• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82712
+
-

توسعه اقتصاد روستایی با پرورش شترمرغ

۱۲ واحد پرورش شترمرغ پرواری و مولد تا پایان سال در سیستان و بلوچستان  به بهره‌برداری می‌رسد

کشاورزی
توسعه اقتصاد روستایی با پرورش شترمرغ

مرضیه خسرویان | خبرنگار:

 سیستان و بلوچستان از استان‌هایی به شمار می‌رود که با وجود خشکسالی توانسته در زمینه کشاورزی و دامی محصولات متنوعی تولید کند. 

به عنوان نمونه این استان یکی از بهترین مناطق برای پرورش شترمرغ است؛ زیرا شرایط آب و هوایی در استان بهترین شرایط را برای پرورش انواع طیور مساعد کرده است. 

یک کارشناس کشاورزی در استان می‌گوید: پرورش شترمرغ به‌ویژه در سال‌های اخیر در استان اشتغال‌زایی خوبی ایجاد کرده است. برای درآمدزایی بیشتر هم نیاز به ساخت کشتارگاه‌های بیشتر، تولید محصولات پوستی، واحد روغن‌کشی و تولید محصولات بهداشتی و جانبی با برند استان است. 

«کریم بلوچزهی» می‌افزاید: از سویی دیگر باید صادرات محصولات تولیدی حاصل از پرورش شترمرغ را رونق داد. گوشت و تخم شترمرغ صرفه اقتصادی بالایی دارد که می‌توان به‌ویژه در شهرستان چابهار این ظرفیت را ایجاد کرد. 

وی ادامه می‌دهد: به جز چابهار شهرستان هیرمند هم چنین ظرفیتی دارد. این شهرستان بیش از هزار قطعه شترمرغ دارد که می‌تواند قطب پرورش این پرنده در سیستان و بلوچستان باشد. در این شهرستان واحدهای صنعتی و واحدهای سنتی بسیاری به پرورش این پرنده می‌پردازند. 

بلوچزهی می‌افزاید: همچنین در میرجاوه و سراوان هم این صنعت توانسته اشتغال‌زایی ایجاد کند؛ زیرا پرورش شترمرغ با کمترین هزینه قابل انجام است. مراکز نگهداری شترمرغ به دلیل این‌که این پرنده نسبت به شرایط اقلیمی بسیار مقاوم است، نیازمند مصرف انرژی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نیست. 


نیاز به کشتار صنعتی

یکی از پرورش‌دهندگان شترمرغ می‌گوید: برای تولید گوشت شترمرغ نیازمند کشتار صنعتی این پرنده در کشتارگاه هستیم، اما تعداد کشتارگاه در استان کافی نیست و ما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم. به جز گوشت می‌توان از پوست، پر و چربی این پرنده هم در صنایع جانبی استفاده کرد. این در حالی است که واحدهای فرآوری صنعتی در این زمینه وجود ندارد. 

«محمد جاوشیری» می‌افزاید: ما شترمرغ را به صورت سنتی پرورش می‌دهیم و هزینه بالایی ندارد. اما تعداد سرمایه‌گذاران در این زمینه کافی نیست. گاهی با مشکل تأمین نهاده هم روبه‌رو هستیم. مصرف گوشت شترمرغ به دلیل چربی پایین و پایین بودن میزان کلسترول آن نسبت به دیگر گوشت‌های قرمز از سلامت ویژه‌ای برخوردار است که همین موضوع سبب شده در چند سال گذشته بازار مناسبی داشته باشد. از سوی دیگر باید واحدهای فرآوری ایجاد شود تا روغن و ژلاتین آن به عنوان محصولات فرعی که توجیه اقتصادی دارند نیز بیش از گذشته تولید شود. 


توسعه پرورش شترمرغ در سیستان و بلوچستان 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: با هدف توسعه منابع پروتئینی و کمک به درآمد خانوار روستایی، توسعه و تکمیل زنجیره تولید و پرورش شترمرغ در قالب یک برنامه ۴ ساله در استان در حال اجراست. 

«محمدرضا بندانی» افزود: این طرح از سال ۹۷ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. 

وی گفت: سیستان و بلوچستان بهترین شرایط آب و هوایی برای پرورش شترمرغ را دارد و با پرورش این پرنده و فروش گوشت، پوست و روغن آن می‌توان درآمد خوبی عاید بهره‌برداران کرد. 

این مقام مسئول گفت: در سال گذشته ۲میلیارد تومان اعتبار صرف توسعه پرورش شترمرغ در استان شد و امسال نیز ۲ میلیارد و ۱۵میلیون تومان اعتبار در همین راستا در شهرستان‌ها هزینه خواهد شد. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۵ واحد پرورش شترمرغ گوشتی به ظرفیت ۱۵۰ قطعه و ۲ واحد پرورش شترمرغ مولد به ظرفیت ۶۵۰ قطعه در حال فعالیت هستند که سالانه ۷۰ تن گوشت و۱۲۵۰قطعه جوجه شترمرغ تولید و روانه بازار می‌شود. 

وی افزود: با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و بهره‌برداران تعداد ۱۲واحد پرورش شترمرغ پرواری و مولد در حال احداث است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :