• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81444
+
-

استقبال لاهیجانی‌ها از کتابخوانی

کتاب
استقبال لاهیجانی‌ها از کتابخوانی

 پیشکسوتان و نویسندگان لاهیجان با گردهمایی در فرمانداری این شهرستان از ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استقبال کردند.به گزارش ایرنا، در این گردهمایی تحت عنوان نشست کتابخوان به همت اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با حضور مردم، مسئولان و چهره‌های فرهنگی، 6 کتاب در حوزه‌های مختلف معرفی و خوانش شد.«سمانه حسینی» بخشدار مرکزی لاهیجان هم در این گردهمایی کتاب «تراژدی تنهایی» که توسط یک نویسنده خارجی درباره زندگی، سابقه خانوادگی و شخصیتی دکتر محمد مصدق و علت موفقیت و شکست‌های این سیاستمدار نامدار دوره پهلوی نوشته شده است را معرفی و خواندن آن را برای شناخت تاریخ سیاسی معاصر کشور توصیه کرد.

«سیداسماعیل میرغضنفری» فرماندار لاهیجان هم مهم‌ترین کارکرد برگزاری محافل کتابخوانی را افزایش سطح آگاهی‌های اجتماعی و دایره واژگان حاضران عنوان کرد. وی گفت: فرهنگ و توانایی‌های علمی لاهیجانی‌ها زیر نام چای پنهان شده است. این شهر دارای سابقه طولانی در کتاب و کتابخوانی است و باید بیشتر شناخته شود.میرغضنفری اظهار کرد: لاهیجان فقط کاشف‌السلطنه ندارد، حزین لاهیجی هم دارد. شاید بسیاری از لاهیجانی‌ها بزرگان خود را نمی‌شناسند.

فرماندار در این گردهمایی کتاب «حسین علی» نوشته م.موید (محمدحسین مهدوی از نویسندگان معروف و پیشکسوت لاهیجانی) را معرفی کرد و گفت: این کتاب به سبکی کاملا جدید و با ادبیاتی دیگر، حادثه کربلا را به تصویر می‌کشد. کتاب «حسین علی» هم می‌تواند یک کتاب مرجع باشد و هم پله پله خواننده را با سیدالشهدا(ع) آشنا کند.«احمد پرمهر» یکی از نویسندگان لاهیجانی و رئیس انجمن گیلکی شعر گیلان هم در این نشست از ادبیات و زبان گیلکی به عنوان یک هویت سخن به میان آورد و از شعر نیمایی تا هساشعر در ادبیات گیلکی و توانایی ادبیات گیلکی در شرق استان سخن زد.

«آرمان کوچکی» یکی دیگر از فعالان عرصه هنری به معرفی کتاب «پژوهشی در اساطیر ایران» اثر زنده‌یاد «مهرداد بهار» پرداخت و آن را یک اثر با ارزش از بین ده‌ها اثر محققان و پژوهشگران غربی و داخلی دانست.این کتاب درباره پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران زمین است و با خواندن آن می‌توان زندگینامه زرتشت، تاریخ پهلوانان اساطیری و فرهنگ گذشته ایران را بیشتر شناخت.

«مسعود تاکی» مسئول انجمن ادبی و شاهنامه‌خوانی کتابخانه‌های عمومی لاهیجان هم با معرفی کتاب «گردونه روزگار» (گفت و شنود با خانم دکتر شیرین بیانی، همسر دکتر اسلامی ندوشن) نوشته کریم فیضی و خواندن بخشی‌هایی از کتاب، همگان را به خواندن آن تشویق کرد.«نگار نادری» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان نیز با معرفی کتاب «آدم آدم است» از نویسنده معروف آلمانی برتولت برشت به تشریح دیدگاه جهانی نویسنده پرداخت.وی بیان کرد: نویسنده در این کتاب به ذات و هویت انسانی می‌پردازد و همین امر آن را به یک اثر ماندگار در جهان تبدیل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید