• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82434
+
-

۲۰ هکتار از مراتع خراسان شمالی در آتش سوخت

خبر
۲۰ هکتار از مراتع خراسان شمالی در آتش سوخت

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۲۰ هکتار از گستره عرصه‌های طبیعی استان در آتش سوخت که ۹۹ درصد آن مرتع بود. به گزارش ایرنا، «جواد نظری» اظهار کرد: در این زمینه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۵ فقره آتش‌سوزی در این استان ۲۸ هزار کیلومترمربعی به وقوع پیوسته است. وی خطای انسانی را عامل اصلی این آتش‌سوزی‌ها دانست و افزود: علی رغم تاکیدات بسیار برای روشن نکردن آتش در مراتع به ویژه در فصول گرم اما این کار انجام می‌شود که تبعات ناگواری را برای عرصه‌های طبیعی در پی دارد. 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی ادامه داد:با توجه به این‌که بارندگی‌های امسال پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی استان راتقویت کرده است باگرم شدن هوا، مراتع و جنگل‌های استان بیشتر درمعرض آتش‌سوزی قرار گرفتند. در چند روز گذشته 3 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شهرستان‌های راز و جرگلان و مانه و سملقان خراسان شمالی رخ داد و ۱۳ هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت. به گفته «حسن وحید»، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، برنامه‌ریزی‌هایی به ‌منظور تجهیز دستگاه‌های اطفای حریق در سطح عرصه‌های منابع طبیعی استان با حضور بیش از 3500 نفر از جوامع محلی و مشارکت همه‌جانبه بهره‌برداران برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی‌ها صورت گرفته بود. 

گستره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان در سال گذشته ۷۲ هکتار و در سال ۹۶ نیز ۳۷۰ هکتار بوده است. مساحت حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این استان ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است. از این وسعت یک ‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است. کمبود نیرو مشکل مهم برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید