• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81586
+
-

پسر 4ساله به 3نفر زندگی بخشید

پسر 4ساله به 3نفر زندگی بخشید


اعضای بدن پسر 4ساله‌ای که به‌دلیل مسمومیت دارویی دچار مرگ مغزی شده بود به 3بیمار نیازمند اهدا شد تا آنها را از مرگ نجات دهد.
به گزارش همشهری، چند روز قبل بود که زن و شوهر بروجردی همراه ابوالفضل، پسر 4ساله‌شان برای دیدن خانواده به نهاوند رفتند. آنها یک راست به خانه پدربزرگ ابوالفضل رفتند تا چند روزی مهمان آنها باشند. هنوز چند ساعت از رسیدن آنها نگذشته بود که ابوالفضل کوچولو خوابید اما دیگر از خواب بیدار نشد. چند ساعت بعد مادرش که نگران او شده بود تلاش کرد تا ابوالفضل را از خواب بیدار کند اما او بیدار نمی‌شد. زن که ترسیده بود شوهرش را خبر کرد و با هم پسر 4ساله‌شان را به بیمارستان رساندند اما چون امکانات کافی نبود ساعتی بعد پسربچه به بیمارستانی در همدان منتقل شد. در آنجا پزشکان با معاینه ابوالفضل اعلام کردند که او به‌دلیل مسمومیت دارویی دچار مرگ مغزی شده است.
شنیدن این واقعیت برای پدر و مادر ابوالفضل تلخ بود اما دیگر کاری از دست هیچ‌کس ساخته نبود. در این شرایط بود که گروهی از واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی، رایزنی با پدر و مادر پسر خردسال را آغاز کردند تا آنها را برای اهدای اعضای بدن پسرشان راضی کنند. با اینکه وداع با ابوالفضل دشوار بود اما والدینش خیلی زود اعلام کردند با اهدای اعضای فرزندشان موافق هستند.
پدر ابوالفضل می‌گوید:« مدتی قبل دو نفر از اقوام مان دچار مرگ مغزی شدند و خانواده‌هایشان راضی به اهدای اعضای بدن آنها نشدند اما مدتی بعد از این کارشان پشیمان شدند. من چون نمی‌خواستم مثل آنها پشیمان شوم تصمیم گرفتم اعضای بدن پسرم را اهدا کنم و حتی با همسرم هم صحبت و او را هم راضی کردم.» با اعلام رضایت پدر و مادر داغدار ابوالفضل کوچولو، پیکر او به تهران منتقل شد تا مقدمات جداسازی اعضا و پیوند به بیماران نیازمند انجام شود.
دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا در این‌باره می‌گوید: «پس از انتقال بیمار مرگ مغزی از همدان به بیمارستان سینای تهران، چند تیم تخصصی عمل انتقال اعضای پیوندی را آغاز کردند و موفق شدند دو کلیه و کبد بیمار را به 3 بیمار نیازمند پیوند بزنند.»








مکث
تپش قلب زن تبریزی در سینه دختر 11 ساله


همزمان با اهدای اعضای بدن پسربچه 4ساله، قلب زن جوانی که در مغزش تومور رشد کرده و او را دچار مرگ مغزی کرده بود به تهران منتقل شد تا با پیوند به دختری 11‌ساله نجاتبخش او باشد.   این زن 35 ساله که مریم نام داشت چند روز قبل در تبریز دچار مرگ مغزی شد. برادرش می گوید: پزشکان بیمارستان امام رضا(ع) تبریز می گفتند تومور مغزی خواهرم رشد کرده و او دچار مرگ مغزی شده است. او تا چند روز قبل حتی یک سردرد ساده هم نداشت؛ فقط سه، چهار روز قبل سردرد به سراغش آمد و چند روز بعد وقتی سردردش بیشتر شد او به بیمارستان منتقل و در آنجا دچار مرگ مغزی شد. او ادامه می دهد: پزشکان گفتند توموری که داخل سر خواهرم بوده در این مدت رشد زیادی داشته و باعث شده او دچار مرگ مغزی شود. این خبر برای همه مان شوکه کننده بود؛ چرا که او مادر پسری 5 ساله و دختری 12 ساله بود.  جوان داغدار در ادامه می گوید: وقتی خواهرم زنده بود همیشه برای هرکسی هر کاری از دستش برمی آمد انجام می داد و خیرش به همه می رسید. به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم اعضای بدن خواهرم را به بیماران نیازمند اهدا کنیم تا روح او همیشه در آرامش باشد. هرچند ابتدا پدر و مادرم راضی نمی شدند اما وقتی به آنها گفتم با این کار ما چند انسان دیگر زنده می مانند راضی شدند. در این شرایط بود که کلیه‌های زن جوان به دو بیمار نیازمند در تبریز و مراغه و کبد او نیز به یک بیمار اهل یکی از روستاهای شهرستان ورزقان پیوند زده شد. اما هنوز قلب او مانده بود که می توانست نجاتبخش یک انسان باشد. پیوند قلب تنها در تهران امکان پذیر است و زمان جداسازی و پیوند قلب نیز باید کمتر از 4 ساعت باشد. به همین دلیل در عملیاتی پیچیده قلب زن جوان با استفاده از یک هواپیما به تهران منتقل شد و در کمترین زمان ممکن به دختری 11 ساله که مدت‌ها از بیماری قلبی رنج می برد پیوند زده شد. به گفته دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در حال حاضر وضعیت دختر 11‌ساله‌ای که قلب را دریافت کرده بسیار خوب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید