• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82028
+
-

حل مشکل مالیاتی واحدهای تولیدی مرکزی

استاندار: مالیات بر ارزش افزوده یک قانون است که زمینه‌ساز شفافیت اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار خواهد شد

گزارش
حل مشکل مالیاتی واحدهای تولیدی مرکزی

مریم جباری| اراک-خبرنگار


  یکی از ابزارهایی که در زمینه تامین درآمد و نقدینگی در چرخه اقتصاد کشور و استان می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، مالیات است که این مهم در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در کسب درآمد دولت و سازندگی ایفا می‌کند. بر همین اساس در کشور ما به ‌ویژه استان مرکزی با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف، درآمدهای مالیاتی می‌توانند بیشترین نقش را در این زمینه داشته باشند.

مالیات بر ارزش افزوده یکی از قوانینی است که در کشور ما برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از مصرف‌کننده نهایی اخذ می‌شود، اما با این حال برخی از تولیدکنندگان باور دارند که این نوع مالیات به ضرر آنان است و فشار زیادی وارد می‌کند. این موضوع در استان مرکزی هم با توجه به واحدهای تولیدی فراوانی که دارد، از سوی بیشتر واحدهای تولیدی مطرح است. بیشتر آنها عمده مشکل خود را مالیات بر ارزش افزوده عنوان می‌کنند و این مهم را مانع تولید و تولیدکننده 
می‌دانند.

از طرفی سازمان امور مالیاتی نیز معتقد است؛ تولیدکنندگان اگر دریافت و ارائه فاکتور یا به عبارتی مستندسازی، ارائه مستندات و شفاف‌سازی را در این بخش انجام دهند، قطعا با مشکلی مواجه نخواهند شد.


ضربه به تولید با اخذ مالیات بر ارزش افزوده

یکی از فعالان حوزه صنعت با اشاره به این‌که پرداخت مالیات یک مساله مهم و ضروری برای توسعه کشور و استان است، می‌گوید: پرداخت مالیات زمانی می‌تواند راهگشا باشد که در بخش‌های پژوهشی و برای رشد کشور مورد استفاده قرار بگیرد. مالیاتی که هم‌اکنون به عنوان ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی گرفته می‌شود، در این بخش‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

«فرشید شاه‌محمدی» بیان می‌کند: برای رفع این مشکل بهتر است دولت کوچک شود تا بتواند هزینه‌های خود را کاهش دهد و فشار مالیاتی هم از روی تولیدکننده برداشته شود، زیرا یکی از دلایلی که هم‌اکنون واحدهای تولیدی در کشور و استان را با چالش مواجه کرده است، فشار بابت پرداخت مالیات است که عادلانه اخذ نمی‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در زمینه پرداخت مالیات مشکلاتی وجود دارد، به‌گونه‌ای که بخشی از واحدهای تولیدی که درآمدهای هنگفتی دارند از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، اما صنایع و واحدهای تولیدی که درآمدهای پایینی دارند، مجبور به پرداخت مالیات هستند. برای ایجاد عدالت در پرداخت مالیات باید قوانین و ساز و کارهایی اتخاذ شود.

این کارشناس و فعال حوزه صنعت می‌افزاید: در شرایط اقتصادی موجود و با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم، پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده فشار بسیار زیادی به آنان وارد می‌کند و همین مساله سبب کاهش خرید خواهد شد. زمانی که خریدی انجام نشود، بنگاه تولیدی با مشکل و در نهایت تعطیلی مواجه می‌شود.

شاه‌محمدی اظهار می‌کند: در شرایط اقتصادی موجود و با توجه به مشکلاتی که در حوزه تولید وجود دارد، مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی را افزایش داده و خسارت بسیار زیادی به این بخش وارد کرده است.

وی با اشاره به این‌که جایگزینی مالیات به جای وابستگی به درآمدهای نفتی بسیار خوب است، ادامه می‌دهد: چنین اقدامی در این شرایط و با توجه به مشکلات موجود در بخش تولید، فشار بسیار زیادی به تولید، تولید‌کننده و در نهایت توسعه وارد می‌کند.


ضرورت فرهنگ‌سازی برای پرداخت مالیات

استاندار مرکزی نیز در مورد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌گوید: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یک قانون است و به همین دلیل باید انجام شود، اما این‌که گفته می‌شود در حق تولیدکنندگان اجحاف می‌شود، هرگز پذیرفته نیست و این مساله با جدیت پیگیری خواهد شد.
«سیدعلی آقازاده» بیان می‌کند: با توجه به این‌که استان مرکزی دارای واحدهای تولیدی بسیار زیادی است و فعالیت این واحدها با جدیت دنبال می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که یکی از مشکلات اصلی و مهم واحدهای تولیدی است نیز به عنوان یک مساله مهم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این زمینه از ظرفیت اتاق بازرگانی هم به عنوان بخش خصوصی استفاده  خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در زمینه بخشش جرائم واحدهای تولیدی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده در استان اقدامات خوبی انجام شده است و توانسته‌ایم مشکلات واحدهای تولیدی استان را در این زمینه برطرف کنیم. در این بخش اگر ابهام و اجحافی در اخذ مالیات وجود دارد باز هم همکاری لازم را با واحدهای تولیدی به صورت قانونی  خواهیم داشت.

استاندار مرکزی می‌افزاید: مالیات بر ارزش افزوده یک قانون است که زمینه‌ساز شفافیت اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار خواهد شد، بنابراین باید در زمینه پرداخت مالیات، فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود، زیرا در شرایط کنونی، پرداخت مالیات می‌تواند باعث ایجاد استقلال اقتصادی و برون‌رفت از مشکلاتی که تحریم‌کنندگان به وجود آورده‌اند، شود.


مالیات بر ارزش افزوده، جایگزین درآمدهای نفتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی می‌گوید: مالیات بر ارزش افزوده قانون بسیار درست و صحیحی است که مورد تصویب قانونگذاران قرار گرفته است. در این قانون افراد جامعه برای استفاده از هر نوع کالا و خدمات موظف به پرداخت مالیات هستند و درآمد حاصل از آن نیز برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده خواهد شد. منافعش هم به شکل دیگری به خود مردم برمی‌گردد.
«سعید فرخی» بیان می‌کند: با توجه به اهمیت این موضوع باید در زمینه پرداخت مالیات و اهمیت آن در جامعه فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود و مردم پرداخت مالیات را به عنوان یک وظیفه اجتماعی بپذیرند.

وی ادامه می‌دهد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین جایگزین‌های در‌آمدهای نفتی است، همچنین در پیشبرد اهداف اقتصادی دولت تاثیر بسزایی بگذارد، بنابراین واحدهای تولیدی باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی می‌افزاید: این‌که تولیدکنندگان بر این باورند که پرداخت مالیات فشار زیادی به واحدهای تولیدی وارد می‌کند، درست نیست، زیرا 9 درصد ارزش افزوده هنگام خرید کالا از خریدار دریافت می‌شود و در واقع ارتباطی با تولیدکننده ندارد.

فرخی اظهار می‌کند: برای شفاف‌سازی در این زمینه بهتر است تولیدکنندگان به امور مالیاتی فاکتور ارائه دهند و هنگام خرید نیز از خریداران فاکتور دریافت کنند. در این صورت می‌توانند به امور مالیاتی ثابت کنند که 9 درصد را پرداخت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید