• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82407
+
-

اولین گروه درناهای خاکستری مهاجر در تایباد

در استان
اولین گروه درناهای خاکستری مهاجر در تایباد

نخستین گروه درناهای خاکستری در قالب مهاجرت زمستانی پرندگان از مناطق سردسیر به نواحی گرمسیر شهرستان تایباد در خراسان رضوی رسیدند. به گزارش ایرنا، رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست تایباد گفت: دشت‌های کاریز تایباد یکی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان به ‌ویژه پرندگان شکاری و تنها زیستگاه درنای خاکستری در شرق کشور است. «سیدعلی قیصری» بیان کرد: شهرستان‌های تایباد و باخرز از اکوسیستم کوهستانی و کویری برخوردار است. در اکوسیستم کوهستانی گونه‌های جانوری باارزش از قبیل قوچ، میش وحشی و خوک و در اکوسیستم کویری گونه‌های جانوری از قبیل کفتار و آهو ‌زیست می‌کنند. 

وی ادامه داد: این منطقه در شرق خراسان رضوی و حاشیه هریرود بهترین عرصه برای زمستان‌گذرانی درنای خاکستری است. این پرنده هر سال در اوایل مهرماه از سیبری به منطقه تایباد مهاجرت می‌کند و تا پایان فروردین‌ماه مهمان دشت‌های این بخش است. رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست تایباد افزود: هر سال با آغاز کوچ درنای خاکستری افزون بر هزار قطعه از این نوع پرنده به عرصه‌های طبیعی این شهرستان مهاجرت می‌کنند. قیصری عرصه‌های طبیعی شهرستان‌های تایباد و باخرز را ۴۷۵ هزار و ۶۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: از این مقدار ۱۱۷ هزارهکتار تحت حفاظت و مدیریت این اداره است و درحال حاضر 3 نیروی محیط‌بان از این منطقه حفاظت می‌کنند در حالی که نگهداری این عرصه به ۲۲ نیروی محیط‌بان نیاز دارد. 

وی به تخلفات زیست‌محیطی در نیمه اول سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: در این مدت ۴۱ قطعه پرنده از نوع قرقاول، چکاوک، مینا و ۱۰ کیلوگرم محموله جانوری ورمی سوپر کرم حین خروج از مرز دوغارون به کشور افغانستان کشف و ضبط شد. ۱۰ متهم در این زمینه دستگیر و راهی مراجع قضایی شدند. شهرستان‌های تایباد و باخرز در شرق خراسان رضوی ۸۰ هزار هکتار منطقه پیشنهادی حفاظت‌شده دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید