• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82594
+
-

مروری بر اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی جهانی که در ایران فیلتر نیست

تلویزیون جیبی، رسانه عمومی

تلویزیون جیبی، رسانه عمومی


محسن امین ـ خبرنگار

ظهور شبکه‌های اجتماعی و به‌دنبال آن پیام‌رسان‌های موبایلی بیش از یک دهه است که فضای رسانه‌ای و بلکه فرهنگی اجتماعی و حتی کسب و کار و صنعت تبلیغات در جهان و البته ایران را تحت‌تأثیر قرار داده است. در ایران اینستاگرام تاکنون توانسته به‌عنوان جذاب‌ترین و جان‌سخت‌ترین گزینه برای مخاطبان یکه‌تازی کند؛ البته پس از افول فیسبوک و پیام‌رسان تلگرام و با وجود همه جذابیت‌های توییتر. دلایل ماندگاری و جذابیت‌های اینستاگرام را می‌توان در کارکرد بصری آن و داشتن پلتفرم اختصاصی انتشار ویدئوهای کوتاه و بلند با دسته‌بندی‌های مختلف دانست. زمینه‌هایی که خیلی زود به نرم‌افزار و پوسته این شبکه اجتماعی، کارکرد یک مینی‌وب‌سایت جمع و جور با مخاطب تضمینی را داد و پای کسب و کارهای بزرگ و کوچک، فریلنسرها و اینفلوئنسرها را به آن باز کرد. حالا، اینستاگرام تبدیل به آینه تمام‌نمای جامعه ایرانی شده است؛ جایی که حتی نخبه‌های توییتری برای بهتر دیده شدن، با اسکرین‌شات توییت‌هایشان در آن حضور دارند و همزمان، اینفلوئنسرهای مختلف، در آن جولان می‌دهند. افرادی با مخاطب‌های میلیونی که تقریبا دیگر نیازی ندارند از فیلترهای مرسوم رسانه‌ها عبور کنند و هر چند وقت، موجی از لشکرکشی‌های اینستاگرامی را در نکوهش یک موضوع یا تکذیب و گزارش یکی از فعالان پرطرفدار این رسانه جمعی به راه می‌اندازند. جایی که امثال تتلو، موفق می‌شوند رکورد جهانی تعداد کامنت برای یک پست اینستاگرامی را با 15میلیون کامنت بشکنند و همزمان، جایی که مخاطبان ایرانی، بدون واسطه، از خجالت یک داور بین‌المللی فوتبال درمی‌آیند. جایی که همزمان، چراغ خانه و کارگاه بسیاری از ایرانی‌هاست و تبدیل به فروشگاه آنلاین و بیلبورد تبلیغاتی کسب و کارهای کوچک‌شان شده است. همچنین مطرح‌ترین سیاسیون هم با وجود فعالیت مؤثر در توییتر، نتوانسته‌اند از آن و مخاطبان گسترده‌اش بگذرند و متن استعفا یا بیانیه‌های سازمانی‌شان را در آن منتشر می‌کنند؛ رسانه‌ای جیبی که بنگاه‌های مطبوعاتی بزرگ و قدیمی مانند همشهری را هم به چالش حضور فراخوانده است.



تاریخچه: از کجا آمده و آمدنش بهر چه بود؟

اپلیکیشن اینستاگرام در اکتبر سال 2010 توسط کوین یورک سیستروم رونمایی شد.
 سال 2011 اینستاگرام در اپ استور قرار گرفت.
سال 2012 اینستاگرام برای سیستم عامل اندروید هم قابل دسترس شد.
سال 2013 دایرکت و ویدئو برای نخستین بار معرفی شد و تعداد کاربران اینستاگرام به 100میلیون رسید.
 سال 2014 تعداد کاربران اینستاگرام به 300میلیون نفر رسید و ویرایش کپشن ممکن شد.
سال 2015 تعداد کاربران اینستاگرام به 400میلیون نفر در سراسر جهان رسید.
سال 2016 برای نخستین بار استوری عرضه شد و بومرنگ، ایموجی، استیکر و منشن به استوری اضافه شدند.
سال 2017 گزینه پخش زنده یا لایو استوری و اشتراک‌گذاری همزمان چند عکس و ویدئو رونمایی شد و تعداد کاربران اینستاگرام به 700میلیون نفر رسید.
سال 2018 IGTV رونمایی شد و به واسطه آن محدودیت 60ثانیه برای انتشار ویدئو به شیوه مؤثری برطرف شد تا اینستاگرام تبدیل به رقیب جدی یوتیوب گوگل شود.







اینستاگرام در ایران

در سال 2018، 24میلیون حساب کاربری اینستاگرام در ایران وجود داشته است.
طبق آخرین نظرسنجی ایسپا  39.5درصد ایرانی‌ها (تقریباً 32میلیون) از اپلیکیشن اینستاگرام استفاده می‌کنند.
بیشترین موارد استفاده از اینستاگرام در ایران از این قرار است: 54درصد برای ارتباط با آشنایان/ 41درصد برای تماشای ویدئو.
پرطرفدارترین صفحات: 43درصد: بازیگران و خواننده‌ها/ 23درصد ورزشکاران/ 12درصد شخصیت‌های علمی.
 بیشترین موضوع پست‌های ایرانی‌ها، عکس و رویدادهای شخصی و خانوادگی با 64درصد است.
75درصد صفحات اینستاگرام ایرانی، محدود (پرایوت) هستند.
دلیل جذابیت فضای اینستاگرام برای ایرانی‌ها از این قرار است: 31درصد دیدن پست‌ها/ 34درصد دیدن استوری‌ها / 32درصد دریافت لایک و کامنت.
در نیمه فروردین سال۹۷، ۱۷.۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور از اینستاگرام استفاده می‌کرده‌اند که این عدد در خردادماه و پس از فیلترشدن تلگرام به ۳۲.۲ درصد افزایش یافته است.
 ۵۴ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام حضور دارند.



آمارهای جهانی: مخاطب میلیونی، محتوای میلیاردی

اینستاگرام تقریباً یک میلیارد نفر کاربر فعال در سراسر جهان دارد.
کشورهای آمریکا، برزیل، هندوستان، اندونزی، روسیه، ترکیه، ژاپن، انگلستان، مکزیک و آلمان 10کشور اول با بیشترین کاربران اینستاگرام هستند.
روزانه بیش از 500میلیون نفر در این اپلیکیشن فعال هستند.
روزانه بیش از 500میلیون استوری در اینستاگرام گذاشته می‌شود.
تاکنون بیش از 50میلیارد عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.
 بیش از 25میلیون کسب و کار تا آوریل 2019 در این اپلیکیشن فعال بوده‌اند.
  روزانه بیش از 100میلیون عکس و ویدئو در جهان از طریق اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود.
  روزانه کاربران بیش از 4میلیارد و 200میلیون لایک در اینستاگرام می‌گذارند.
 52درصد از کاربران اینستاگرام را زنان و 48درصد را مردان تشکیل می‌دهند.
32درصد کل کاربران اینترنت، از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

 6.2درصد از کاربران اینستاگرام در گروه سنی 13تا 17سال، 31درصد در گروه سنی 18تا 24سال، 34درصد در گروه سنی 25تا 34سال، 15.8درصد در گروه سنی 35تا 44سال، 7.4درصد در گروه سنی 45تا 54سال و 5.6درصد از کاربران  در گروه سنی بالای 55سال قرار دارند.



آمار محتوایی اینستاگرام فارسی:




واژه اینستاگرام ترکیبی از دو واژه instant camera و telegram به معنی پیام‌رسانی فوری از راه عکس و دوربین است.









علاقه‌مندی‌ها در اینستاگرام: خرید، زیبایی و حال خوب!


  اینستاگرام ششمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است.
  از هر 10هشتگ در اینستاگرام، 7هشتگ مربوط به برندهاست.
  70درصد از علاقه‌مندان به خرید، برای جست‌و‌جوی محصول به اینستاگرام مراجعه می‌کنند.
   کاربران اینستاگرام روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه بیشتر فعال هستند.
  فیلم‌های اینستاگرام بیش از دوبرابر بیشتر از عکس‌های اینستاگرام برای مخاطبان جذابیت دارند.
  محبوب‌ترین هشتگ‌ها در اینستاگرام شامل؛ (Love)، ( Instagood)، (Photooftheday)،( Fashion) و (Beautiful) هستند.



همشهری در اینستاگرام

خروجی اینستاگرامی مؤسسه رسانه‌ای همشهری، در قالب‌های متنوعی در این فضا منتشر می‌شود. پیج همشهری، تا پایان شهریورماه 1398، بیش از 6هزار پست و تقریبا دو برابر این میزان استوری منتشر کرده است. تولیدات ویدئویی واحد جدید «همشهری تی وی» با اولویت بخشی   در این پیج منتشر می‌شود. پست‌ها تلاش می‌کنند مخاطب را در جریان اتفاقات روز قرار بدهند و استوری‌ها مرجعی برای اخبار و بازنشر محتواهای منتشر شده در روزنامه و وب‌سایت آن است. در هایلایت‌های پیج اینستاگرامی همشهری، می‌توانید ویدئوهای «خبراستور» را ببینید که تلاش کرده است گزیده خبرهای روز را در قالب ارائه مجری خبر و مجموعا در 120ثانیه ارائه بدهد. به جمع 20هزار نفری ایرانی‌های اینستاگرام همشهری بپیوندید و درنظرسنجی‌های مؤسسه که با استفاده از ابزارهای ارائه شده در بخش استوری‌ها انجام می‌شود، شرکت کنید. منتظرتان هستیم.


اینستاگرام و کسب و کار:
ویترین جادویی!


 71درصد از کسب و کارها و مشاغل در آمریکا در سال 2018 در اینستاگرام حضور داشته‌اند.
  اینستاگرام بیش از 2میلیون تبلیغ ماهانه و 25میلیون پروفایل تجاری دارد.
 بیش از 200میلیون نفر در اینستاگرام، روزانه حداقل از یک پروفایل تجاری بازدید می‌کنند.
  69درصد مدیران بازاریابی آمریکایی، بخش قابل توجهی از بودجه‌شان را در اینستاگرام هزینه می‌کنند.
 درآمد اینستاگرام برای سال  2019، 14میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
 از هر 3استوری پربازدید در اینستاگرام یک استوری مربوط به تجارت و کسب و کار است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید