• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8258
+
-

ال‌آرتی باید هر روز یک‌سوم تهرانی‌ها را جابه‌جا کند

 خطوط ال آر تی همان تراموایی است که 80سال پیش با عنوان قطاردودی از خیابان ری در منطقه 12تهران تا شهرری تردد می‌کرد، با این تفاوت که برقی و دارای واگن‌های امروزی و نوین است. ال‌آرتی در واقع متروی روزمینی ارزان‌قیمتی محسوب می‌شود که قرار است در سال‌های آتی، هر روز 30درصد جابه‌جایی‌های پایتخت را برعهده گیرد. ظرفیت این قطارها معمولا از 10هزار تا 20هزار مسافر در ساعت است. آنطور که شهریار افندی‌زاده، قائم‌مقام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی خطوط ال آر تی در تهران به شهرنوشت گفته، شرکت «سیسترا» و «گِنو»، به‌صورت کنسرسیوم، مطالعات بازنگری شبکه‌های ریلی شهر تهران را مورد بررسی مجدد قرار داده‌اند و قرار شده این دو شرکت روی خطوط قطار سبک نیز مطالعاتی انجام داده و خطوط مناسب با این نوع قطارها را پیشنهاد دهند. مطالعات انجام شده روی قطارهای سبک شهری قرار است اوایل سال 97ارائه شود تا پس از تصویب در مراجع ذی‌صلاح، مانند شورای ترافیک و شورای شهر تهران در دستور کار شهرداری قرار گیرد و شاهد استفاده از این خطوط در کنار خطوط متروی شهر تهران باشیم.  شهرداری تهران تأکید دارد که بهترین گزینه برای حمل‌ونقل شهر تهران استفاده از قطارهای سبک شهری به‌جای خطوط بی‌آر‌تی اتوبوس است و این خطوط باید دارای مسیرهای کاملا ویژه بوده و نباید با ترافیک مختلط شهری ادغام شود. براساس مطالعات انجام شده، مسیر بهارستان به سمت میدان جمهوری یکی از خطوط مناسب برای احداث قطارهای سبک شهری اعلام شده چون خطوطی که به‌صورت مستقیم با شیب کم هستند، برای احداث قطارهای شهری مناسب‌تر است.  ال آرتی همچنین برای مناطقی ازجمله غرب تهران که با کمبود خطوط مترو مواجه است، مناسب است. بنابراین می‌توان در این منطقه خطوط قطار سبک شهری را با هزینه و ظرفیت پایین، راه‌اندازی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید