• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81439
+
-

کوچ دامداران سیاهکل

 مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل گفت: تاکنون بیش از ۶۰ درصد دامداران این شهرستان از ییلاقات به مناطق قشلاقی در پایین‌دست کوچ کرده‌اند.به گزارش ایرنا «بهزاد کوهستانی» اظهار کرد: در بهار علاوه بر دامداران شهرستان سیاهکل، دامداران شهرستان‌های لاهیجان و لنگرود نیز به مناطق ییلاقی دیلمان و پیرکوه این شهرستان کوچ می‌کنند و پاییز با سرد شدن هوا به مناطق قبلی برمی‌گردند.وی تعداد روستاهای مناطق ییلاقی که فقط در فصل بهار توسط دامداران استفاده می‌شوند را ۳۰ روستا عنوان کرد و افزود: ییلاقات دیلمان و پیرکوه فقط در فصل بهار استفاده می‌شوند و در سایر ایام سال خالی از سکنه هستند.

کوهستانی با اشاره به سطح مراتع سیاهکل بیان کرد: در بخش دیلمان و پیرکوه حدود ۱۷۰ قطعه مرتع به مساحت ۱۶ هزار و ۸۲۰ هکتار وجود دارد که توسط دامداران استفاده می‌شود. ۶۵ هزار رأس دام سبک (بز و گوسفند) و حدود ۳۰ هزار رأس دام سنگین (گوساله و گاو) در شهرستان سیاهکل وجود دارد. در فصل کوچ نیز حدود ۱۲ هزار و ۹۱۰ رأس دام سبک و 1600 رأس دام سنگین به این شهرستان کوچ داده می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل در خصوص مشکلات دامداران شهرستان گفت: اگر از ورود دام‌های قاچاق مثل گاومیش و اسب جلوگیری شود، مراتع شهرستان کفاف چرای دام‌های شهرستان سیاهکل را می‌دهد. در حال حاضر هم کوچ ییلاق به قشلاق و ییلاق به کلهت(مرز بین گیلان و دیلمان) در حال انجام است. این مسئول ادامه داد: مهم‌ترین مناطق کلهت که دامداران سیاهکلی از آن استفاده می‌کنند، جنگل‌های لونک، آغوزی و جورود است. این دامداران حدود یک ماه و نیم، گله‌های خود را در این مناطق چرا می‌دهند و سپس به مناطق قشلاقی پایین‌دست مانند توتکی و بالارود می‌روند.کوهستانی گفت: دام‌ها مشکلی برای جنگل ایجاد نمی‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :