• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 مهر 1398
کد مطلب : 82601
+
-

هیچ چیز مثل حضور در پیست‌های کارتینگ نمی‌تواند آدرنالین خون شما را چند برابر کند

دور دور کردن به سبک مایکل شوماخر

دور دور کردن به سبک مایکل شوماخر

الناز عباسیان 

گاهی آدم‌ها دوست دارند فارغ از دغدغه‌های روزمره و تفریحات همیشگی، سراغ یک تفریح هیجان‌انگیز بروند. اگر شما به‌دنبال یک تفریح متفاوت هستید ما به شما یک بمب هیجان معرفی می‌کنیم. البته این پیشنهاد ما محدودیت زمانی ندارد و در تمام ایام سال جز روزهای برفی و بارانی می‌تواند گزینه تفریح شما باشد. با این تفریح هیجانی، شما لذت سرعت در خودرو را بدون ترس از جریمه‌شدن در یک مسیر پر پیچ‌وخم تجربه خواهید کرد. بله درست متوجه شده‌اید؛ پیشنهاد گردشگری این هفته ما کارتینگ است. پس این تفریح پرهیجان را در فهرست تفریحاتی که قرار است امتحان کنید قرار دهید و سرعت را با امنیت تجربه کنید.

  آشنایی با ماشین‌های بدون گلگیر
کارتینگ را رشته مادر در ورزش اتومبیل‌رانی می‌دانند و یکی از آن دسته ورزش‌ها و تفریح‌های مهیجی است که نمی‌توانید به این راحتی‌ها از آن چشم بپوشید. خوب است بدانید خودروهای چرخ‌ بازی که گِلگیر ندارند و در مقیاسی کوچک ساخته شده‌اند را اصطلاحا کارتینگ می‌گویند. نخستین ماشین کارتینگ در سال۱۳۳۵ توسط «آرت انگلز» آمریکایی با موتور یک ماشین چمن‌زنی ساخته شد. شاسی این ماشین کوچک از لوله ساخته شده بود. ماشین‌های کارتینگ دارای موتوری ۱۲۵سی‌سی هستند و رانندگان حرفه‌ای این رشته معمولا با سرعتی حدود ۱۸۰کیلومتر بر ساعت می‌رانند اما حداکثر سرعت برای رانندگان آماتور و همچنین کسانی که این ماشین‌ها را به‌صورت رنتال یا اجاره‌ای استفاده می‌کنند،
۸۰کیلومتر است. البته ناگفته نماند رنتال در اصطلاح به ماشین‌های کارتینگ اجاره‌ای می‌گویند. برای عموم مردم که می‌خواهند رانندگی را با سرعت بالا تجربه کنند، رنتال‌سواری بهترین فرصت است. امروزه رقابت‌های کارتینگ قهرمانی کشور همه ساله برگزار می‌شود و 10مرحله دارد. نفرات برتر با بیشترین امتیاز شانس اعزام به رقابت‌های جهانی را می‌یابند. خوب است بدانید سابقه حضور ایران در مسابقات جهانی این رشته به سال 2006میلادی در ژاپن بازمی‌گردد. بزرگ‌ترین افتخار این رشته هم به سعید علوی تعلق دارد که در سال 2010در ایتالیا برای نخستین بار به فینال رقابت‌های جهانی راه یافت و به جایگاه سی و یکم دست یافت.

شرایط استفاده از کارتینگ
بسیاری عشق سرعت هستند و دوست دارند هیجان و لذت در رانندگی و رقابت را تجربه کنند اما قوانین راهنمایی و رانندگی برای حفظ جان شهروندان و برقراری نظم عمومی دستیابی به این هیجان را محدود کرده ولی در عوض پیست‌های کارتینگ این فرصت را برای آنها فراهم کرده است. جالب است بدانید سن و وزن، دو عامل تعیین‌کننده برای استفاده علاقه‌مندان به کارتینگ‌سواری است. کارتینگ‌سواران جوان جسارت بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها دارند. شاید به همین‌خاطر است که می‌گویند هر چه در سنین کمتر کارتینگ را شروع کنیم، احتمال موفقیت‌مان در این رشته بیشتر خواهد بود. البته یکی از ویژگی‌های راننده خوب، تمرکز است که جوانان در آن حرف اول را می‌زنند. در کنار سن، وزن هم یکی از دو عامل تعیین‌کننده در این ورزش است. گرچه ۸۰ تا ۸۵ کیلوگرم را ایده‌آل‌ترین وزن برای راننده در کارتینگ اعلام کرده‌اند اما نگران نباشید محدودیت خاصی ندارد. این اعلام وزن برای این است که سبکی یا سنگینی بیش از حد راننده مانع از سواری خوب خواهد شد. سنگینی بیش از حد شتاب ماشین را کم خواهد کرد و سبکی بیش از حد نیز مانع حضور در مسابقات خواهد شد چون مجموع وزن راننده و خودرو برای حضور در مسابقات باید حداقل ۱۶۵‌کیلوگرم باشد. وزن هر خودروی مسابقه چیزی حدود ۸۳ کیلوگرم است، پس راننده باید حداقل ۸۰‌کیلوگرم داشته باشد که با لباس‌ها به حداقل وزن ممکن برسد. اگر هم دوست دارید فرزندانتان از کودکی این رشته را دنبال کنند فکر خوبی کرده‌اید زیرا مثل خیلی از ورزش‌ها سن ۷‌سالگی در همه جای دنیا بهترین سن برای شروع است. خوشبختانه در همین شهر خودمان کلاس‌های آموزشی این ورزش برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود. اما یک نکته خاطرتان باشد که اول ایمنی، بعد کارتینگ! مثل هر وسیله یا ورزشی باید نکات ایمنی را رعایت کنیم تا تمام تجربه ما از آن، لذت باشد. در صدمات این رشته، آسیب به سر بیشترین تکرار را داشته و بعد از آن گردن، جزو آسیب‌پذیرترین نقاط در سوانح کارتینگ‌‌سواری بوده است که این تجارب تلخ بیشتر به‌خاطر عدم‌رعایت نکات ایمنی، تمرین کم و تجربه ناکافی در رانندگی است.

   کارتینگ‌سواری در هر گوشه از ایران 
کارتینگ یکی از رشته‌های مهیج اتومبیل‌رانی است و رانندگان بزرگی مثل شوماخر از کارتینگ، اتومبیل‌رانی را شروع کرده‌اند. خوشبختانه این تفریح جای خود را میان مردم ایران نیز باز کرده و در شهرهای مختلف ایران چندین پیست احداث شده است. همانطورکه اشاره شد در تهران پیست‌های آزادی، پرند، دانیال، فراسا، شهربانو و پیست موزه خودرو ساخته شده است. در مشهد پیست‌های ارشاد و جام‌جم و در اصفهان پیست‌های پارسا، رؤیاها و باغ جوان میزبان علاقه‌مندان به این رشته است. پیست‌های رامسر، نمک‌آبرود و بابلسر هم در استان مازندران برای کارتینگ‌سواری آماده است. در همین محدوده می‌توان به پیست‌های گردنه‌حیران و رشت در استان گیلان هم اشاره کرد. جنوب ایران هم از این ورزش و تفریح پرهیجان محروم نمانده و در استان هرمزگان پیست کیش طرفداران بسیاری دارد. البته در شهرهای دیگر هم پیست‌های بزرگ و کوچک دیگری ساخته شده که ما به مهم‌ترین آنها اشاره کردیم.

   لوازم مورد نیاز دور دورکردن 
اگر تصمیم گرفته‌اید این فعالیت هیجان‌‌انگیز را تجربه کنید، باید خودتان را به یک پیست کارتینگ برسانید. در آنجا با پرداخت هزینه به‌مدت محدود (بسته به قانون پیست از 6دقیقه تا 10دقیقه) لوازمی را در اختیار شما قرار می‌دهد. ماشین کارتینگ و کلاه ایمنی، مهم‌ترین چیزی است که شما به‌عنوان یک مبتدی برای تجربه کارتینگ نیاز دارید. نگران نباشید یک آموزش چند دقیقه‌ای هم برای‌تان درنظر گرفته می‌شود که معمولا در آن به شرح پرچم‌های کارتینگ می‌پردازند اما اگر دل‌تان خواست به‌صورت حرفه‌ای این فعالیت را دنبال کنید باید به فکر لباس مخصوص یکسره و کلاه ایمنی شخصی هم باشید. البته برای حرفه‌ای‌شدن باید چندین آزمون را پشت‌سر بگذارید و گواهینامه کارتینگ دریافت کنید. قبل از آزمون حتما باید در دوره‌های آموزشی مبتدی و حرفه‌ای شرکت کنید.

    سابقه کارتینگ در ایران 
 ۴۵‌سال پس از آغاز رسمی مسابقات کارتینگ  در سال 1964، 2 ایرانی «کارت» را برای نخستین بار وارد کشور کردند که یکی از آنها فریبرز زینعلی، مسئول برگزاری رقابت‌های کارتینگ در کشور بود. او در این‌باره می‌گوید: «چیزی شبیه به ماشین‌های کارتینگ را تا قبل از آن مردم در شهربازی‌ها دیده بودند و سخت‌ترین کار برای ما این بود که بخواهیم به همه بگوییم این وسیله علاوه بر جنبه تفریحی، می‌تواند جنبه ورزشی هم داشته باشد. ما بالاخره از سال۱۳۸۰ با 10ماشین کارت و 10داوطلب کارمان را آغاز کردیم. ابتدا آموزش‌ها به‌صورت تجربی بود اما بعد از مدتی با راه‌اندازی کلاس‌های کارتینگ، آموزش این رشته ورزشی هم آکادمیک شد. 4سال طول کشید تا وسایل و امکانات‌مان را به سطح اول دنیا نزدیک کردیم. از سال۱۳۸۴ نیز با کمک فدراسیون اتومبیل‌رانی، اقدام به راه‌اندازی مسابقات قهرمانی کشور کردیم».

کارتینگ آزادی 
بزرگ‌ترین پیست کارتینگ تهران یعنی کارتینگ آزادی (پیست فرمولا) در مجموعه ورزشی آزادی تهران فرصت خوبی برای عشق سرعت‌هاست. این پیست ۳۰ هزار مترمربعی مجهز به سیستم تایم‌گیری پیشرفته است که امکانات فراوانی ازجمله ثبت رکورد مسابقات، مقایسه با رکورد بقیه رقابت‌دهندگان، مقایسه رکوردهای هر شرکت‌کننده در طول یک سال، ارسال ایمیل نتایج مسابقات و… دارد. طول این پیست کارتینگ تهران هم ۸۰۰ متر و عرض آن حدود ۸ تا ۱۰ متر است. این مجموعه تفریحی ورزشی مکانی ایمن برای تجربه سرعت است و کارت‌‌های اجاره‌ای آن از ایمنی بالایی برخوردارند و نباید نگران واژگونی اتومبیل در سرعت بالا باشید چون این امر تقریبا غیرممکن است. این پیست فقط مسیری شبه بزرگراه و پیچ در پیچ و حوصله سر بر نیست، چند رستوران و کافی‌شاپ و مکان تفریحی در این پیست ساخته شده است و علاوه بر اینها، امکانات آموزشی و سالن‌های ورزشی مثل فوتبال‌دستی و بیلیارد هم در این مجموعه وجود دارد. در مجموعه کارتینگ آزادی گاهی اوقات نمایشگاه ماشین‌های کلاسیک هم برگزار می‌شود.
نشانی: ضلع شرقی استادیوم آزادی، جنب پارکینگ ۱۳
ساعت کاری: از ۱۱ صبح تا 24



 کارتینگ بین‌المللی پرند 
اگر در محدوده جنوب غرب تهران ساکن هستید و دوست دارید کارتینگ‌سواری کنید ما به شما پیست بین‌المللی پرند را معرفی می‌کنیم. این پیست کارتینگ در مجموعه ورزشی بزرگ و در زمین ۲۱ هکتاری پرند قراردارد. البته این پیست بین‌المللی ارزش این را دارد که از نقاط دیگر شهر هم مسافتی طی کرده و به آنجا بروید. زیرا گفته می‌شود پیست پرند که بیش از ۱6۰۰ مترمربع طول دارد، طولانی‌ترین پیست کارتینگ دنیا به شمار می‌رود. این پیست به سبب برخورداری از تمامی استاندارد‌های جهانی میزبان مسابقات کارتینگ قهرمانی کشور در تمامی کلاس‌هاست و حتی در آن مسابقات جهانی هم برگزار می‌شود. کارتینگ پرند به2 پیست همزمان و قابل استفاده برای مسابقه و تفریح مجهز است. پس اگر می‌خواهید سرعت را بی‌مخاطره تجربه کنید حتما سری به این پیست بزنید. البته در اینجا قهرمانان ورزشی این رشته کم نیستند و می‌توانید از آنها هم کسب تجربه کنید. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم خانوادگی به این پیست بروید چون فضای تفریحی خوبی برای خانواده‌ها هم دارد.
  نشانی: بزرگراه تهران-ساوه، پرند، روبه‌روی دانشگاه آزاد
  ساعت کاری: از ۱۰ تا ۲۲ در طول هفته و از ساعت ۱۰ تا ۲۴ در روزهای تعطیل 



کارتینگ فراسا 
اگر برای تفریح حوالی شمال شرقی تهران به‌دنبال یک فضای مهیج و خانوادگی می‌گردید ما به شما پیست کارتینگ فراسا در نزدیکی فشم را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید به‌صورت خانوادگی به این مکان رفته و از کارتینگ سواری لذت ببرید. گرچه نسبت به کارتینگ آزادی بسیار کوچک و محلی محسوب می‌شود اما فضای جالبی داشته و دارای امکانات دیگری مانند کافی‌شاپ، رستوران و اینترنت وای‌فای نیز هست. پس اگر به این پیست رفتید نگران تهیه نوشیدنی تازه یا غذا نباشید؛ همه‌‌چیز مهیاست. در کنار پیست یک رستوران با فست‌فود‌ها و به‌ویژه پیتزا تنوری ایتالیایی فعالیت می‌کند که شما می‌توانید در فضای بیرونی رستوران روی صندلی بنشینید و حین میل غذایتان، مسابقه ماشین‌ها را هم تماشا کنید. محدودیت سرعت در این پیست فضای خوبی برای کودکان و نوجوانان فراهم کرده و گزینه خوبی برای کارتینگ‌سواری آنهاست. البته جا دارد تا اینجای تهران که آمدید خود و دوستان‌تان را به یک پیک‌نیک ساده در دل طبیعت در حوالی سرسبز فشم و اوشان دعوت 
کنید.
  نشانی: جاده لشکرک، نرسیده به اوشان
  ساعت کاری: از 11تا ۲4



کارتینگ دانیال 
اگر مبتدی و به‌دنبال کلاس آموزشی برای رشته کارتینگ هستید به پیست مجموعه ورزشی تفریحی دانیال سری بزنید. این مجموعه، پیستی ۴۵۰ متری دارد که از بزرگ‌ترین پیست‌های کارتینگ تهران است و بدون محدودیت برای آقایان و خانم‌‌ها قابل دسترسی است. ماشین‌های استفاده‌شده در این پیست ساخت ایتالیاست که از کیفیت بالایی برخوردارند. اگر گواهینامه ندارید نگران نباشید زیرا این پیست هم مثل سایر پیست‌های کارتینگ آموزش‌های ابتدایی و لازم را به راننده‌ها می‌دهد و نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی برای بانوان و آقایان نیست. یک خبر خوب دیگر هم برای شما داریم، اینکه شما در این پیست می‌توانید علاوه بر کارتینگ‌سواری از واقعیت مجازی یا همان Virtual Reality مجموعه ورزشی دانیال هم استفاده کنید. این گیم کلاب که با تکنولوژی نوین واقعیت مجازی همراه است هیجان خاص خودش را دارد. در این فضا شما با استفاده از عینک واقعیت مجازی، بازی‌های مهیج را تجربه می‌کنید. تجربه اینگونه بازی‌های مجازی در کنار کارتینگ‌سواری خالی از لطف و هیجان نیست.
  نشانی: اقدسیه، خیابان آجودانیه، انتهای کوچه سیزدهم شرقی
  ساعت کاری: از ۱۰ تا ۲۲



کارتینگ موزه خودرو 
پیست کارتینگ موزه خودرو در حقیقت نخستین پیست سرپوشیده کشور است که در محل موزه خودرو‌های کلاسیک قرار دارد و می‌توانید با رنتال‌کارت (ماشین کارتینگ اجاره‌ای)، اوقات خوشی را در آن بگذرانید. در این پیست که مساحتی هزار مترمربعی دارد، بدون نیاز به داشتن گواهینامه می‌توانید رانندگی کارتینگ را تجربه کنید و آموزش‌های اولیه برای رانندگی با این ماشین‌ها و همچنین تجهیزات ایمنی کارتینگ نیز به شما داده خواهد شد. این مکان دارای امکانات دیگری مانند سالن فوتبال‌دستی و بیلیارد، بوفه و کافی‌شاپ نیز هست و کلاس‌های آموزشی کارتینگ در سطوح مختلف مبتدی تا حرفه‌ای هم در آن برگزار می‌شود. فروشگاهی برای خرید قطعات و وسایل ماشین‌ها هم در پیست کارتینگ موزه خودرو قرار دارد. حضور در این پیست یک حسن دیگری هم دارد و آن فراهم‌شدن فرصت بازدید از با‌ارزش‌ترین موزه خودروهای کلاسیک و تاریخی ایران و جهان است. البته هزینه این بازدید باید جداگانه پرداخت شود اما برای کسانی که عشق ماشین هستند این یک فرصت استثنایی است و حتما لذت خواهند برد.
  نشانی: کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج، خیابان بیست‌وپنج، جنب مرکز خرید سپه
  ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح تا 20و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۹ صبح تا 22



کارتینگ شهربانو 
خانم‌ها حتما این بخش از گزارش را بخوانند زیرا برای نخستین بار در کشور فرصتی فراهم شده تا یک پیست کارتینگ اختصاصی برای خانم‌ها در مجموعه فرهنگی و ورزشی شهربانو در داخل بوستان ولایت ساخته شود و این مهم‌ترین امتیاز این پیست است. همه خانم‌های تهرانی می‌توانند به راحتی و با امنیت کامل در این مجموعه به کارتینگ‌سواری بپردازند و هیجان کامل را در محیطی جذاب تجربه کنند. نخستین پیست اختصاصی بانوان، در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع به همراه ماشین‌های استاندارد و کادری مجرب آماده خدمت‌رسانی به بانوان تهرانی است. البته یک پیشنهاد دیگر هم داریم و آن استفاده از دیگر خدمات مجموعه شهربانو است. مجموعه شهر‌بانوی بوستان ولایت دارای زمین چمن فوتبال و 1200متر به زمین روباز ورزشی اختصاص یافته است. این مجموعه به استخر روباز و پیست دوچرخه‌سواری ویژه استفاده بانوان تجهیز شده است. بخش دیگر شهربانو را فروشگاه‌های آن تشکیل می‌دهد که به ‌عرضه کالاهای موردنیاز خانم‌ها، محصولات فرهنگی و ورزشی می‌پردازد. در کنار کارتینگ‌سواری حتما سری به این مراکز بزنید.
  نشانی:  ضلع شمالی بوستان ولایت
  ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه ۸:۳۰ صبح الی ۱۹ عصر




 

این خبر را به اشتراک بگذارید