• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81934
+
-

تبلیغات 21میلیون تومانی روی اتوبوس‌های تهران

1700اتوبوس درون‌شهری در اختیار شرکت تبلیغاتی رسانه ابزار، برنده مزایده اتوبوس‌ها برای تبلیغات قرار دارد

خدیجه نوروزی_روزنامه نگار

بی‌شک تبلیغات محیطی یکی از اصلی‌ترین روش‌های فروش به شمار می‌رود. حال آنکه هزینه تبلیغات در برخی از شاخه‌های تبلیغات محیطی بسیار سنگین بوده و فقط برخی از برندهای مطرح قادر به پرداخت هزینه‌های آن هستند. این درصورتی است که هزینه مربوط به اجاره یک اتوبوس به‌مراتب کمتر از سایر گزینه‌های هم‌رده خود است. برای مثال در مقایسه با بیلبوردهای تبلیغاتی یک‌سوم هزینه را برای مشتریان خود در بر خواهد داشت.
حمید فرزام -معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران- در گفت‌وگو با همشهری در مورد مزایده اخیری که برای اجاره اتوبوس‌ها با یک شرکت تبلیغاتی بسته شده می‌گوید: «حدود یک سالی بود که تبلیغاتی توسط اتوبوس‌های درون‌شهری انجام نمی‌شد، اما اخیرا با برگزاری مزایده اتوبوس‌ها، برنده مشخص و قراردادها برای یک سال امضا شد. شرکت رسانه ابزار هم به‌عنوان برنده مزایده در حال آماده‌سازی‌ برای شروع فعالیتش است. روند اکران روی سازه‌هایی مانند اتوبوس‌های درون‌شهری با شرکت تبلیغاتی مورد نظر است و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی نیز روی محتوا نظارت دارد».
وی به اجاره اتوبوس‌ها به‌مدت یک سال اشاره می‌کند و می‌افزاید: «طبق قراردادی که بین شرکت رسانه ابزار با سازمان زیباسازی بسته شده، تبلیغات روی 662 اتوبوس در سطح شهر انجام خواهد شد. در مورد هزینه قرارداد هم باید بگویم که محرمانه نیست، اما چون شرکت کار تجاری انجام می‌دهد قصد نداریم مبلغ را اعلام عمومی کنیم، چون هزینه تمام‌شده با هزینه‌ای که از ما گرفته‌اند متفاوت است. ولی تمام نهادهای نظارتی بر روند مزایده و قیمت‌ها اشراف کامل داشتند و آن را بررسی و تأیید کردند.»
اتوبوس طی مسیر خود افراد متفاوتی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب یک شهر زیر پوشش خطوط اتوبوس شهری قرار داد. این موضوع باعث شده هر روز مخاطبان متفاوتی در بازار هدف این تبلیغ قرار گیرند؛ چرا که تبلیغاتی که فقط در یک نقطه متمرکز شده باشند، به مرور زمان مخاطبان تکراری خواهند داشت و مخاطبان آن افرادی خواهند بود که مسیر روزمره خود را طی می‌کنند، نه مخاطبان جدید. تبلیغات اتوبوسی به‌خاطر تحرکی که در شهر دارند باعث جلب توجه بیشتری خواهند شد و مخاطبان از مشاهده اشکال و تصاویر متحرک در شهر لذت بیشتری خواهند برد. همچنین اتوبوس‌ها فضای بهتری را جهت ایجـاد خلاقیت در اختیار طراحــان قرار می‌دهند و این باعث می‌شود پیام تبلیغاتی در ذهن بینندگان ماندگارتر و تأثیرگذارتر باشد و نهایتاً به فروش بیشتری منجر شود. فضای مفید در هر اتوبوس میانگین 75-65 مترمربع است.

قیمت‌ها
عرفان کاظمی -مدیرعامل شرکت رسانه ابزار- در گفت‌وگو با همشهری در مورد تعرفه‌های تبلیغاتی می‌گوید: «صفر تا 100تبلیغات اتوبوس‌ها با شرکت ماست. تعرفه ما برای هر اتوبوس 21میلیون تومان برای یک‌ماه است. البته زیر 3‌ماه نیز با کسی قرارداد امضا نمی‌کنیم. پروسه این تبلیغات نیز زمان‌بر است و بسته به تعداد سفارش داده شده پیش می‌رویم. اما به‌طور متوسط می‌توانیم روزانه روی 10 اتوبوس برچسب تبلیغات بزنیم. ما در مجموع 1700 اتوبوس شهر تهران را در اختیار داریم که می‌توانیم روی آنها تبلیغات انجام دهیم. البته قرارداد ما با سازمان زیباسازی 662 اتوبوس است اما من تا 1700 اتوبوس می‌توانم اکران داشته باشم». 
هر طرحی که بخواهد توسط شرکت رسانه‌ابزار چاپ شود باید به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد. بعد از اینکه آنها مهر تأیید طرح را روی آن زدند، سازمان زیباسازی شهر تهران مجوز اکران می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید