• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81555
+
-

رونق اشتغال با کمک تعاونی‌ها

یکی از ضرورت‌های ایجاد اشتغال برای جوانان در چهارمحال و بختیاری توسعه تعاونی‌های اشتغال‌آفرین با خوشه‌های تولید است

اقتصادی
رونق اشتغال با کمک تعاونی‌ها


   استان‌های کوچکی مانند چهارمحال و بختیاری که نرخ بیکاری در آنها بالاست، نیازمند توسعه و همگرایی در بخش اقتصاد تعاون‌محور هستند. به گزارش ایرنا، در برخی از اوقات سال به‌ویژه فصل زمستان که طرح‌های عمرانی متوقف می‌شود، نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری به بالای ۲۰ درصد می‌رسد اما در این زمینه چه ایده‌هایی باید اجرا شود تا نرخ بیکاری بالاتر نرود؟ 

نگاه جوانان به تعاونی‌ها
برخی از جوانان جویای کار برای ایجاد اشتغال حاضر به تشکیل تعاونی و همگرایی نیستند و بیشتر تمایل دارند که شغل خود را به صورت انفرادی ایجاد کنند یا به دنبال اشتغال از پیش تعریف شده در نهادهای اقتصاد هستند. برخی از این جوانان به تشکیلات تعاونی در حوزه اقتصاد به عنوان یک شریک نگاه می‌کنند که قرار است درآمد حاصل از این اشتراک را نصف کند در حالی که تعاونی‌ها یک اقتصاد همگرا هستند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، از ایده‌های جوانان، کنسرسیوم‌هایی شکل می‌گیرد که گاهی بخشی از اقتصاد جهان را متحول می‌کنند و این کنسرسیوم‌ها، زنجیره تولید و اشتغال را تکمیل می‌کنند و این مدل می‌تواند در تعاونی‌ها نیز نقش‌آفرین باشد. در کشورهای اروپایی ایجاد هرگونه شرکتی با مشارکت جمعیت بالای مجاز باید در بهبود کسب و وضع اقتصادی افراد گروه اثرگذار باشد و بدون ایجاد هدف غایی در شخص منحصربه‌فرد تمامی افراد از وسایل و امکانات به صورت یکسان برخوردار شوند.
در ایران نیز براساس اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد تعاونی در کنار بخش خصوصی و دولتی به صورت یکی از بخش‌های سه‌گانه اقتصاد ایران تعیین شده است.
کارشناسان معتقدند که آﻣﻮزه‌ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎد ﺗﻌﺎوﻧﻲ ﺑﺎ ﻛﺎﺳﺘﻲﻫﺎی ﻧﻈﺮی روﺑﻪ‌رو اﺳﺖ و آﻣﻮزه اﺳﻼﻣﻲ ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮﺧﻲ ﻧﻘﻴﺼﻪﻫﺎی ﻧﻈﺮی اﻗﺘﺼﺎد ﺗﻌﺎوﻧﻲ را ﺑﺮﻃﺮف کند.
در چهارمحال و بختیاری نیز یکی از ضرورت‌های ایجاد اشتغال برای جوانان توسعه تعاونی‌های اشتغال‌آفرین با خوشه‌های تولید است که هر تعاونی بتواند تعاونی دیگر را پوشش دهد. 

وضعیت تعاونی‌های استان
 مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری، تعداد تعاونی‌های این استان را ۴ هزار و ۸۰۰ تعاونی اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ تعاونی فعال و مابقی غیرفعال شده است.
«حفیظ‌الله فاضلی» افزود: افزایش ۲۵ درصدی تعاونی‌ها یکی از اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه است که این مهم تاکنون در سطح کلان ملی تنها تا ۶ درصد محقق شده است.
وی افزایش تعداد تعاونی‌ها در این استان را بالاتر از میانگین کشوری عنوان کرد و گفت: با این وجود همچنان از اهداف برنامه ششم توسعه عقب هستیم و ضروری است در این خصوص فرهنگسازی و اقدامات تبلیغی بیشتری انجام شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این تعداد طرح تعاونی با ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرا می‌شود که از این میزان ۱۵ درصد تسهیلات بانکی و مابقی آورده اعضای تعاونی‌ها است و این تعداد طرح برای ۴۸۹ نفر اشتغال‌زایی می‌کند.

تقویت فرهنگ کار دسته‌جمعی
وی با تاکید بر تقویت فرهنگ کار دسته‌جمعی در استان، افزود: فرهنگ کارآفرینی و کارهای مشارکتی در استان ضعیف است و باید در این خصوص بیش از پیش فرهنگسازی شود.
فاضلی همچنین بیان کرد: 5/17میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به استان ابلاغ شد که از این میزان ۱۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیارد تومان به بانک‌ها تخصیص یافت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری افزود: ایجاد اشتغال در استان از مهمترین برنامه‌ها به شمار می‌رود و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان برای ایجاد اشتغال ضروری است.
وی بیان کرد: توانمندی‌های بسیاری در استان وجود دارد که باید در مسیر ایجاد اشتغال قرار بگیرند.


   شرکت تعاونی چیست؟

شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق خودیاری و کمک متقابل تشکیل می‌شود. تعداد اعضای شرکت تعاونی نباید از ۷ نفر کمتر باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید