• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82256
+
-

امید پرواز بر باند فرودگاه قزوین

 آرشین برزگر _  قزوین ـ خبرنگار 

در جنوب شرق قزوین فرودگاه کوچکی است که در موارد ضروری برای سم‌پاشی اراضی کشاورزی و باغی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مجموعه پس از تشکیل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه در سال 54 با جلب مشارکت بخش خصوصی و عمومی راه‌اندازی و پس از انقلاب به وزارت جهاد کشاورزی واگذار ‌شد. سال‌های بعد وزارت کشاورزی به دلیل حجم بالای آلودگی‌های زیست‌محیطی در سم‌پاشی‌های هوایی نسبت به زمینی، طی مزایده‌ای اقدام به فروش این فرودگاه کرد.
شهریور 94 سازمان خصوصی‌سازی، در واگذاری مجدد مالکیت این فرودگاه به وزارت جهاد کشاورزی، دوباره به اجرا نشدن تعهدهای شهرداری قزوین در قبال پرداخت اقساط و غیرکارشناسی بودن واگذاری انجام‌شده اشاره کرد و این پایان نافرجام ماجرای آرزوی پرواز از جغرافیای استان برای قزوینی‌ها بود.
مدیر عملیات پرواز فرودگاه خدمات ویژه قزوین در گفت‌وگو با همشهری درباره توسعه این مجموعه می‌گوید: محصور شدن فرودگاه بین یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای برون‌شهری، ریل راه‌آهن و دکل‌های فشارقوی امکان توسعه برای این مجموعه را در شرایط فعلی محدود کرده است.
محمد جمالیان می‌افزاید: در صورت استفاده از باند فعلی برای نشست و برخاست هواپیماهای سنگین و پهن‌پیکر باید 2500 متر به باند فعلی افزوده شود. همچنین اجرای تاسیسات زیربنایی، نصب قطعه‌های الزامی الکترونیکی برای صعود و فرود هواپیما و سایر خدمات جانبی ده‌ها میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و همه موضوعات از روز نخست مشهود بود.
معاون حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شهردار هم توسعه گردشگری را یکی از دلایل ورود مدیریت شهری به این پروژه می‌داند و می‌گوید: با وجودی که این طرح بسیار سنگین و هزینه‌بر بود، اما شهرداری با هدف کمک به خواسته‌هایی که از سوی شهروندان و استانداری احساس می‌شود اعلام آمادگی کرد.
وهاب میزانی می‌افزاید: با توجه به این‌که فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه مهرآباد در شعاع 150 کیلومتری استان قرار دارند، وجود فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه‌های مشهد و تبریز و نیز ارائه خدماتی در آنها برای قزوین توجیه‌پذیر نیست، اما وجود فرودگاهی کوچک مانند آنچه در برخی شهر‌ها وجود دارد، می‌تواند موجب ارائه برخی خدمات مطلوب به شهروندان شود تا از این طریق بتوانند دسترسی آسان‌تری به سایر مناطق کشور داشته باشند. با این اوصاف، بحث راه‌اندازی فرودگاهی کوچک در قزوین در دستور کار قرار گرفته است.
اکنون با تمام کش‌و‌قوس‌ها شهرداری قزوین هنوز نتوانسته است در این شرایط سخت اقتصادی، مبلغ پرداختی خود را در این قرارداد نافرجام پس بگیرد.
مهدی عبدالرزاقی، نایب‌ رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشتباه خواندن ورود مدیریت شهری در این طرح می‌گوید: در سال 95 شهرداری در قزوین درباره واگذاری فرودگاه سم‌پاشی استان قزوین وارد میدان شد و بیش از 9 میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرد. امروز با فسخ این قرارداد هنوز سرنوشت این پول معلوم نشده است.
وی می‌افزاید: طبق اسناد موجود، شهرداری قزوین برای خرید این فرودگاه 5/5 میلیارد تومان پرداخت کرده و حدود 5/3 میلیارد تومان دیگر هم برای هزینه‌های دیگر پرداخته در حالی که امروز شهرداری با مشکلات اعتباری مواجه است و هنوز نتوانسته این پول  را دریافت کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید