• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82042
+
-

سفر به اعماق اقیانوس با آبشش مصنوعی

مخترعی که با ابداعش دنیای جدید و پر رمز و راز دیگری را پیش روی انسان گذاشت و فصل جدیدی را برای کشف دنیای زیر آب گشود

سفر به اعماق اقیانوس با آبشش مصنوعی

دنیای زیر آب، دنیایی جذاب با زیبایی‌هایی خارق‌العاده است. بشر به‌وسیله دستگاه‌ها و وسایل مختلف توانست خود را به زیر آب برساند، اما اینکه بتوانیم برای مدت زیادی زیر آب باشیم و از طبیعت وصف‌ناپذیر آن بهره ببریم تا پیش از اختراع اسکوبا یا همان آبشش مصنوعی، امکان‌ناپذیر بود. اما یک فرانسوی با استفاده از تجربه‌ها و خلاقیتش توانست به یکی از رؤیاهای انسان جامه عمل بپوشاند.

رؤیاهایت را دنبال کن
«ژاک - ایو کاستو» روز 11ژوئن سال1910در سن‌آندره دو کوبزاک متولد شد. عشق به دریا و دریانوردی باعث شد تا او در سال1930 وارد آکادمی دریایی فرانسه شده و پس از فارغ‌التحصیلی، افسر نیروی دریایی شود. آرزوی کاستو این بود که روزی ناخدای یک ناو باشد اما یک سانحه، این‌رؤیا را بر باد داد. او در یک تصادف رانندگی تا آستانه مرگ پیش رفت و هر دو بازویش شکست، اما در نهایت جان به‌در برد. با این حال، ژاک دیگر نتوانست به کارش در نیروی دریایی ادامه دهد و خیلی زود خود را بازخرید کرد. عشق به اقیانوس اما برای کاستو با این ناکامی به پایان نرسید و او مسیر دیگری را برای دست یافتن به رؤیاهایش آغاز کرد؛ مسیری که در پایان اسمش را به یکی از ماندگارترین نام‌های صنعت دریانوردی و غواصی تبدیل کرد.

فرار از جنگ
به گزارش همشهری، با شروع جنگ جهانی دوم و اشغال شمال فرانسه، ژاک - ایو کاستو به همراه خانواده‌اش به جنوب کشور رفت تا از آتش جنگ در امان باشند. در منطقه مژف او با خانواده‌ ایچاک همسایه شد که آنها نیز به دنیای پر رمز و راز زیر آب علاقه وافری داشتند. کاستو با طراحی وسایل غواصی توانست نخستین فیلم مستند فرانسوی زیر آب را بسازد و جایزه جشنواره مستند کنگره را در سال1943از آن خود کند. کاستو و ایچاک در عمق 18متری آب موفق به فیلمبرداری شدند که این موضوع در نوع خود بی‌نظیر بود.

همکاری مجدد با نیروی دریایی
در سال1946 و در روزگاری که مین‌روبی به اوج رسیده بود، کاستو فیلم «کشتی غرق‌شده» را برای آدمیرال لومونیه فرمانده نیروی دریایی فرانسه به نمایش گذاشت؛ ژنرالی که مسئولیت «گروه تحقیقاتی زیر آبی» نیروی دریایی فرانسه در شهر تولون را به کاستو سپرده بود. کمی بعد این گروه به «گروه تحقیقات و مطالعات زیر آبی» و بعدتر به «فرماندهی مداخلات زیر دریایی» تغییر نام داد.

مهاجرت به آمریکا
کاستو برای آنکه بتواند اختراعش را به ثبت برساند و آن را بهبود ببخشد، راهی آمریکا شد. نیروی دریایی آمریکا پس از آزمایش‌های بسیار دریافت که اسکوبا یا همان آبشش‌های مصنوعی که کاستو اختراع کرده است، برای حضور انسان زیر آب، کاملا کارایی دارد. آمریکایی‌ها پس از آن شروع به تولید انبوه اسکوبا کردند.

اسکوبا چیست؟
به مجموعه وسایل و تجهیزاتی که به‌کمک آنها می‌توان زیر آب، به‌راحتی نفس کشید، اسکوبا می‌گویند. اسکوبا مخفف عبارت Self-contained underwater breathing apparatus است. این مجموعه شامل کپسول هوا، شیر و رگلاتور می‌شود. رگلاتور وسیله‌ای‌ است که هوای تنفسی پرفشار درون سیلندر هوا را برای تنفس غواص آماده کرده و او امکان این را پیدا می‌کند که زیر آب به آسانی تنفس کند. این بخش از تجهیزات اجازه می‌دهد که هوا با فشار مناسب و به‌صورت یکسان به غواص برسد. در کپسولی که غواصان پشت خود می‌بندند، هوای فشرده شامل 21درصد اکسیژن و 79درصد نیتروژن است نه اکسیژن خالص.


بازگشت به وطن
کاستو پس از کسب موفقیت‌های بسیار در آمریکا و دریافت شهروندی این کشور، ترجیح داد به وطنش بازگردد و کارش را آنجا ادامه دهد. او در فرانسه هم به‌کار غواصی و توسعه و تولید البسه و تجهیزات این صنعت پرداخت. حتی در یک مراسم تجلیل، او خود را غواص نامید و به آن افتخار کرد. او در روز 25ژوئن سال1997یعنی 2 هفته پس از هشتادوهفتمین سالگرد تولدش در پاریس، بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. او 4فرزند دارد که تنها یکی از آنها شغل پدر را ادامه داده و به امر غواصی و پژوهش در اعماق اقیانوس‌ها پرداخته است.

تعریف ساده اسکوبا
به مجموعه وسایل و تجهیزاتی که به‌کمک آنها می‌توان زیر آب، به‌راحتی نفس کشید، اسکوبا می‌گویند. این مجموعه شامل کپسول هوا، شیر و رگلاتور می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :