• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81795
+
-

هوای شیراز؛ غبارآلود اما سالم

هوای شیراز؛ غبارآلود اما سالم

به دنبال گلایه برخی شهروندان از وضعیت جوی این روزهای شیراز، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد که پایش‌های علمی نشان‌دهنده آن است که با وجود غبارآلودگی، هوای شیراز شاخص آلایندگی ندارد. به گزارش ایسنا، «لیلا تاجگردون» در خصوص این‌که آیا در روزهای اخیر شاهد تغییر در وضعیت آلایندگی هوای شیراز بوده‌ایم گفت: نتایج دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شیراز نشان از وضعیت سالم دارد.

او با بیان این‌که از ابتدای مهرماه شاهد افزایش غلظت ذرات آلاینده در هوای شیراز بوده‌ایم خاطرنشان کرد: بررسی شاخص‌های آلایندگی که از ایستگاه‌های مختلف سنجش جمع‌آوری شده، عدد 80 را نشان می‌دهد که بیانگر سلامت هوای شیراز است. تاجگردون با بیان این‌که طبق بررسی‌های انجام‌شده منشا اصلی وضعیت ناپایدار هوا در شاخص آلودگی روزهای اخیر ناشی از تردد خودروهای تک‌سرنشین بوده است خواستار استفاده از سامانه‌های حمل ‌و نقل عمومی به جای استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین به‌ویژه در محدوده پرترافیک مرکز شهر شد و گفت: گرد و غبار و آلاینده‌های ناشی از تردد خودروها موجب تغییر در وضعیت پایدار هوا می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره‎ کل حفاظت محیط زیست فارس تاکید کرد که شیراز جزو شهرهای سالم در مقایسه با کلان‌شهرهای ایران است و در بسیاری روزهای سال، هوا در آن سالم و بدون آلودگی است. تاجگردون با اشاره به کمبود ایستگاه‌های هواشناسی و سنجش میزان آلودگی در شیراز خاطرنشان کرد: برای کلان‌شهری با وسعت شیراز 4 ایستگاه سنجش آلاینده‌ها کافی نیست. وی با بیان این‌که این ایستگاه‌ها فرسودگی ندارند و مرتب تحت راهبری به‌روز شدن قرار دارند تاکید کرد: نیازمند ایستگاه‌های بیشتری در شیراز هستیم. معاون نظارت و پایش اداره‎ کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: باید نقطه‌یابی شود که به چند ایستگاه نیازمندیم. این کار باید در قالب یک پروژه توسط مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی انجام شود. تاجگردون خاطرنشان کرد: طبق آخرین نقطه‌یابی‌های انجام‌شده در اوایل دهه 80، شیراز به 11 ایستگاه نیاز دارد.

وی با بیان این‌که هوا موضوعی مربوط به همه دستگاه‌هاست و نه‌تنها محیط زیست گفت: ضرورت دارد که دستگاه‎های اجرایی مربوطه به تعهدات خود در قبال تهیه دستگاه‎های مورد نیاز برای استقرار ایستگاه جدید اهتمام ورزند، در حالی‎ که تاکنون تنها در حد قول و وعده باقی مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید