• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81890
+
-

گفت وگوهای ظریف با اعضای کنگره

ظریف پس از 9روز از نیویورک به تهران بازگشت، عیادت اینترنتی و مذاکره تلفنی او با افرادی که در آمریکا و نزدیکی وزیر خارجه حضور داشتند، سفر این‌بار ظریف را  به آمریکا متمایز کرد.

محمدجواد ظریف در پایان سفر به نیویورک در جمع خبرنگاران در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه آیا در این سفر نیز با اعضای کنگره آمریکا دیدار و یا رایزنی داشته است، اظهار کرد: من در سفرهای مختلف با گروه‌های مختلف آمریکایی دیدار و رایزنی دارم، البته این‌بار سفرم را بسیار کوتاه کردم. همانطور که می‌دانید اکنون فضای آمریکا فضای استیضاح است و همه در این فضا هستند. با چند نفر تلفنی صحبت کردم. آنها به من تلفن زدند و چون حضور من در نیویورک کوتاه بود، این امکان نبود که وقتش را هماهنگ کنیم که آنها برای دیدار حضوری به نیویورک بیایند. 

ظریف در سفر قبلی خود به نیویورک که 4ماه قبل انجام شد با دایان فاینستاین، سناتور ارشد دمکرات و رندپال، سناتور جمهوریخواه دیدار کرده بود که البته طرفین جزئیات چندانی از آن منتشر نکردند اما ظریف پس از مدتی فاش کرد سناتور رندپال که از دوستان ترامپ است به او گفته اگر برای مذاکره به اتاق ترامپ نرود پس از 2هفته تحریم می‌شود و به‌دلیل مخالفت ظریف با این دیدار تحت تحریم قرار گرفته است. 
به گزارش ایسنا، این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سؤال که درخواست ایران از اعضای کنگره آمریکا چیست، خاطرنشان کرد: ما خواسته‌ای از اعضای کنگره آمریکا نداریم. در امور داخلی آمریکا هم دخالتی نمی‌کنیم و دیدارهایی که تا الان داشته‌ایم، به درخواست طرف مقابل بوده است. ما از این دیدارها برای ارائه یک تصویر واقعی از ایران استفاده می‌کنیم نه برای درخواست.

ظریف در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با سرنوشت اینستکس تصریح کرد: این موضوع بستگی به اروپایی‌ها دارد. سرنوشت اینستکس واقعا بسته به این است که اروپایی‌ها به این نتیجه برسند که نمی‌توانند از آمریکایی‌ها برای هر کاری اجازه بگیرند.
روحانی در جریان دیدارهای خود در نیویورک به‌خصوص با رهبران اروپایی همچون امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس درباره سازوکار اینستکس رایزنی کرده بود. ظریف همچنین در مورد برخی اخبار در ارتباط با مباحث مطرح‌شده پیرامون دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک و مسائل مربوط به آن گفت: ما شرطمان این بود که دیدار نه بین آقایان روحانی و ترامپ بلکه سران1+5 با آقای روحانی، باید با رفع تحریم‌ها انجام شود. آقای ترامپ هم نه اینکه گفته باشند بعد از دیدار این انجام شود، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می‌گفتند این امکان هم هست که بعد از دیدار تحریم‌ها رفع شود. 
در جریان سفر روحانی به نیویورک فیلم‌هایی از مذاکرات سرپایی مکرون و جانسون با روحانی منتشر شد که در جریان آن مقامات اروپایی روحانی را به دیدار با ترامپ تشویق می‌کردند. ظریف در این رابطه خاطرنشان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این توفیق را داشته باشند که با جمهوری اسلامی ایران طرف صحبت شوند باید به تعهدات خود بازگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید