• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82265
+
-

نبود درآمد پایدار در شهرداری دیواندره

محمد محمودی |  سخنگوی شورای شهر دیواندره:


شهرداری یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سازمان‌هایی است که جایگاه ویژه‌ای در معادلات و ارتباطات مردمی در حوزه شهر و شهرنشینی دارد. این جایگاه ناشی از تعریف شرح وظایف گسترده آن در حوزه فعالیت‎‎‌ها در شهر به عنوان بزرگ‌ترین سازمان اجرایی است.طبیعی است که رضایت‌ شهروندان از این سازمان و فعالیت‌های مستمر آن یکی از اصلی‌ترین دغدغه‎های مسئولان است. از آنجا که شهردار تهران بعد از 17 سال در جلسات هیات دولت حضور پیدا می‌کند، نیاز است دیدگاهی کشورشمول داشته باشد و به عنوان نماینده شهرداران ایران عمده مشکلات همه‌گیر شهرداری‌ها را در این جلسات مطرح و با دولتمردان چاره‌ای برای آن بیندیشند.


مشکلات شهرداری‌های کشور در برخی موارد مشترک و در برخی دیگر منحصر هستند، اگر مشکلات همه‌گیر حل شوند مشکلات جزئی هم تحت تاثیر رفع مشکلات بزرگ از بین خواهند رفت. شهرداری‌ها قلب زنده هر شهری هستند. امیدواریم حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت فتح‌‌بابی برای رفع مشکلات شهرداری‌ها شود و همه ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. یکی از اصلی‌ترین رکن‌های هر سازمان مباحث مالی و نحوه تامین اعتبارات آنهاست و شهرداری‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند.

در شهر دیواندره سابقه تاسیس شهرداری به سال ۱۳۴۲ برمی‌گردد و بعد از گذشت ۵6 سال از تاسیس آن، به‎رغم تمامی زحمات دلسوزان پیشین، هنوز مشکلاتی در مسیر چرخ‌های پیشرفت این سازمان وجود دارد که می‌توان به موارد زیر به عنوان اصلی‌ترین‌ها پرداخت: 

درآمد پایدار‌ موضوعی بسیار تاثیرگذار و مهم که در شهرهای کوچک عدم وجود آن خود بزرگ‌ترین مانع برای ارائه خدمات و باعث وابستگی به درآمدهای خاصتا ناشی از پرداخت عوارض مردمی است که بیشترین نارضایتی‌های مراجعان نیز از همین مورد است و ایجاد و حمایت از درآمد پایدار برای شهرداری‌ها یکی از مهم‌ترین موارد است که مستلزم نگاه ویژه مسئولین و نهادینه کردن این امر است.  تخصیص اعتبارات جهشی به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های عمرانی و اجرای زیرساخت‌های ضروری و اصولی، یکی از اصلی‌ترین محرک‌های پیشرفت شهرداری‌ها و برای شهر ما دیواندره به مثابه نوشدارویی ا‌ست که هرچه دیرتر به این شهرداری‌ها تزریق شود، هزینه‌های جانبی بیشتری را بر پیکره شهر و سازمان وارد کرده‌ایم.

تکمیل و تجهیز ماشین‌آلات (قلب تپنده هر شهرداری) و خودکفا کردن و عدم نیاز شهرداری‌ها به ماشین‌آلات استیجاری از یک‌سو باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های کارهای اجرایی و خدماتی و از سوی دیگر باعث تسریع در انجام فعالیت‌های این دولت کوچک است. رفع مشکلات اقتصادی شهرداری دیواندره و آماده‌سازی فضایی برای ایجاد درآمد پایدار، شهری پویا و توسعه یافته را به همراه خواهد داشت. هر دستگاهی که هدف خدمت را دنبال کند و مردم با تمام وجود آن را لمس کنند، نیازمند منابعی است که بیشتر شهرداری‌های شهرهای کوچک با کمبود آن مواجهند، اگر ماشین‌آلات تکمیل در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد هزینه‌ها راحت‌تر مدیریت می شود و شهرداری توان خدمت‌رسانی به نقاط بیشتری را پیدا می‌کند.

کارهای عمرانی شهرهای در حال توسعه بیشتر است و همزمان باید در چند نقطه فعالیت عمرانی را شروع کرد و این موضوع نیاز به امکانات، اعتبارات و نیروهای بیشتری نیز دارد. دیواندره در راستای فعالیت‌های عمرانی نیازمند توسعه کارخانه آسفالت و ایجاد کارگاه‌های تولید محصولات مصرفی در معابر است. شورای پنجم شهر در این زمینه تمام توان خود را برای ایجاد و برقراری تعامل با سایر دستگاه‌ها عرضه می‌کند و امیدواریم دیگر دستگاه‌ها هم از مجاری قانونی کمک حال برنامه‌های شورا و فعالیت‌های شهرداری باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :