• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81805
+
-

5 شیء تاریخی - فرهنگی بوشهر ثبت ملی شد

5 شیء تاریخی - فرهنگی بوشهر ثبت ملی شد

5 شیء منقول فرهنگی-‌ تاریخی استان بوشهر پس از تشریفات قانونی لازم، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت  رسید.  به گزارش ایرنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این آثار شامل ۲ ناقوس کلیسای گریگوری، یک کتیبه کلیسای ظهور، شمشیر و دوربین شهید «رئیسعلی دلواری» است. «محمدحسین ارسطوزاده» افزود: دوربین چشمی شهید رئیسعلی دلواری با شماره ثبت ۱۱۳۵ و شمشیر این سردار مبارزه با استعمار پیر انگلیس به شماره ۱۱۳۶ به ثبت ملی رسیده و محل نگهداری آنها موزه شهید رئیسعلی دلواری در شهر دولار شهرستان تنگستان استان بوشهر تعین شده است. وی بیان کرد: کتیبه کلیسای ظهور بوشهر با شماره ۱۱۳۷ از دیگر اشیای ثبت‌شده این استان در فهرست آثار ملی است.

ارسطوزاده اضافه کرد: همچنین، ۲ ناقوس کلیسای گریگوری بوشهر با شماره ۱۱۳۸ و ۱۱۳۹ به ثبت ملی رسید که در معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهر بوشهر نگهداری می‌شود. وی ادامه داد: برای نخستین بار است که 5 شیء منقول استان بوشهر به ثبت آثار ملی رسیده است و برای ۱۰ شیء دیگر نیز پرونده‌سازی شده که در انتظار دریافت شماره ملی برای آنها هستیم. ارسطوزاده بیان کرد: در زمان حاضر، ۷۰ اثر ناملموس شامل مراسم‌ و آیین، ۳۱۲ اثر غیرمنقول شامل بنا، محوطه‌ها و تپه‌ها، 5 شیء منقول و ۲ اثر طبیعی در استان بوشهر به ثبت ملی رسیده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به برنامه تدوین‌شده روز جهانی گردشگری گفت: در این هفته که تا ۱۱ مهرماه ادامه دارد، ۷ اقامتگاه بوم‌گردی در استان بوشهر افتتاح می‌شود. ارسطوزاده با بیان این‌که افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی در روستاها نقش مهمی در اشتغال و رونق روستاها دارد افزود: بوم‌گردی نیاز به مهارت‌آموزی دارد و به‌ طور مستمر در طول سال کارگاه‌ها و کلاس‌هایی برگزار می‌شود. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر نشست با فعالان حوزه گردشگری، جلسات با ادارات اجرایی و مسابقات ورزشی را نیز از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری خواند و بیان کرد: تمام سعی مجموعه در آن است که بخش خصوصی بتواند فعال‌تر و پویاتر در عرصه گردشگری نمایان شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید