• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82559
+
-

ورود یک بانک ارزی به سامانه تأمین مالی ضد‌تحریم

بانک
ورود یک بانک ارزی به سامانه تأمین مالی ضد‌تحریم

یک بانک ارزی، به سامانه کشوری کسب‌و‌کار(سککوک) پیوست. پلتفرم سککوک پارسال با حمایت وزیر اقتصاد معرفی و در حوزه تأمین مالی زنجیره تولید فعال شد.

 سامانه سککوک، با هدف تسهیل معاملات اعتباری در داخل و خارج کشور ایجاد شده است. از این سامانه، با توجه به ویژگی‌هایش، به‌عنوان یک مسیر امن علیه تحریم‌ها یاد می‌شود.
به گزارش همشهری، در سامانه سککوک پولی رد و بدل نمی‌شود؛ در نتیجه از 3طریق؛ برات الکترونیک، تضمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از اسناد اعتباری و تضمینی، تامین مالی بنگاه‌ها عملیاتی می‌شود. بنگاه‌های عضو سامانه سککوک، با اخذ ضمانت‌نامه، عضو این زنجیره می‌شوند و امکان انجام معامله اعتباری برای آنها فراهم می‌آید. در شرایطی که علیه ایران محدودیت‌های مالی بین‌المللی وضع شده، شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی با استفاده ار ویژگی‌های یادشده می‌توانند به تعاملات مالی و تجاری با دنیا ادامه دهند و تحریم‌ها را دور بزنند.

اضافه شدن بانک‌های جدید
فردوس باقری، مدیرعامل سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) با اشاره به مشارکت بانک مشترک ایران و ونزوئلا و ویژگی این بانک در حوزه ارائه خدمات ارزی توضیح داد: با بهره‌گیری از سامانه سککوک می‌توان در حوزه تامین مالی صادرات از طریق تهاتر اقدام کرد. این امکانات فرصت‌های بسیار ارزشمندی را در حوزه تجارت بین‌المللی برای شرکت‌های ایرانی فراهم خواهد کرد. 
به گفته او، درحال حاضر به غیراز بانک ملی ایران و بانک مشترک ایران و ونزوئلا، فرایند عملیات در بانک‌های صنعت و معدن، پارسیان و پست بانک و همچنین صندوق ضمانت صادرات ایران در دست پیگیری است.

مبانی قانونی
باقری توضیح داد: رئیس‌جمهور مصوبه مجلس را در قالب قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی برای حمایت از کالای ایرانی، در تاریخ ۱۵ خردادماه امسال ابلاغ کرده که این مصوبه در واقع همان مدل تامین مالی زنجیره مالی با مدل فکتورینگ است. طبق این قانون دولت در مدت ۴ ماه، یعنی تا نیمه مهرماه، می‌بایست نسبت به تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون اقدام کند. وزارت اقتصاد و سازمان برنامه مسئول تدوین این دستورالعمل هستند.

فرایند کار 
فردوس باقری با اشاره به تغییرات به‌وجود آمده در روش‌های تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سطح دنیا، گفت: در سال‌های اخیر مفهوم جدیدی در تامین مالی بنگاه‌ها برای تامین سرمایه در گردش آنها تحت عنوان تامین مالی زنجیره تامین به‌وجود آمد. او افزود: در این روش به جای تخصیص پول نقد به بنگاه‌ها، نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌ها به شکل هدفمند و از طریق اعتبار و با هدف تهیه مواداولیه مورد نیاز تخصیص می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید