فرودگاه سوت و کور یاسوج
مدیر فرودگاه یاسوج: وقتی مدیران و نمایندگان استان برای سفر به تهران از فرودگاه شیراز استفاده می کنند چطور می توان انتظار داشت این فرودگاه فعال شود؟
یکی از مهمترین زیرساختهای هر منطقهای برای رسیدن به توسعه و جذب سرمایهگذاری وجود یک فرودگاه مجهز و ایمن است که این امر در استان کهگیلویه و بویراحمد با چالشهایی مواجه شده است. به گزارش ایسنا، در حالی که کهگیلویه و بویراحمد از روزهای قبل آماده سفر پنجشنبه 4 مهرماه ۹۸ «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، به منظور بازدید و افتتاح چند پروژه آب و برق شده بود و قرار بود این سفر با پرواز تهران- اهواز و با بالگرد از اهواز به شهر لیکک کهگیلویه و بویراحمد انجام شود، این سفر به دلیل نامساعد بودن وضعیت جوی شهر اهواز لغو شد.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خردادماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان بود که در طول این سالها فرودگاه یاسوج مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت تا توانست به برخی تجهیزات مورد نیاز مجهز شود و موانع پروازی را از سد راه خود بردارد. ۲۹ بهمنماه سال ۹۶ هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۶ مسافر در ارتفاعات دنا سقوط کرد و پروازهای این فرودگاه تعطیل شد. در حالی که انتظار میرفت فرودگاه یاسوج پس از این سانحه برای ماهها و شاید سالها تعطیل شود، با پیگیری مسئولان پس از ۷۷ روز از سانحه، پروازهای فرودگاه یاسوج از سر گرفته شد.
شرکت هواپیمایی آتا پروازهایی از یاسوج به تهران و بالعکس در این فرودگاه برقرار کرد، اما پس از چند روز پروازها به دلایلی از جمله تاثیر روانی سانحه سقوط هواپیما و آنچه شرکت آتا مشکلات حقوقی نامید تعطیل شد و شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه یاسوج رفت. بعد از رفتن آتا و پس از کش و قوسهای فراوان و بیش از ۱۱ ماه وقفه در پروازهای فرودگاه یاسوج با رایزنیها و هماهنگیهای مسئولان اجرایی ۲۱ دیماه ۹۷ نخستین پرواز رسمی شرکت هواپیمایی ماهان در این فرودگاه انجام شد.
شرکت ماهان هماکنون در هفته 2 پرواز به فرودگاه یاسوج دارد و کم بودن پروازها موجب نارضایتی مردم شده است. مسئولان در اولین روز پرواز هواپیمای ماهان از پیگیری برای فعالیت شرکت هواپیمایی قشم ایر در فرودگاه یاسوج خبر داد، اما این وعده نیز به سرانجام نرسید. فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای ازسرگیری پروازهای مسافری تهران- یاسوج و برعکس ندارد. افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج نیاز به فعالیت بیشتر مسئولان استانی و کشوری و مردم استان به عنوان یک مطالبه عمومی دارد.
بنابراین، مسئولان و نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد باید تمام تلاش خود را برای افزایش پروازها و ازسرگیری بیش از پیش فعالیت فرودگاه یاسوج به کار گیرند و استان را از این بلاتکلیفی خارج کنند که با وجود گفتههای مسئولان استانی مبنی بر پیگیری همچنان این داستان ادامه دارد. چگونه میتوان انتظار داشت فرودگاه یاسوج فعال شود وقتی مدیران، نمایندگان و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد خود برای سفر به تهران، از فرودگاه شیراز یا اهواز استفاده میکنند؟ بعضا مسئولان عالیرتبه و وزرای کشور نیز برای سفر به استان از طریق فرودگاه شیراز و یا استانهای جنوبی با چند ساعت تاخیر وارد استان میشوند که این امر شائبههایی در اذهان عمومی فراهم آورده است. «علی محسنیان» مدیر فرودگاه یاسوج گفت: پروازهای فرودگاه یاسوج همچنان برقرار است و در هفته 2 روز (دوشنبه و جمعه) از سمت تهران و برعکس پرواز دارد.
وی افزود: پیگیر افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج هستیم و با حضور استاندار 2 جلسه در این خصوص در تهران با شرکتهای هواپیمایی داشتیم. استقبال از پروازهای یاسوج خوب است، اما بیشتر دستگاهها، ادارات و سازمانها پرواز خود را از فرودگاه یاسوج انجام نمیدهند و از طریق فرودگاه شیراز سفر میکنند. البته زمان سفر برخیها با پروازهای یاسوج یکی نیست که مجبورند از شیراز استفاده کنند. محسنیان در این خصوص که چرا پرواز وزیر نیرو از طریق اهواز انجام شد اظهار کرد: سفر وزیر نیرو از تهران به مقصد اهواز بود تا با هلیکوپتر به سمت شهر لیکک سفر کند. مدیر فرودگاه یاسوج بیان کرد: فرودگاه یاسوج آماده نشستن پرواز وزیر نیرو بود، اما به ما اطلاع ندادند.