• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82724
+
-

صدایی که به گوش کودکان رسید

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از وجود ۷هزار نفر دارای اختلال ناشنوایی در این استان خبر داد و گفت: با انجام عمل کاشت حلزون تاکنون ۴۵۰ کودک از نعمت شنوایی بهره‌مند شده‌اند. 

به گزارش ایرنا «عباس صادق‌زاده» افزود: اختلال ناشنوایی می‌تواند در بدو تولد مورد توجه و درمان قرار گیرد که در زمان درمان اثربخشی بیشتری خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: خانواده به عنوان درمانگر اصلی کودکان دارای اختلالات ناشنوا و کم‌شنوا با حضور در مراکز آموزشی می‌توانند رویکرد درمان را ارتقا دهند. 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به این‌که 7 مرکز کودک و خانواده ناشنوا در استان کرمان وجود دارد، افزود: این مراکز با هدف آموزش‌های تخصصی گفتاردرمانی و توان‌بخشی با حضور مادران در کنار فرزندان انجام می‌گیرد و روند درمان آن‌ها نیز در خانه‌ها کنترل می‌شود. 

صادق‌زاده مداخلات بهنگام برای مدیریت اختلالات ناشنوا و کم‌شنوا را ضروری دانست و افزود: با ارتقای آگاهی و دانش خانواده‌ها در خصوص انجام غربالگری ناشنوا و کم‌شنوا می‌توان این اختلال را به راحتی شناسایی و با مراجعه به مراکز خدمات تخصصی را دریافت کرد. 

وی با اشاره به این‌که از هر یک‌هزار تولد در دنیا 3 نفر دچار اختلال ناشنوایی هستند، گفت: در استان کرمان از ۷۰ هزار معلول تحت پوشش و کددار بهزیستی ۱۰ درصد یعنی ۷ هزار نفر دچار اختلال ناشنوایی هستند. 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان این‌که بیش از ۹۸ درصد پوشش غربالگری شنوایی در بدو تولد در استان انجام می‌شود، گفت: اگر در زمان نوزادی یا در سنین ۱۰ تا ۱۲ سال متوجه ناشنوایی شدند، با کاشت حلزون این امر درمان می‌شود. 

صادق‌زاده افزود: 7 مرکز مادر و کودک ناشنوا در استان کرمان فعالیت می‌کند که بیش از ۲۵۰ کودک ناشنوا بعد از تولد تا ۶ سال را پذیرش کرده و آموزش‌های گفتاردرمانی و توان‌بخشی را در این زمینه ارائه می‌دهد. تلاش بر این است که غربالگری در بدو تولد که وقت طلایی است، انجام شود. 

وی با تأکید بر این‌که ۵۰ درصد از اختلالات معلولیت ناشی از ژنتیک است، گفت: در خانواده‌هایی که یک نوع معلولیت وجود دارد و ازدواج فامیلی است، ریسک بالاست و باید آزمایش ژنتیک انجام شود. در این خانواده‌ها باید فرزندآوری با نظر پزشک انجام شود، اما برخی توجهی به توصیه‌های کارشناسان ژنتیک ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید