• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81405
+
-

سرویس مدارس زنجان در مسیر ساماندهی

فرماندار زنجان: مدیران مدارس فقط باید از رانندگانی استفاده کنند که مجوز فعالیت دارند

مدرسه
سرویس مدارس زنجان در مسیر ساماندهی

سرویس‌های جابه‌جایی دانش‌آموزان مدارس از ضرورت‌های تحمیل‌شده در جامعه شهری است. ساماندهی و نظارت بر عملکرد مطلوب آنها از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و متولیان تعلیم و تربیت است. 

به گزارش ایرنا، پیدا کردن سرویس خوب و مناسب، داشتن استانداردهای لازم، قیمت و ایمنی لازم از جمله دغدغه‌هایی است که همواره والدین را به خود مشغول می‌کند.  والدین برای حفظ امنیت روحی و روانی خود و فرزندانشان به دنبال سرویس دانش‌آموزی مناسب هستند، چراکه آنها همواره نگران وقوع حوادث احتمالی هستند. 


تشکیل کارگروه

فرماندار زنجان درباره تمهیدات اتخاذشده برای خدمت‌رسانی بهینه سرویس مدارس در شهر زنجان گفت: موضوع سرویس‌های مدارس براساس آیین‌نامه مصوب و ابلاغی هیات دولت در کارگروهی به نام ماده ۱۸ ساماندهی شده است. 

رضا عسگری بیان کرد: اعضای این کارگروه دستگاه‌های متولی امر از قبیل آموزش و پرورش، شهرداری و راهور را شامل می‌شود که یکی از وظایف آنها بحث نرخ‌گذاری سرویس مدرسه در مسیرهای مختلف است. این کارگروه در فرمانداری تشکیل و نرخ تعیین‌شده سرویس مدارس پس از تصویب شورای اسلامی شهر زنجان به ستاد تنظیم بازار نیز اعلام شد. 

وی ادامه داد: به طور طبیعی پس از ارسال نرخ به ستاد تنظیم بازار، مذاکراتی نیز با دبیرخانه این ستاد که سازمان صنعت، معدن و تجارت است، انجام می‌شود و پس از تعدیل نرخ، نظر خود را اعلام می‌کنند. 

عسگری با اشاره به این‌که مسائل و موارد مربوط به سرویس مدارس با جدیت پیگیری می‌شود، افزود: با توجه به اعتماد مردم در سپردن دانش‌آموزان به سرویس‌های مدارس، رانندگان وسایل نقلیه باید صلاحیت‌های لازم را کسب کنند که وظیفه بررسی این مهم برعهده سازمان حمل‌و‌نقل شهرداری زنجان است. در صورت وجود سوءپیشینه و اعتیاد از فعالیت رانندگان جلوگیری می‌شود. 


پروانه بهره‌برداری

فرماندار زنجان گفت: پروانه بهره‌برداری برای وسایل نقلیه‌ای که به عنوان سرویس‌های مدارس انتخاب می‌شوند صادر می‌شود. این اقدامات در حال انجام است، اما مشکلاتی در این بخش گزارش شده زیرا خودروهایی که به کار گرفته شده‌اند شرایط لازم را ندارند و به عبارتی دیگر فرسوده‌اند و معاینه فنی ندارند.
 
عسگری خاطرنشان کرد: به سازمان حمل‌و‌نقل شهرداری تاکید شده است این موارد را با جدیت پیگیری کنند و برابر دستورالعمل‌ها فقط اجازه فعالیت به رانندگان صلاحیت‌دار داده خواهد شد. 

وی با بیان این‌که رانندگان به صورت آزاد اجازه فعالیت در سرویس مدارس ندارند، افزود: براساس دستورالعمل‌های صادره، امکان فعالیت خودروها خارج از آیین‌نامه و ضوابط اعلام مقدور نیست و در این میان مدیران و معاونان اجرایی مدارس وظیفه نطارتی را برعهده دارند. 

این مقام مسئول ادامه داد: در صورت بروز چنین مساله‌ای و به‌کارگیری رانندگانی خارج از ضوابط یادشده به عنوان سرویس مدارس، مدیر مدرسه باید پاسخگو باشد. تکالیف در آیین‌نامه نیز مشخص شده و آموزش و پرورش نیز مجموعه‌ای را مشخص کرده است که کنترل‌ها و نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد. 


توجه خانواده‌ها

فرماندار زنجان گفت: خانواده‌ها باید مراقب باشند و توجه کنند راننده‌ای که پروانه فعالیت ندارد و مورد تایید دستگاه‌های ذی‌ربط نیست، حق جابه‌جایی دانش‌آموزان را ندارد. در این زمینه فرمانداری نیز با همکاری حوزه عمرانی پیگیر مصوبات کارگروه ماده ۱۸ است و تاکید شده نظارت‌های جدی را بر این مساله داشته باشند. 

عسگری در مورد وضعیت به‌کارگیری ناوگان حمل‌ونقل سرویس مدارس شهر زنجان نیز توضیح داد: برخی خودروهای جمعی به‌کارگیری‌شده به عنوان سرویس مدارس ضوابط لازم را نداشتند. این مهم به سازمان حمل‌ونقل شهرداری تاکید شد تا شرایطی را فراهم کنند که این نوع خودروها اعم از مینی‌بوس و اتوبوس بر مبنای دستورالعمل ابلاغی اجازه فعالیت نداشته باشند. 

وی تصریح کرد: نرخ سرویس مدارس در زنجان با توجه به نوع خودرو متفاوت است. خودروها براساس ظرفیت مندرج در کارت خودرو، دانش‌آموزان را جابه‌جا می‌کنند. فرماندار زنجان افزود: برای رانندگان این نوع خودروها پروانه صادر شده است تا هویتشان به طور کامل مشخص شود، چراکه فرد دیگری نمی‌تواند به جای او حق رانندگی داشته باشد. 


مهلت ثبت‌نام در سامانه سرویس 

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به این‌که کارگروه ماده ۱۸ با موضوع سرویس مدارس در همه مناطق استان تشکیل شده است، گفت: نرخ سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی براساس پیشنهاد کارگروه ماده ۱۸ (ستاد سرویس دانش‌آموز) متشکل از نماینده آموزش و پرورش، پلیس راهور، انجمن اولیا، شهرداری، نماینده فرمانداری، سازمان حمل‌و‌نقل و نماینده مدیران مدارس مشخص می‌شود. 

اصغر ابراهیمی خاطرنشان کرد: امسال برای ساماندهی فعالیت سرویس‌های مدارس در کشور سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) راه‌اندازی شده است. براساس ابلاغ وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزانی که قصد استفاده از سرویس‌های مدارس را در سال تحصیلی جدید دارند باید در سامانه یادشده ثبت‌نام کرده باشند. 

وی توضیح داد: در فرایند تعریف‌شده در این سامانه استعلام‌های فردی و تایید صلاحیت افراد و استعلام‌های خودرویی مانند معاینه فنی و مشخصات خودرویی در سامانه ثبت می‌شود و والدین به صورت سیستمی و بدون مراجعه حضوری درخواست خود را ثبت و سرویسشان را انتخاب می‌کنند. 

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان کنترل، نظارت و بازرسی بر عملکرد رانندگان این حوزه، رصد و پایش ناوگان دانش‌آموزی، رسیدگی به تخلفات و شکایات از طریق مراجع مرتبط و کاهش فعالیت خودروهای بدون مجوز را از مهم‌ترین اهداف سامانه سپند اعلام کرد و افزود: این سامانه به شفاف‌سازی بهتر فعالیت‌ها در این بخش کمک فراوانی می‌کند. 

ابراهیمی اظهار کرد: با توجه به راه‌اندازی این سامانه برای اولین بار در کشور و مشکلاتی که در هنگام ثبت‌نام وجود داشت، شمار زیادی از والدین نتوانستند به موقع ثبت‌نام کنند. حتی پس از طی تمامی فرایند‌ها پیامک تایید با تاخیر ارسال می‌شد که طبق برنامه، این موارد برای سال آینده برطرف خواهد شد.
 
وی یادآور شد: برای رفع این مسائل فرصتی به مدارس داده شد تا روند ثبت‌نام سرویس مدارس به صورت سنتی انجام شود. تا ۱۵ مهر به اولیا فرصت داده شده است در سامانه سپند ثبت‌نام کنند. 


افزایش نرخ سرویس مدارس 

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی نرخ سرویس مدارس گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی افزایش این نوع نرخ‌ها دور از انتظار نبود و خانواده‌ها معترض نبودند، اما نارضایتی بین رانندگان و شرکت‌ها بیشتر نمایان بود. 

وی تصریح کرد: سال گذشته 2700 سرویس دانش‌آموزی در استان ارائه شد و امسال پیش‌بینی می‌شود همین تعداد برقرار باشد، اما با توجه به راه‌اندازی سامانه سپند نمی‌توان آمار دقیق و جامعی را اعلام کرد. 

ابراهیمی ادامه داد: از جمله مزیت‌های مهم این سامانه، شفاف‌سازی، کاهش دغدغه والدین و امنیت‌محوری است، چراکه می‌توان بر مبنای آن آمار دقیقی از سرویس مدارس دانش‌آموزان به دست آورد. 

این مقام مسئول افزود: وسایل نقلیه مورد نیاز سرویس دانش‌آموزی توسط سازمان حمل‌و‌نقل شهرداری و بر مبنای ویژگی‌های یادشده به آموزش و پرورش معرفی می‌شوند. در این میان، این نوع خودروها حق پذیرش ظرفیت بیش از حد را ندارند و در این باره پلیس راهور نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد. 


سرویس‌های بدون ضابطه

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: فعالیت آزاد سرویس‌های مدارس بدون ضابطه و قانون مشکلاتی را در نحوه ساماندهی و حتی نظارت‌ها به وجود می‌آورد که این موضوع به دلیل قوی نبودن شرکت‌های فعال در این بخش است. 

وی بیان کرد: متاسفانه با فعالیت سرویس‌های آزاد، امکان نظارت‌ کافی وجود ندارد و این انجمن نیز در قبال بروز اتفاقات ناخوشایند احتمالی مسولیتی ندارد. ابراهیمی توضیح داد: سرویس‌های مدارس مورد تایید شهرداری زنجان برچسبی مشخص دارند که می‌توان آنها را از سایر خودروهای شهری و آزادبرها تشخیص داد. لزوم توجه خانواده‌ها به این موضوع ضروری است. 

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به این‌که سال گذشته ۲۵ هزار دانش‌آموز در استان از سرویس مدارس استفاده کردند، گفت: این رقم در شهر زنجان ۱۹ هزار دانش‌آموز بود. 


حرف شهروندان

زهرا ۳۷ سال دارد و شاغل است. او با اشاره به این‌که در زمان حاضر سرویس مدارس به ضرورتی مهم برای خانواده‌ها تبدیل شده است، گفت: مشکل ترافیک، ناامن بودن معابر و از طرفی شاغل بودن والدین موجب شده است استفاده از سرویس‌های مدارس بیش از گذشته افزایش یابد. 

وی افزود: سرویس مدارس با هدف تامین امنیت جانی دانش‌آموزان و کاهش دغدغه والدین به کار گرفته می‌شود. دیگر نمی‌توان همانند گذشته دانش‌آموزان را به حال خود در کوچه و خیابان‌ها رها کرد. 

محمد ۳۴ سال دارد و کارمند است. او نیز در این باره اظهار کرد: با توجه به فعالیت کاری‌ام و از طرفی دور بودن مسیر مدرسه تا منزل فرزندم از سرویس استفاده می‌کند، اما در این میان پرداخت هزینه سنگین این نوع سرویس‌ها برای خانوارها سخت است. 

وی ادامه داد: سال گذشته ۸۰۰ هزار تومان برای سرویس مدرسه فرزندم پرداختم و امسال این رقم به یک میلیون تومان رسیده است. با توجه به شرایط اقتصادی این میزان مبلغ در توان خانواده‌ها نیست. 

محمد افزود: نظارت مستمر بر نحوه فعالیت سرویس مدارس به‌ ویژه ایمنی لازم و احراز صلاحیت‌ رانندگان می‌تواند نگرانی خانواده‌ها را کاهش دهد. علی، دیگر شهروند زنجانی، با گلایه از افزایش نرخ سرویس‌های مدارس گفت: افزایش نرخ سرویس‌ها موجب شده است خانواده‌ها در پرداخت آن با مشکل مواجه شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید