• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81422
+
-

مطالعات گسل شمال قزوین کلید خورد

اداره کل مدیریت بحران استانداری با حضور اساتید دانشگاهی حوزه زمین‌شناسی، زلزله‌شناسی و نقشه‌برداری مطالعات گسل شمال قزوین را آغاز کرد. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: این مطالعات با همکاری مرکز لرزه‌نگاری و سازمان نقشه‌برداری کشور آغاز شده است. قدرت‌الله مهدیخانی گفت: اساتید مطرح و برجسته کشور در حوزه زمین‌شناسی و زلزله‌شناسی انجام این مطالعات را به شکل رایگان برعهده گرفته‌اند. 

وی با بیان این‌که یکی از وظایف ادارات کل مدیریت بحران در استان‌ها تمرکز بر موضوع پیشگیری است، افزود: مطالعات یادشده نیز برای تقویت این حوزه و اقدام برای کاهش خسارات در حین وقوع بلایای طبیعی انجام می‌شود. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان این‌که استان قزوین دارای ۴۰ گسل است که 8 مورد آنها از جمله گسل شمال شهر قزوین فعالند، توضیح داد: این گسل حدود ۸۰۰ سال است که سابقه لرزش نداشته است و در صورت فعالیت می‌تواند زلزله‌ای با قدرت 5/6 ریشتر در زمین ایجاد کند.

 مهدیخانی طول گسل شمال قزوین را ۶۲ کیلومتر خواند و تصریح کرد: نزدیک‌ترین فاصله این گسل به شهر قزوین 4 کیلومتری محله پونک در شمال این شهر است.

 وی یادآور شد: یک دستگاه شتاب‌نگار و لرزه‌نگار نیز هفته گذشته در منطقه‌ای که گسل شمال قزوین قرار دارد نصب و جانمایی شد تا فعالیت‌های این گسل به شکل بهتری رصد و ثبت شود. همچنین هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است تا ماهانه به شکل هوایی نیز فعالیت‌های این گسل پایش و رصد شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید