• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82396
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qPk0
+
-

مرکزی، سومین استان سالخورده کشور

نرخ سالمندی در استان مرکزی بیش از 10 درصد است و سومین استان پیر کشور تلقی می‌شود.
به گزارش تسنیم، مدیر روابط‌ عمومی خانه سالمندان استان مرکزی با اشاره به اهداف فعالیت خانه سالمندان گفت: مجموعه خانه سالمندان کشور از ابتدای سال 80 فعالیت خود را با هدف فراهم کردن زندگی شاد برای گروه‌ نیازمند یاری، زیر نظر مجموعه بهزیستی آغاز کرد.

«بهزاد حسینخانی» افزود: مجموعه خانه سالمندان در طول سال‌ها فعالیت، موفق به ساخت واحدهای مختلفی اعم از مراکز توانبخشی، رفاهی و درمانی برای سالمندان شده است. شهرستان اراک نیز مراکز ارائه خدمات متعددی برای ارائه خدمات به سالمندان این شهر دارد.
وی بیان کرد: مرکز نگهداری از سالمندان ابراهیم‌آباد واقع در 35 کیلومتری شهر اراک یکی از مراکز مناسب نگهداری از سالمندان این شهر و استان با ظرفیت 150 نفر است. در حال حاضر مسئولیت نگهداری از 85 سالمند که شامل 35 زن و 60 مرد هستند، به این واحد سپرده شده است.

حسینخانی ادامه داد: خدمات مراقبتی، توانبخشی، رفاهی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و برگزاری مراسم تفریحی و مناسبتی از جمله مواردی هستند که مراکز نگهداری از سالمندان ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: دومین مرکز خدمات‌رسانی به سالمندان شهر اراک، مرکز روزانه «جهان‌دیده» است که از ساعت 8 تا 14 به سالمندان خدمات‌رسانی می‌کند. این مرکز در حال حاضر دارای 50 عضو است.
مدیر روابط‌ عمومی خانه سالمندان استان مرکزی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد، دوره سوادآموزی، نقاشی، موسیقی‌درمانی، خاطره‌گویی، برگزاری اردوهای سیاحتی، تفریحی، زیارتی، خاطره‌گویی و پارک‌گردی از جمله برنامه‌هایی است که در مراکز روزانه نگهداری از سالمندان اجرا می‌شوند.

حسینخانی اضافه کرد: اصلی‌ترین هدف کارشناسان مراکز روزانه نگهداری از سالمندان این است که با تهیه برنامه‌های اجتماع‌محور، حس ضعف سالمندی را از این قشر سلب کنند.
مدیر روابط عمومی خانه سالمندان استان مرکزی ادامه داد: مرکز مددکاری معلولان امید از دیگر مراکز خدماتی استان مرکزی است که به 700 نفر از خانواده‌ها بن‌های نقدی، بهداشتی، خدمات درمانی و هر آنچه از بهزیستی سهمیه داشته باشند را ارائه می‌دهد.

وی عنوان کرد: براساس آمار شهرستان‌های تفرش و آشتیان با عددی بالای 19 درصد بیشترین سالمند و شهرستان ساوه نیز با 72/7 درصد کمترین را دارند. نرخ سالمندی در استان مرکزی بیش از 10 درصد است.

حسینخانی بیان کرد: اصلاح دیدگاه عمومی جامعه نسبت به سالمندان از اصلی‌ترین ارکان فعالیت مجموعه‌های خانه سالمندان است. در نظر داریم این قشر از جامعه را سرمایه‌های اصلی خانواده‌ها نشان دهیم. 
مدیر روابط عمومی خانه سالمندان استان مرکزی افزود: بیمارستان قدس شهر اراک، بیمارستان دوستدار سالمندان شناخته شده است، زیرا در بخشی مجزا خدمات ویژه سالمندان ارائه می‌دهد. در نظر داریم طرح سالمندیار را با همکاری مجموعه آموزش‌ و پرورش استان مرکزی در مدارس سراسر استان اجرا کنیم تا دانش‌آموزان، سفیران خانه سالمندان در خانه‌های خود باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید