• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81607
+
-

روزهای بحرانی جانسون

روزهای بحرانی جانسون


درحالی‌که با حکم دادگاه، طرح بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا برای تعلیق پارلمان این کشور و پیشبرد برنامه‌های خروج از اتحادیه اروپا با بن‌بست تازه‌ای روبه‌رو شده، 2بحران تازه وضعیت او را پیچیده‌تر کرده‌است. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، یک نماینده پارلمان بریتانیا دیروز گفته‌است احتمال دارد دولت بوریس جانسون در هفته کاری پیش‌رو با رأی عدم‌اعتماد پارلمان برکنار شود.
استوارت هوسی، از حزب ملی‌گرای اسکاتلند، به بی‌بی‌سی گفته که به‌نظر می‌رسد این کار تنها راه موجود برای ممانعت از یک برگزیت بی‌توافق باشد.
حزب ملی‌گرای اسکاتلند اعلام کرده است که درصورت سقوط دولت جانسون از جرمی کوربین رهبر حزب کارگر به‌عنوان نخست‌وزیر موقت حمایت می‌کند. البته کوربین هنوز به حمایت نمایندگان حزب لیبرال دمکرات‌ هم نیاز دارد تا بتواند آرای کافی را برای تصدی نخست‌وزیری جلب کند.
مطابق عرف سیاسی بریتانیا پس از سقوط دولت اگر حزب حاکم قادر به معرفی نخست‌وزیر و کابینه جایگزین نشود، رهبر حزب اصلی مخالف، مأمور تشکیل دولت می‌شود. اما حزب لیبرال‌دمکرات گفته با نخست‌وزیری جرمی کوربین مخالف است و افراد دیگری را به‌جای او پیشنهاد داده است.
از سوی دیگر، پرونده تعارض منافع احتمالی بوریس جانسون به یک دایره پلیس ارجاع شده و این دایره تصمیم می‌گیرد که آیا ادعاهای مطرح‌شده شرایط لازم را برای آغاز تحقیقات درباره تخلف احتمالی او در دوران شهرداری لندن دارند یا نه.
ادعایی که علیه بوریس جانسون طرح شده این است که یکی از دوستان او به‌نام خانم جنیفر آرکوری، به‌واسطه دوستی با جانسون توانسته صدهزار پوند کمک دولتی برای شرکت خود بگیرد. خانم آرکوری در چند سفر هیأت‌های تجاری بریتانیایی همراه جانسون بوده و علاوه بر دریافت کمک دولتی، از شهرداری هم کمک دریافت کرده است. اکنون جانسون متهم است که چرا به‌عنوان شهردار لندن فاش نکرده با کسی که کمک دریافت می‌کند رابطه دوستی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید