• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81733
+
-

میراث رازآلود مادها در دل زاگرس

میراث
میراث رازآلود مادها در دل زاگرس

غار خربس جزیره قشم میراث رازآلود مادها در دل صخره‌های زاگرس در جنوب کشور است. این جاذبه رمزآلود و زیبای هرمزگان در جزیره قشم و در ۱۵ کیلومتری شهر قشم واقع شده است. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی هرمز، در سرزمینی زندگی می‌کنیم که در تمامی فصل‌های سال، می‌توانیم آب و هوای مختلف را در آن تجربه کنیم. آنچه در ایران بیشتر از هر چیزی مورد توجه است، در فصل‌های سرد می‌توان به نواحی گرمسیری سفر کرد و بالعکس! حالا که داریم به فصول سرد نزدیک می‌شویم، بهتر است با جاذبه‌های نواحی جنوبی ایران بیشتر آشنا شویم و سفری به این مناطق داشته باشیم. 

جزیره قشم تاریخچه‌ طولانی و جالب توجهی دارد. غار دست‌کند خربس، یکی از نشانه‌های این تاریخ پربار است؛ این غار در ادامه‌ مسیر رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته و به نوعی محل تلاقی کوهستان و دریا محسوب می‌شود. کارشناسان باستان‌شناسی معتقدند قدمت این غار به دوران مادها برمی‌گردد. 

هم‌‌جواری این مکان ارزشمند با شهر تاریخی خربس نشان می‌دهد در زمان‌هایی یک تمدن بزرگ و پیشرفته همچون مادها و ساسانیان در جزیره همیشه زیبای قشم وجود داشته است؛ این غار از لحاظ ظاهری و ساختار اولیه شباهت‌های بسیاری به دخمه‌های ساخته‌شده در آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر دارد. 

ارتفاع دیواره‌های صخره‌ای غار به ۲۰ تا ۳۰ متر می‌رسد و این غار 4 دهانه دارد که هرکدام به ساحل جنوبی جزیره راه دارند؛ به دلیل داشتن چند دهانه، برخی غار خربس را با عنوان غارهای خربس می‌شناسند. آنچه در مورد این غار جالب است در ابتدا بر اثر گذشت زمان و فروکش کردن آب دریا ایجاد شده‌، اما پس از سال‌ها، انسان‌ها با توجه به نیازشان، کنده‌کاری‌های مختلفی را در آن‌ ایجاد کرده و شکل و شمایل ظاهری دیواره‌های غار را برای زندگی کردن تغییر دادند. آنچه این غار را رازآلود کرده، کنده‌کاری‌های عجیب دیواره‌های غار است که از صورت انسان گرفته تا موجوداتی عجیب و ایستاده در آن به چشم می‌خورد. 

به عقیده برخی محققان غار خربس، نیایشگاه پیروان میترائیسم و آناهیتا بوده است. 

از مردمان محلی این سرزمین درباره غار خربس نقل قول شده است که بلندای این غار و ارتفاعات صخره‌ای آن محل سکونت یک جفت عقاب ماهیگیر است؛ این جفت عقاب‌ها از گونه‌های نایاب و بسیار مرغوب در جهان هستند که تخم می‌گذارند. بعضی‌ها هم می‌گویند حفره‌های زیرین و گوشه‌های تاریک غار، محل سکونت خفاش‌های نایاب دوموشی است؛ به گفته کارشناسان ‌زیست‌محیطی، نسل این نوع خفاش‌ها در ایران در حال انقراض است اما غار خربس هنوز هم محل سکونت ایمنی برای آنان محسوب می‌شود. 

نکته‌ مهمی که در بازدید از غار خربس قشم باید به آن توجه کنید این است که مراقب آن باشید! روی دیواره‌ها چیزی ننویسید یا خدشه‌ای به آن‌ها وارد نکنید تا این میراث دوران مادها در جزیره زیبای قشم، همچنان پابرجا بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید