• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81708
+
-

نیاز مرکز فوریت‌های پزشکی بم به سوله بحران

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی بم: با کمک این سوله می‌توان حداقل 3 یا 4 روز بدون کمک خارج منطقه‌ای، حوادث غیرمترقبه را در بم کنترل کرد

درمان
نیاز مرکز فوریت‌های پزشکی بم به سوله بحران

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در زمان‌های بحرانی نقش بسزایی ایفا می‌کند؛ بنابراین حل مشکلات و تجهیز امکانات این بخش اهمیت بسزایی دارد.

 از آن‌جا که کرمان، به‌ویژه بم، زلزله‌خیز است، به نظر می‌رسد باید برای افزایش امکانات و کمبودهای این مرکز بیش از گذشته اقدام کرد. 

به گزارش ایرنا، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان بم تعداد ماموریت‌های انجام‌شده اورژانس ۱۱۵ را در مدت یادشده ۱۱هزار و ۴۶۵ مورد اعلام کرد. 

«اکبر شیخ‌رابری» افزود: این مرکز در حوزه شهری 4۳۳۹ بیماری، ۶ مورد غرق‌شدگی و یک مورد مسمومیت، ۳۷۶ مورد قلبی، ۱۴۷ مورد تنفسی و تقریباً ۲۹ مورد اورژانس زنان و در پایگاه‌های جاده‌ای 4۴۰۰ بیماری شامل ۳۹۶ بیمار قلبی، ۲۰۲ مورد تنفسی، 1۷۱۴ مصدوم و ۷۲ مورد اورژانس زنان را به ثبت رسانده‌ است. 

وی گفت: متاسفانه 4۸۲۹ مورد مزاحمت در ۶ ماهه اول ثبت شده است و این مزاحمت‌های تلفنی برخی شهروندان وقت، هزینه و نیروی امدادی اورژانس را هدر می‎دهد و می‌تواند خسارت‌های جانی برای شهروندان در پی داشته باشد. 


مشکل اساسی مرکز اورژانس بم

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی بم گفت: از مشکلات اساسی دیگر در بم و دغدغه اصلی ما راه‌اندازی اورژانس هوایی است؛ زیرا به دلیل فاصله زیاد بم با شهرستان‌های اطراف و وجود یک‌سری بیماری‌ها خصوصاً بیماران قلبی اگر فرد بیمار به موقع انتقال داده نشود موجب مرگش می‌شود که امیدواریم بتوانیم در نیمه دوم امسال این اورژانس را راه‌اندازی کنیم. 

وی یکی دیگر از مشکلات پیش روی این مرکز را تجهیز و راه‌اندازی سوله بحران نام برد و افزود: راه‌اندازی این سوله برای شهرستان بم بسیار بااهمیت است؛ زیرا از مشکلات ما در زمان زلزله نبود همین سوله بحران بود. با کمک این سوله می‌توان حداقل3 یا 4 روز بدون کمک خارج منطقه‌ای، حوادث غیرمترقبه بم را حمایت کنیم. همان‌طور که می‌دانیم در زمان‌های بحرانی مانند زمانی که زلزله رخ می‌دهد اولین جایی که درگیر می‌شود خود شهرستان است و کسی نمی‌تواند کمک برساند. 


نوسازی ناوگان اورژانس 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در خصوص نوسازی ناوگان اورژانس گفت: آمبولانس‌های فرسوده از مشکلات سطح شهرستان بم هستند که توانستیم با برگزاری همایش اورژانس‌های کشور در بم طی انعقاد تفاهم‌نامه با اصفهان ۴ دستگاه از آمبولانس‌های فرسوده‌مان را که غیرقابل استفاده بودند، بازسازی کنیم. 

شیخ‌رابری ادامه داد: تعداد آمبولانس‌های سنگین شهر بم به 7 عدد افزایش یافته است. می‌توان گفت در زمینه آمبولانس به وضعیت نسبتاً خوبی رسیده‌ایم. 


راه‌اندازی 2 پایگاه اورژانس

این مقام مسئول از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای توسعه پایگاه‌های اورژانس خبر داد و گفت: در سال جاری ۲ پایگاه راه‌اندازی خواهد شد؛ همچنین پایگاهی در ریگان، پایگاه اورژانس نگین کویر و اورژانس عامریه نیز تا ایام‌الله دهه فجر تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. سال قبل نیز ساختمان پایگاه دهبکری افتتاح شد. برای ارائه خدمات بهتر در زمان کمتر تعداد پایگاه‌ها در حال افزایش است. 

وی تاکید کرد: فعالیت این پایگاه‌ها با جذب نیرو پایدار خواهد ماند که با همکاری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی۲۰ نفر نیروی شرکتی استخدام و همچنین در آزمون استخدامی 7 نفر جذب خواهند شد. 
شیخ‌رابری با تاکید بر موضوع مهم آموزش گفت: یکی از مشکلات ما آموزش است، زیرا اگر نیرو آموزش‌دیده باشد می‌تواند از حداقل امکانات بیشترین استفاده را ببرد و جان بیمار را نجات دهد. در این زمینه توانستیم با برگزاری 5 دوره تخصصی تروما و ۶ دوره کارگاه سی‌پی‌آر  پیشرفته و 12 دوره سی‌پی‌آر برای پرسنل بیمارستان‌های مختلف شهرستان، آموزش لازم را ارائه دهیم. 

وی اضافه کرد: یکی از مسئولیت‌های ما برای کم کردن عوارض ناشی از حوادث آموزش شهروندان است. در این باره نیز توانستیم تاکنون ۵۰۰ نفر در بم را به صورت اورژانس‌یار آموزش دهیم که در این زمینه رتبه سوم کشوری را کسب کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید