• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82019
+
-

امتیاز ویژه برای ساکنان بافت فرسوده در قم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم : برای تشویق ساکنان بافت فرسوده چنانچه ملک در بافت تاریخی نباشد مالک می‌تواند یک طبقه تشویقی بسازد

بافت فرسوده
امتیاز ویژه برای ساکنان بافت فرسوده در قم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم به سیاست‌های تشویقی برای ماندگاری ساکنان بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: با وجود این‌که ساخت خانه‌ها در این بافت‌ها تک‌خانواری و با تراکم کم ممکن است، در صورتی که عرض معابر بیش از 8 متر باشد، متقاضی می‌تواند یک طبقه نیز به‌ صورت تشویقی بسازد. 

به گزارش ایرنا «غلامرضا جانقربان» افزود: برای تشویق ساکنان بافت فرسوده چنانچه ملک در بافت تاریخی نباشد و ریزدانه‌ها تجمیع شوند به‌طوری‌که مساحت به ۲۵۰ متر برسد، علاوه بر یک طبقه تشویقی مالک می‌تواند یک طبقه تشویقی دیگر نیز بسازد. 

وی بخشودگی عوارض را از دیگر بسته‌های تشویقی عنوان کرد و گفت: ۱۲۰ درصد تراکم پایه و ۵۰ درصد تراکم و حداقل ۵۰ درصد هزینه نظام مهندسی نیز برای بازسازی خانه‌های مسکونی تخفیف داده می‌شود. 

جانقربان با تأکید بر تسهیل در فرآیند صدور پروانه گفت: آمادگی داریم در ۶ منطقه بافت فرسوده، دفاتری برای صدور پروانه ایجاد کنیم و تأکید شده فرآیند صدور پروانه در بافت فرسوده نسبت به سایر محله‌ها کوتاه‌تر باشد. 

وی افزود: کمیسیون ماده 5 استان نیز آمادگی دارد با نگاه به مسأله شهرسازی و کیفی‌سازی مسکن، در صورت تقاضای سرمایه‌گذار، اجازه افزایش ارتفاع و تراکم به‌صورت پهنه‌ای یا بلوکی صادر کند. 
جانقربان گفت: سال گذشته حدود ۲۰ محور از جمله گذر خان، کوچه پنجعلی، چهارمردان، گذر لب‌چال، گذر پامنار، درخت پیر، تکیه سیدحسن و کوچه آب‌انبار سیدعرب با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان قم و شهرداری با هزینه ۱۶۰ میلیارد ریال کف‌سازی و جداره‌سازی شده است. 

به گفته معاون شهردار قم این اقدامات توانسته در کاهش جابه‌جایی و افزایش ماندگاری جمعیت موثر باشد. 
وی با اشاره به توان مالی پایین ساکنان بافت فرسوده بیان کرد: یکی از اهداف ایجاد دفاتر تسهیلگری در بافت‌های فرسوده، استفاده از توان بخش خصوصی در حمایت و حل مشکلات مردم است و این دفاتر آمادگی دارند در صورتی که مالک توان نوسازی منزل خود را نداشته باشد، سرمایه‌گذارانی را در این زمینه وارد عرصه کند. 

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهردار قم برای افزایش علاقه ساکنان بافت فرسوده برای نوسازی خانه‌ها، باید مبلغ وام و تعداد اقساط افزایش و نرخ سود کاهش یابد. 
جانقربان بیان کرد: در سند ملی بازآفرینی تاکید شده دولت اراضی مازاد خود را در اختیار ستاد ملی بازآفرینی قرار دهد، ولی با گذشت 3 سال حتی یک متر‌ مربع زمین از سوی دستگاه‌های دولتی نیز در اختیار ستاد ملی بازآفرینی قرار نگرفته است. 

وی افزود: بر اساس این طرح، زمین‌های مازاد باید در اختیار انبوه‌ساز قرار گیرد و انبوه‌ساز به‌عنوان پیشران ورود به بافت فرسوده و نوسازی خانه‌های این مناطق، مانع از جابه‌جایی جمعیت بافت فرسوده شود. 


پرداخت تسهیلات به متقاضیان

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: از سال ۸۶ تا آذر سال گذشته، صاحبان ۱۰ هزار و ۹۶۳ واحد مسکونی واقع در بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی‌ شدند که متقاضیان 8۷۴۱ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. 
«داوود طلوعی» بیان کرد: امسال سهم پرداخت تسهیلات به متقاضیان در استان قم ۴۰۰ واحد بود که تاکنون متقاضیان نوسازی ۱۲۳ واحد به بانک معرفی شده‌اند. 

به گفته وی ۲۸ درصد متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی ساکن خیابان جوی‌شور، ۱۹ درصد خیابان سمیه، ۱۴ درصد خیابان هفت‌تیر، ۱۰ درصد خیابان امامزاده ابراهیم(ع)، ۱۲ درصد خیابان خاکفرج، ۵ درصد خیابان ایستگاه، ۳ درصد خیابان آذر، 5/4 درصد خیابان زینبیه، 3 درصد خیابان دروازه ری و 5/4 درصد نیز ساکن سایر محله‌ها بوده‌اند. 
طلوعی با بیان این‌که تسهیلات صرفاً به متقاضیانی که در محدوده بافت فرسوده سکونت دارند، پرداخت می‌شود، گفت: طبق شیوه‌نامه ابلاغ‌شده در فروردین امسال، میزان تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریال با سود ۹ درصد دوران مشارکت در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: وام در 4 مرحله ساخت خانه شامل پی و فونداسیون، اسکلت، سقف و نازک‌کاری از طریق کارشناس بانک تأیید و پرداخت می‌شود. 
معاون اداره کل راه و شهرسازی قم بیان کرد: این اقدامات باید از طریق آورده فرد انجام شود و پس از اتمام و تأیید کارشناس بانک، تسهیلات به شخص پرداخت می‌شود. 

وی وضعیت اقتصادی را مانع اصلی استقبال نکردن مردم از تسهیلات بافت فرسوده دانست و گفت: با توجه به قیمت ساخت مسکن، مبلغی که به‌عنوان تسهیلات نوسازی مسکن پرداخت می‌شود، در سال‌های گذشته پاسخ‌گوی نیاز بود، ولی امسال این مبلغ ناچیز است. 


طرح بازآفرینی در ۱۴ محله 

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: ‌ با توجه به گذشت ۲ سال از فعالیت بازآفرینی شهری با هدف ارتقای سطح زندگی اجتماعی و فرهنگی و همچنین بهسازی محله‌های قم، طرح بازآفرینی را در ۱۴ محله اجرا کردیم. 
«فهیمه فتاحی‌زاده» افزود: محله‌هایی مانند نوبهار، خیابان آذر (چند محله به اضافه بازار)، چهارمردان، محله باغ پنبه، امامزاده حمزه(ع)، امامزاده ابراهیم(ع)، دروازه ری و محله خاکفرج که جزو بافت فرسوده است، محله‌های اسکان غیررسمی و حاشیه شادقلی‌خان، شیخ‌آباد، شهرک فاطمیه و عباس‌ آباد و علاوه بر آن محله‌هایی مانند مسجد جامع و محله عشق‌علی بازآفرینی شدند. 

به گفته وی در طرح بازآفرینی عدالت اجتماعی مد نظر است؛ چراکه نمی‌توان به محله‌ای توجه کرد و محله‌ای دیگر را فرسوده و با توجه به بعد تاریخی آن به حالت خود رها کرد، بالا بردن کیفیت زندگی و ارتقای سطح اجتماعی امری است که باید در همه محله‌ها رعایت شود. 
وی بیان کرد: در طرح‌های بازآفرینی باید به جنبه گردشگری و مزایای آن برای شهر قم نگاه بلندمدتی داشته باشیم و با ایجاد مسیرهای پیاده‌روسازی برای بازدید از آثار تاریخی، رونق بوم‌گردی و احیای بافت تاریخی مانند دیگر استان‌هایی که در این زمینه ورود خوبی داشتند وارد عمل شویم. 

فتاحی‌زاده با اشاره به این‌که طرح بازآفرینی در رونق اقتصاد و اشتغال تأثیر مثبتی دارد، افزود: ورود گردشگران به محله‌های تاریخی باعث افزایش کارکرد اجتماعی و ارتقای سطح زندگی ساکنان بافت و محله‌های تاریخی شده و با این امر از مهاجرت ساکنان اصلی به دیگرمحله‌ها جلوگیری می‌شود. 
وی بیان کرد: طبق گفته کارشناسان و نظریه‌پردازان طرح بازآفرینی شهری، اجرای این طرح در محله‌ها بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و باید در ابتدای این امر مردم را با اهداف این طرح آشنا کرد و آنان هم باید به بلوغ فکری رسیده باشند تا روحیه مطالبه‌گری داشته باشند و این روحیه  هم هدفمند باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید