• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82700
+
-

چابهار مقصد تخلیه کالاهای اساسی می‌شود

قائم‌مقام وزیر صنعت: فقط ۱۰ درصد از ظرفیت بندر چابهار استفاده می‌شود که باید در سال ۹۸ این ظرفیت به ۵۰ درصد برسد

نشست
چابهار مقصد تخلیه کالاهای اساسی می‌شود

قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: چابهار، گوهری در جنوب شرقی کشور با امکاناتی منحصر به فرد است و در شرایط تحریم و فشارهای بین‌المللی بر کشورمان می‌تواند نقش مهمی در ورود کالاهای اساسی داشته باشد. 

به گزارش ایرنا «حسین مدرس‌خیابانی» در نشست تنظیم بازار سیستان و بلوچستان در فرمانداری چابهار افزود: توسعه زیرساخت‌های تجاری برای توسعه صنعتی و معدنی و اقتصادی کشور ضرورت دارد و بندر چابهار به عنوان مهم‌ترین زیرساخت تجاری در کانون این توجه قرار دارد. 

قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی بیان کرد: برنامه‌‌ریزی کردیم بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی شرکت‌های دولتی از طریق چابهار تخلیه شوند و امروز بخش خصوصی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. 

مدرس‌خیابانی با تاکید بر ضرورت اجرای نهضت انبار‌سازی در بندر چابهار، گفت: استاندار باید در این زمینه ورود کند، چون اگر ترافیک تخلیه و بارگیری کشتی‌ها اتفاق بیفتد، به این موضوع نیاز داریم. 

وی با اعلام این‌که فاز نخست بندر چابهار 5/8 میلیون تن است، گفت: فقط ۱۰ درصد از ظرفیت بندر چابهار استفاده می‌شود و باید هدف‌گذاری کنیم در سال ۹۸ این ظرفیت را به ۵۰ درصد ظرفیت اسکله بندر چابهار برسانیم. 

وی رونق مراکز کشتارگاهی و بسته‌بندی گوشت را از دیگر برنامه‌ها برای توسعه چابهار دانست و افزود: تقویت و راه‌اندازی مراکز فرآوری برنج و چای نیز از دیگر برنامه‌هاست. 

وی اظهار امیدواری کرد در کنار راه‌اندازی واحد فولادی موضوع زیرساخت‌ها نظیر خط ریل راه‌آهن که برای حمل‌و‌نقل بسیار مهم است نیز راه‌اندازی شود تا کانون تولید و زنجیره فولاد کشور در چابهار راه بیفتد. 

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بیان کرد: برنامه‌های اکتشافی نیز در حوزه معدن در این استان وجود دارد. 


کاهش قیمت کالاهای اساسی 

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: قیمت کالاهای اساسی در حال کاهش است و به زودی نه‌تنها ظرفیت ذخیره این کالاها به حد معمول می‌رسد، بلکه حتی چند برابر نیز خواهد شد. 

وی افزود: تامین، توزیع و نظارت 3 مقوله مهم در تنظیم بازار است؛ به همین سبب باید همه موانع و مشکلات پیش روی این 3 بخش برطرف شود تا مردم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند. 

وی با اشاره به این‌که بندر چابهار با آبخور منفی ۱۶ متر در تراز با سایر بنادر مهم دنیاست و بهترین موقعیت را برای ورود انواع کالا دارد، تاکید کرد: چابهار باید به یکی از مناطق مهم برای ورود کالای اساسی تبدیل شود. 

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: چابهار موقعیت مناسبی در زمینه صادرات و واردات کالاهای مختلف دارد و نباید مسئولان با کم‌کاری موانعی برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کنند. 

وی افزود: در موقعیت جنگ اقتصادی کالاهای اساسی کشور به‌اندازه کافی ذخیره شود تا استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان در مواقع ضروری با مشکل توزیع رو‌به‌رو نشوند. 


افزایش ۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار 

استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: با وجود محدودیت‌های اعتباری، مشکلات و نبود زیرساخت‌ها، سال جاری ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندرچابهار ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

«احمدعلی موهبتی» افزود: مسئولان استان با جدیت تمام مشکلات پیش رو را رفع کنند و در صورت ناتوانایی با استانداری هماهنگی می‌شود تا از طریق مرکز پیگیری‌های لازم انجام شود. 

وی به توسعه فعالیت‌های بندری چابهار اشاره کرد و ادامه داد: افزون بر تمام انبارهای موجود در بندر چابهار ۳۰ هزار متر‌ مربع انبار جدید و ۱۰۰ هزار تن سیلوی غلات در دست ساخت است که این نشان‌دهنده وجود اراده برای تامین زیرساخت‌های لازم در بندر چابهار است. 


مهیا بودن زیرساخت‌های مرز ریمدان برای واردات کالا

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز با اشاره به خدمات دولت در بخش‌های مختلف گفت: تامین زیرساخت‌های مرز ریمدان پس از رسمی شدن در سال ۹۵ شروع و هم‌اینک برای واردات کالا و مسافر مهیا شده است. 

«رحمدل بامری» افزود: چابهار ظرفیت‌های خوبی در ترانزیت کالا و تجارت دارد و در صورت تکمیل زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل می‌تواند در تامین کالای اساسی کشور نقش بسزایی داشته باشد. 

وی بیان کرد: بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی چابهار، راه‌آهن چابهار به زاهدان و طرح‌های بزرگ و کوچکی در حال کار است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به مرحله افتتاح برسد. 


چابهار؛ نیازمند راه ترانزیتی

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در نشست تنظیم بازار سیستان و بلوچستان که با حضور قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی برگزارشد، گفت: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی نیازمند حداقل هزار کیلومتر راه و بزرگراه است. 

«عبدالغفور ایران‌نژاد» افزود: علی‌رغم خدمات ارزنده دولت در بخش‌های مختلف همچنان شاهد محرومیت فراوان در چابهار هستیم به طوری که در ۴۰۰ روستا آب‌رسانی سیار و بیش از ۵۰ درصد مردم شهر چابهار از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محروم هستند. 

وی بر فعال‌سازی کامل مرز ریمدان برای جابه‌جایی کالا و مسافر، تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان، آسفالت راه‌های روستایی، آب‌رسانی به مناطق شهری و روستایی و توجه به بخش کشاورزی و تحویل سوخت به کشاورزان تاکید کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید