• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82727
+
-

آتش‌سوزی دوباره در مسجد جامع ساری

اخبار شمال
آتش‌سوزی دوباره در مسجد جامع ساری

مسجد جامع ساری که با وجود هشدارهای متعدد میراث فرهنگی و به اتمام نرسیدن پروژه مرمت، در شهریور امسال افتتاح شد، با آتش گرفتن کپسول گاز آشپزخانه مسجد، دوباره زنگ خطر برای آن به صدا درآمد.به گزارش ایرنا، مسجد جامع ساری که تیر سال ۹۷ به دلیل نصب غیر اصولی کولرهای گازی طعمه حریق شده بود، اوایل شهریور امسال با حضور شهردار سابق ساری و بدون اطلاع میراث فرهنگی به عنوان متولی بازسازی و در غیبت استاندار مازندران و مسئولان میراث فرهنگی افتتاح شد.

مسجدی که تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی و مرمت آن هزینه شده بود، بدون داشتن سامانه اطفای حریق به بهره‌برداری رسید. در حادثه‌ای کپسول گاز مایع آشپزخانه مسجد منفجر شد و خسارت‌هایی به آشپزخانه وارد کرد. بر اساس گزارش شاهدان عینی، با ورود به موقع مردم، آتش خاموش و از سرایت آن به قسمت‌های دیگر جلوگیری شد. مدیر کل میراث فرهنگی مازندران در این باره گفت: متاسفانه بارها به متولیان مسجد هشدار داده شده بود که پروژه نیمه‌تمام است و برای بهره‌برداری آماده نیست.

«سیف الله فرزانه» با اشاره به این‌که مسجد بدون هماهنگی با میراث فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، افزود: از نظر ما و پیمانکاران، مرمت مسجد هنوز نیمه‌کاره است، اما گویا گوش کسی به حرف‌های میراث فرهنگی بدهکار نیست. وی بیان کرد: علاوه بر نصب نشدن تاسیسات اطفای حریق، بخش‌هایی از تاسیسات برقی و نقاشی‌ نیز به پایان نرسیده است که باید به پیمانکار زمان داد تا آنها را انجام دهد.


تخلف به همین جا ختم نمی‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران به تخلفات دیگر در مرمت مسجد اشاره‌ کرد و گفت: با این‌که از سوی دولت، میراث فرهنگی متولی مرمت انتخاب شد، اما تخلفات متعددی از سوی دستگاه‌های موازی انجام شده است.فرزانه نصب شیشه‌های رنگی را یکی از این تخلفات عنوان کرد و افزود: شیشه‌های مسجد بر اساس قواعد میراثی نباید رنگی باشد که به این مساله توجهی نشد. وی به ساخت حوضچه وسط حیاط مسجد اشاره کرد و گفت: در بنای اولیه و اصلی که به ثبت ملی میراث فرهنگی رسیده، اثری از حوضچه دیده نمی‌‌شود و ممکن است این مساله نیز به قواعد ثبتی آسیب برساند.

این مسئول افزود: عملا کار مرمت این بنا از اختیار میراث فرهنگی خارج شده است. ما نیز این مسائل را به استاندار مازندران اطلاع داده‌ایم و نامه‌نگاری‌هایی انجام شده است.گفته‌های مدیر کل میراث فرهنگی درباره تاسیسات اطفای حریق مسجد جامع در حالی است که چندی پیش مسئولان اداره کل اوقاف مازندران که متولی بهره‌برداری از مسجد جامع ساری هستند، گفتند که از استقرار سامانه اطفای حریق اطلاعی ندارند و این مساله مربوط به شهرداری و آتش‌نشانی ساری است.مدیر کل میراث فرهنگی مازندران گفت: خوشبختانه در آتش‌سوزی دوم خسارت جدی به مسجد وارد نشد، اما به معنای این نیست که خطر از مسجد جامع دور شده و این اتفاق یک هشدار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید