• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81929
+
-

مردم اتوبوس‌های نو می‌خواهند

گفت‌وگوی اختصاصی با پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران

مردم اتوبوس‌های نو می‌خواهند

نیلوفر شادان_ روزنامه نگار

توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از اولویت‌های اصلی در برنامه مدیران شهری جوامع پیشرفته است. حل مشکل ترافیک، جابه‌جایی و انتقال آسان، تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی شهروندان و کمک به برطرف کردن مشکلات زیست‌محیطی، به‌ویژه آلودگی هوا ازجمله مواردی است که می‌تواند با توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر شود.یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی اتوبوس است که توسعه آن موجب سهولت در جابه‌جایی‌های درون‌شهری می‌شود. هم‌اکنون شهر تهران حدود 6هزار اتوبوس فعال دارد که با توجه به استاندارد جهانی که برای هر هزار نفر یک اتوبوس درنظر می‌گیرد، این رقم کمتر از نصف به شمار می‌رود.برای اینکه بیشتر با اقدامات اتوبوسرانی کلانشهر تهران و برنامه‌های آن برای افزایش ناوگان اتوبوسرانی آشنا شویم گفت‌وگویی با پیمان سنندجی -مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران- انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

برنامه‌های شرکت اتوبوسرانی برای سال‌جاری چیست؟ کمی درباره بودجه هم توضیح بدهید.
بودجه شرکت واحد به استناد مصوبات شورای شهر تهران و براساس برنامه پنج‌ساله سوم طراحی شده و مورد تأیید قرار گرفته است، به‌طوری که می‌توان بودجه شرکت را به 2 بخش بودجه جاری و بودجه عمرانی تقسیم کرد؛ بودجه جاری به مباحث مربوط به حقوق و پرداخت‌های حوزه پرکیلومتر بخش خصوصی تخصیص یافته است و در بخش عمرانی به مباحث مربوط به بازسازی، کمک به موضوعات زیست‌محیطی توسعه اتوبوس برقی، بازسازی اتوبوس‌ها و سرویس‌رسانی به معلولان و نظایر وظیفه‌های مشخص شده پرداخته می‌شود. به‌طور قطع برای رسیدن به این برنامه‌ها نیاز به تخصیص اعتبارات بموقع و کافی بودن نقدینگی داریم که به‌دلیل مشکلات مالی موجود، این اعتبارات تاکنون کافی نبوده است، اما با مساعدت شهرداری تهران و شورای شهر و پیگیری‌های صورت گرفته امیدواریم بیشتر این برنامه‌ها و اهداف تا پایان امسال تحقق یابد.

اتوبوس‌های شهر تهران از کدام کشورها خریداری می‌شوند؟
هم‌اکنون شرکت‌های خودروسازی اقدام به تولید اتوبوس در داخل کشور می‌کنند بنابراین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در سال رونق تولید، خود را مقید به خرید اتوبوس از شرکت‌های داخلی می‌داند. هم‌اکنون اتوبوس‌های خریداری شده شرکت واحد همگی از تولیدات داخل کشور هستند.

با این حساب تکلیف قراردادی که در زمان آقای نجفی برای ورود اتوبوس از لهستان مطرح بود، چه شد؟
در گذشته مقرر بود که شهرداری به واسطه یکی از بانک‌های داخلی نسبت به خرید اتوبوس اقدام کند که البته با توجه به اینکه مصوبه دولت برای نوسازی اتوبوس‌ها اشاره به اتوبوس‌های ساخت داخل دارد و اگر این اتوبوس‌ها توسط خودروسازهای داخلی ساخته شوند مشمول مابه‌التفاوت سوخت خواهند بود، خرید اتوبوس‌های مذکور منتفی شده است.

فکر می‌کنید شرکت‌های داخلی ظرفیت لازم برای تولید اتوبوس را دارند؟
قطعاً تولید‌کنندگان اتوبوس داخلی دارای ظرفیت خوبی برای ساخت اتوبوس در داخل کشور هستند. به همین منظور مصوبات نوسازی ناوگان هم اشاره به ساخت اتوبوس توسط خودروسازهای داخلی دارد. هم‌اکنون در کشور ایران بیش از 10کارخانه اتوبوس شهری وجود دارد که در این زمینه فعالیت می‌کنند و درصورت حمایت دولت می‌توانند نیازهای شهر تهران و سایر شهرها را تامین کنند.

شرکت واحد اتوبوسرانی برای رفع آلودگی هوای تهران و ارتقای سطح مسائل زیست‌محیطی شهر، چه اقداماتی در دستور کار خود دارد؟
اخذ تأییدیه‌های مخازن سی‌ان‌جی برابر استاندارد 9747و 9426 سازمان ملی استاندارد برای اتوبوس‌های گازسوز، بررسی وضعیت ضریب کدری دوده منتشرشده از اتوبوس‌های دیزل برای برنامه‌ریزی و انجام تعمیرات لازم، انجام سرویس‌های ادواری ازجمله تعویض فیلتر‌های هوا و سوخت گازوئیل، انجام تعمیرات سیستم سوخت‌رسانی خودروهای دیزلی ازجمله تنظیم پمپ و سوزن‌های گازوئیل، پیگیری کاهش مقدار سولفور موجود در گازوئیل از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و... از اقداماتی است که شرکت واحد برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوای شهر انجام می‌دهد. شرکت اتوبوسرانی با توجه به اهمیت کیفیت سوخت تحویلی با همکاری پژوهشکده صنعت نفت و ارسال نمونه سوخت تحویلی به‌صورت ماهانه از تمامی جایگاه‌های تحت پوشش آزمایش، مقدار سولفور گازوئیل مصرفی را اندازه‌گیری می‌کند. تخلیه دوره‌ای رسوبات موجود در مخازن گازوئیل با توجه به تأثیر آن بر انتشار آلایندگی‌ها، تدوین پیوست فنی شرایط اتوبوس‌ها به لحاظ مسائل زیست‌محیطی و نظارت بر این مهم، راه‌اندازی نرم‌افزار نگهداری و تعمیر برای کنترل مکانیزه تعمیرات صورت گرفته، همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در پروژه استفاده از سوخت‌های پاک ازجمله بایو دیزل، بررسی راهکارهای استفاده از فیلترهای جذب دوده جهت جذب ذرات معلق ناشی از احتراق سوخت دیزل که به‌عنوان مهم‌ترین عامل آلوگی سیکل دیزل مطرح است و... از دیگر اقداماتی است که شرکت اتوبوسرانی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهد. هم‌اکنون 50دستگاه اتوبوس دیزل تک‌کابین به فیلتر جاذب دوده تجهیز شده‌اند و قرارداد تجهیز یکصد دستگاه اتوبوس دوکابین به فیلتر جاذب هم منعقد شده است.

هم‌اکنون بیشترین شکایتی که مردم از اتوبوسرانی دارند چیست؟
لازمه پیشرفت هر سازمان، ارزیابی و بهره‌گیری از نظرات مشتریان و استفاده‌کنندگان از آن سیستم است. بالطبع در اتوبوسرانی تهران هم یکی از ورودی‌های ثبت اطلاعات، سامانه نظارت همگانی 1888است که می‌تواند ما را در یافتن نقاط قوت و ضعف کمک کند.
هم‌اکنون بیشتر شکایات ثبت شده در این سامانه مربوط به فرسودگی اتوبوس‌ها و درخواست برای نوسازی آن است.کمبود اتوبوس، اصلاح زمانبندی حرکت، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و نحوه برخورد همکاران از دیگر دلایل تماس‌های مردمی است. البته بخشی از موضوعات ذکر شده همانند ناوگان باید توسط نهادها و سازمان‌های بالادستی تامین شود. در مورد مسائل دیگر هم مدیریت و نظارت بیشتری باید اعمال کنیم که با آموزش و همچنین نظارت‌های هوشمندانه در حال پیگیری در رفع نواقص مذکور هستیم.

یکی از گلایه‌های مردم بالابودن سرفاصله بین حرکت اتوبوس‌هاست؛ برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟
هم‌اکنون در شهر تهران حدود 6هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد. این در حالی است که برای کاهش سرفاصله و ایجاد مطلوبیت در حوزه اتوبوسرانی نیاز به 9هزار دستگاه اتوبوس داریم. در حال حاضر به‌دلیل بالا بودن سر فاصله‌ها مطلوبیت سرویس‌رسانی غیراز خطوط BRT در سایر خطوط کاهش پیدا کرده است بنابراین برای جبران این فاصله اقدامات بسیار زیادی در شرکت واحد صورت می‌پذیرد؛ ازجمله اقدامات حائز اهمیت: اورهال کردن اتوبوس‌ها برای جلوگیری از خروج از خط، استفاده از سرویس‌های دربستی در ساعت غیرپیک، توسعه خطوط BRT و نظارت و کنترل سیستماتیک و هوشمند در این حوزه است. اما باوجود تلاش همکاران شرکت باز هم شاهد سرفاصله‌های طولانی در خطوط هستیم که فقط با ورود اتوبوس‌های جدید و افزایش تعداد اتوبوس‌ها این مشکل مرتفع خواهد شد. امیدواریم برابر مصوبات و قول‌های داده شده توسط دولت درخصوص پرداخت مابه‌التفاوت سوخت این مشکل به‌زودی برطرف شود.

کمبودها
هم‌اکنون در شهر تهران حدود 6هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد. این در حالی است که برای کاهش سرفاصله و ایجاد مطلوبیت در حوزه اتوبوسرانی نیاز به 9هزار دستگاه اتوبوس داریم. در حال حاضر به‌دلیل بالا بودن سر فاصله‌ها مطلوبیت سرویس‌رسانی غیراز خطوط BRT در سایر خطوط کاهش پیدا کرده است بنابراین برای جبران این فاصله اقدامات بسیار زیادی در شرکت واحد صورت می‌پذیرد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید