• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82686
+
-

ایجاد دبیرخانه اوراسیای کشور در رشت

وزیر صمت: تبادلات تجاری ایران با کشورهای اوراسیا از آبان سال جاری آغاز می‌شود / استاندار: گیلان آماده است در گسترش روابط اقتصادی با CIS و کشورهای عضو اوراسیا گام اساسی بردارد

صنعت
ایجاد دبیرخانه اوراسیای کشور در رشت

وزیر صنعت، معدن و تجارت، پنجشنبه گذشته مهمان گیلان بود. به گزارش ایرنا «رضا رحمانی» در این سفر از 3 واحد صنعتی بازدید و 2 واحد تولیدی را افتتاح کرد. همچنین نشستی با مسئولان و دست‌اندرکاران صنایع استان برگزار کرد که طی آن، دغدغه‌های فعالان اقتصادی، صنعتگران، تجار و تولیدکنندگان مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست پیشنهاد ایجاد دبیرخانه اوراسیای کشور در گیلان مطرح شد.این مقام مسئول با بیان این‌که رونق تولید بدون صادرات ممکن نیست، گفت: 1300 میلیارد دلار کشورهای حاشیه‌ای ایران واردات دارند، اما ایران تنها 2 درصد صادرات به آن کشورها دارد. سیاست ما این است تا میزان صادرات به ۱۵ کشور حاشیه‌ کشور را تا 4 درصد افزایش دهیم.


ضرورت فعال شدن ظرفیت‌های صادراتی 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که گیلان می‌تواند قطب صنعت پوشاک کشور باشد، بر لزوم فعال شدن ظرفیت‌های صادراتی کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کرد.رحمانی با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های صادراتی گیلان به کشورهای حاشیه خزر افزود: تبادلات تجاری ایران با کشورهای اوراسیا از آبان سال جاری آغاز می‌شود. این مهم یکی از بهترین فرصت‌های ممکن برای توسعه و افزایش صادرات انواع اقلام کالایی از استان‌های شمالی ایران به کشورهای عضو این پیمان اقتصادی است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد از روابط استراتژیک خود با کشورهای حاشیه خزر، برای توسعه مبادلات تجاری بهره‌برداری کنیم.این مسئول با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری روی فرصت‌های صنعتی و معدنی گیلان بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای توسعه متوازن صنایع در بخش‌های مختلف کشور از حضور سرمایه‌گذاران در این مناطق حمایت کامل می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به دغدغه‌های موجود در تامین نقدینگی مورد نیاز واحد‌ها، انتظار می‌رود در این خصوص مدیریت دقیق‌تری اعمال شود و با اولویت‌بندی روی طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. رحمانی بیان کرد: بیش از ۴۱۰ طرح صنعتی استان دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد است که می‌تواند در تخصیص منابع مالی جزو اولویت‌ها باشد.این مسئول با اشاره به اهمیت توسعه صنایع بسته‌بندی در گیلان اظهار کرد: این استان تولیدات و ظرفیت‌های کالایی مناسبی برای صادرات دارد که نیازمند بهره‌مندی از صنایع بسته‌بندی و همچنین صنایع وابسته آن دارد. در این خصوص می‌توانیم یک شهرک صنعتی تخصصی در گیلان ایجاد کنیم.


ایجاد دبیرخانه 

استاندار گیلان هم در این نشست با تاکید بر این‌که برای عبور از تنگناهای اقتصادی در شرایط تحریمی نیازمند همگرایی همه‌جانبه بخش خصوصی با دولتی هستیم، اظهار کرد: دولت از تصدی‌گری در اقتصاد بیزار است و در تلاش است تا بخش‌های مختلف اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند.«ارسلان زارع» با اشاره به ظرفیت‌های گیلان از جمله اتصال به شبکه ریلی و مرزی بودن استان گفت: تجار و بخش خصوصی می‌توانند از این ظرفیت‌های بزرگ برای افزایش صادرات و تجارت استفاده کنند.

نمایند عالی دولت در گیلان با بیان این‌که دبیرخانه اوراسیای کشور در استان ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: قطعا گیلان آماده است در گسترش روابط اقتصادی با CIS و کشورهای عضو اوراسیا گام اساسی بردارد.زارع با اشاره به رونق تولید و اشتغال‌ در گیلان افزود: اولویت خود را در استان بر مبنای پروژه‌های اقتصادی با نگاه و توجه ویژه به بخش خصوصی گذاشته‌ایم.


اهمیت فراوری محصولات کشاورزی برای صادرات

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای این مجمع با وزیر صمت گفت: مقرر شد برای استفاده بهینه از محصولات کشاورزی گیلان به ‌ویژه صادرات این محصولات به کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا تمهیدات ویژه اندیشیده و حتی دبیرخانه‌ای با مرکزیت رشت برای صادرات تشکیل شود.«محمدصادق حسنی» با تاکید بر اهمیت فراوری محصولات کشاورزی استان برای صادرات بیان کرد: بهترین حالت برای صادرات محصولات کشاورزی، فراوری و بسته‌بندی، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی است. در برنامه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان، 2 واحد تولیدی به بهره‌برداری رسید و از 3 واحد صنعتی بازدید شد.


بهره‌برداری از طرح توسعه‌ای صنایع سلولزی فومنات   


 طرح توسعه‌ای صنایع سلولزی فومنات با تولید اوراق فشرده روکش شده به میزان ۱۵ میلیون و ۱۲۰ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری 4۶۷۰ میلیارد ریال با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در فومن به بهره‌برداری رسید.این واحد صنعتی برای ۵۲۹ نفر شغل ایجاد کرده است. ظرفیت سالانه تولید نئوپان مجتمع افزون بر ۳۷۸ هزار متر مکعب و ظرفیت سالانه تولید ‌ام‌دی‌اف ۱۰۵ هزار متر مکعب اعلام شده است.

بهره‌برداری از 2 طرح دیگر شامل طرح توسعه‌ای شرکت تولید سیم و مفتول در شهرک صنعتی سفیدرود و افتتاح سردخانه صنعتی در شهر صنعتی رشت، بازدید از 2 واحد صنعتی تولید شمش کربنی و آلیاژی و واحد صنعتی تولید ‌ام‌دی‌اف خام در شهر صنعتی رشت از دیگر برنامه‌های وزیر صمت در سفر به گیلان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید