• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82008
+
-

آمار بالای مزاحمت تلفنی به آتش‌نشانی بندرعباس

جامعه
آمار بالای مزاحمت تلفنی به آتش‌نشانی بندرعباس

روزانه حدود ۸۰ نفر تحت عنوان درخواست کمک یا گزارش آتش‌سوزی با آتش‌نشانی بندرعباس تماس می‌گیرند که فقط ۲۰درصد آن‌ها واقعی است و بقیه مزاحم تلفنی هستند. 

به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس گفت: تعداد زیادی از این تماس‌ها با خطوط تلفن همراه انجام می‌شود که هماهنگی‌های لازم با مخابرات و دستگاه قضایی برای شناسایی و مجازات قانونی مرتکبان آن‌ها انجام شده است. 

«فرجام دانش» آموزش و فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی عمومی نسبت به تاثیر منفی این گونه تماس‌ها را وظیفه‌ای همگانی دانست که نهادهای آموزشی، رسانه‌ها و عموم افراد جامعه باید خود را نسبت به آن مسئول بدانند. 


آتش‌نشانی بندرعباس چشم‌انتظار حمایت استانی

دانش بودجه در نظر گرفته شده توسط شهرداری برای تامین هزینه‌های اساسی و زیربنایی را غیرکافی دانست و تصریح کرد: اختصاص بودجه از اعتبارات استانی به این مجموعه برای ارتقای ایمنی شهروندان ضروری است. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با اشاره به تنگناهای مالی و تجهیزاتی این مجموعه گفت: هرچند نیازها و اولویت‌های آتش‌نشانی در نامه و گزارش رسمی به مدیریت بحران استان اعلام شده، در اعتبارات استانی امسال، هیچ اعتباری برای کمک به آتش‌نشانی در نظر گرفته نشده است. 

دانش نیاز بودجه‌ای آتش‌نشانی را حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که در صورت تامین، برای خرید خودروهای آتش‌نشانی جدید و تجهیزات فردی عملیاتی برای آتش‌نشانان هزینه خواهد شد. 

وی ادامه داد: تورم و افزایش قیمت تجهیزات، شرایط را دشوار کرده و برای مثال یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی که تا مدتی پیش به قیمت ۳۵ میلیارد ریال قابل خریداری بود، هم‌اکنون قیمت آن به ۱۲۰ میلیارد ریال رسیده است. 

 به گفته دانش در چنین شرایطی، شهرداری بندرعباس با توجه به مشکلات مالی خود نمی‌تواند حمایت مالی لازم را از آتش‌نشانی داشته باشد. 


آمادگی کاغذی در برابر بحران

این مسئول در پاسخ به پرسشی درباره میزان آمادگی عمومی دستگاه‌های امداد و نجات بندرعباس در مواقع بحران گفت: واقعیت این است که در صورت وقوع یک بحران واقعی و حادثه بزرگ، فقط روی کاغذ و دستورالعمل‌ها آماده‌ایم و هماهنگی و تجهیزات لازم برای چنین مواردی وجود ندارد؛ تجربه نشان داده در بحران بی‌برنامه‌ایم و مدیریت لازم را نداریم. 

به گفته وی، بسیاری از مانورهای شهری که برای سنجش میزان آمادگی و هماهنگی دستگاه‌های متولی امداد و نجات برگزار می‌شود، چون بر خلاف اصول این‌گونه مانورها، با اطلاع قبلی برگزار می‌شود، بی‌فایده است و موجب اطمینان کاذب در مسئولان می‌شود. 

وی اضافه کرد: البته بر اساس اصول مدیریت بحران چنانچه شهری با بحران و حادثه‌ای بزرگ روبه‌رو شود، باید شهرها و استان‌های نزدیک به محل حادثه آمادگی عملیات امداد و نجات را داشته باشند. 

دانش توضیح داد: به طور طبیعی همه مردم شهر حادثه‌دیده از جمله عوامل امداد و نجات آن در چنین شرایطی در درجه اول درگیر نجات خود و افراد خانواده‌شان خواهند بود. 


بیش از ۶۰۰ آتش‌سوزی در ۶ ماه

دانش در بخش ارائه گزارش عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال آتش‌نشانی ۶۳۲ عملیات اطفای حریق داشت که بیشترین آمار مربوط به آتش‌سوزی خانه، زباله و ضایعات و خودرو بوده است. 

وی ادامه داد: ۳۹۱ مورد از این آتش‌سوزی‌ها غیرعمدی، ۶۶ مورد نامعلوم و ۱۷۵ مورد عمدی بود که بیشتر حوادث عمدی مربوط به آتش زدن زباله و ضایعات و ناتوانی در خاموش کردن آن یا سرایت آتش به مناطق مجاور آن است. 


خسارت ۳۰ میلیارد ریالی آتش‌سوزی در بندرعباس

دانش میزان زیان مالی آتش‌سوزی در بندرعباس طی ۶ ماه اول امسال را حدود ۳۰ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: بیشترین خسارت‌ها مربوط به آتش‌سوزی خانه، خودروهای سبک و اماکن تجاری است.  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس یادآور شد: در حوادث 6 ماهه گزارش‌شده به آتش‌نشانی، ۱۶ مرد، ۱۶ زن و یک نفر از نیروهای آتش‌نشانی مصدوم شده‌اند و 5 شهروند شامل 4 زن و یک مرد جان خود را از دست داده‌اند.  دانش تعداد سایر حوادث منجر به عملیات امداد و نجات را ۷۵۲ فقره اعلام کرد که در جریان آن‌ها ۷۹۶ شهروند نجات یافته‌اند و ۲۷ نفر نیز در رویدادهای مختلف جان خود را از دست داده‌اند و ۱۴۲ نفر نیز مصدوم شده‌اند. 


۲۰ مصدوم در حوادث آسانسور

دانش یادآور شد: از ۷۵۲ حادثه منجر به عملیات امداد و نجات شهری، بیشترین موارد مربوط به آسانسور بوده که ۲۲۱ مورد حادثه و ۲۲۷ مورد نقص فنی در این بخش گزارش شده و طی آن‌ها 8 زن و ۱۲ مرد مصدوم شده‌اند و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است. 

مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس ضمن تاکید بر مسئولیت اداره کل استاندارد برای نظارت بر این بخش اظهار کرد: مدیران مجتمع‌های مسکونی نیز باید برای بازدیدهای دوره‌ای و رفع ایراد، با شرکت‌های پشتیبانی این حوزه قرارداد داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید