضور دارند تا به زائران عزیز خدمت رسانی کنند.


افزایش سقف برداشت پول از خودپردازها

ناظر پولی منطقه غرب بانک مرکزی نیز در گفت‌وگویی از افزایش سقف برداشت پول از خودپردازها در ایام اربعین خبر داد و گفت: سقف برداشت پول از خودپردازها در ایام اربعین از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان افزایش می‌یابد. حسین تابان اظهار کرد: وجه نقد و ایران چک به اندازه کافی در بانک‌های مسیر تردد زوار تامین شده است و زوار برای تهیه پول نقد با مشکل مواجه نخواهند شد.

وی با بیان اینکه کشیک واحدهای خزانه در استان‌های مرزی ایلام، کرمانشاه و خوزستان مستقر می‌شود، گفت: با توجه به حجم تردد زوار در صورت نیاز خزانه فرعی نیز در مرز بین‌المللی مهران برای تامین پول استقرار می‌یابد تا به پول‌رسانی سیار به مهران نیازی نباشد.

ناظر پولی منطقه غرب بانک مرکزی افزود: سال گذشته در برخی مواقع برای تامین اعتبار بانک‌ها و خودپردازها، پول رسانی به صورت سیار انجام که به دلیل حجم بالای ترافیک مسیر با وقفه مواجه  می‌شد. تابان تاکید کرد: امسال تلاش می شود مشکلات سال قبل برطرف شود و به این منظور از مکان‌ جانمایی خودپردازها و همچنین خدمات بانک‌ها به زوار در مرزها به صورت مرتب بازدید می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید