• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81184
+
-

مسافران در خراسان رضوی می‌مانند

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی: در 6 ماه ابتدای امسال 68 میلیون و 547 هزار و 47 نفر- شب اقامت در استان ثبت شده است

گزارش
مسافران در خراسان رضوی می‌مانند

مرجان فرهمند |خراسان رضوی- خبرنگار:


گردشگری به‌عنوان یک حوزه کلیدی در جهان مطرح است و در سال‌های گذشته با تنوع خیره‌کننده‌ای گسترش یافته و به یکی از مهم‌ترین شاخه‌های اقتصادی در جهان تبدیل شده است. تاکنون صنعت گردشگری در ایران تنها نیم‌درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است. اگر به این صنعت توجه بیشتری شود، صنعت گردشگری در ایران می‌تواند به بحران اشتغال کشور کمک بسیاری کند. به دلیل تنوع بالایی که در صنعت گردشگری وجود دارد، این صنعت می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. با توسعه صنعت گردشگری می‌توان به کاهش بیکاری و توزیع درآمد و افزایش درآمد دولت کمک کرد. به مناسبت هفته گردشگری، «ابوالفضل مکرمی‌فر» مدیر اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی و «یوسف بیدخوری» معاون گردشگری، از عملکرد این اداره کل در جذب گردشگر و ساماندهی زیرساخت‌های این حوزه می‌گویند. 


ورود گردشگر به استان خراسان رضوی

«طبق آمارهای رسمی و ثبت‌شده در استان خراسان رضوی میزان ماندگاری هر گردشگر خارجی 8/4 روز و گردشگر داخلی به‌صورت میانگین 9/2 روز است.» این خبری است که ابوالفضل مکرمی‌فر مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی اعلام می‌کند. مکرمی‌فر در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در 6 ماه ابتدای امسال 68 میلیون و 547 هزار و 47 نفر- شب اقامت در استان ثبت شده که به نسبت مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش داشته است. میزان ورود گردشگران خارجی در 5 ماهه ابتدای امسال 642 هزار و 725 نفر بوده که تعداد 402 هزار و 867 نفر زائر و مسافر عراقی بوده‌اند. 

وی می‌افزاید: یکی از زیر‌شاخه‌های حوزه گردشگری، گردشگری سلامت است و خوشبختانه ظرفیت‌های مهمی در مشهد وجود دارد. در سال 97 نزدیک به 20 هزار گردشگر خارجی در بیمارستان‌های مشهد عمل جراحی و 100 هزار نفر به‌صورت سرپایی عمل کردند. ارزآوری گردشگری سلامت 5 تا 7 برابر گردشگر معمولی است. 


وضعیت مراکز بوم‌گردی در استان 

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به ‌ظرفیت‌های بوم‌گردی در استان بیان می‌کند: موافقت اصولی با تشکل بوم‌گردی طی هفته‌های آینده صادر و انتخابات آنها برگزار خواهد شد. ما ۹۰ موافقت اصولی برای بوم‌گردی‌ها صادر کردیم. ۷۴ بوم‌گردی فعال هستند و ۷ بوم‌گردی در هفته گردشگری افتتاح خواهند شد. این تشکل با هدف توزیع مسافر در سطح استان شکل می‌گیرد تا ماندگاری مسافر را در سطح استان افزایش دهیم. وی تاکید می‌کند: هدف از راه‌اندازی این اماکن بوم‌گردی آشنایی بیشتر مسافران داخلی و خارجی با ظرفیت‌ها و مناطق گردشگری سایر شهرستان‌های استان است تا از جاذبه‌های بی‌بدیل آنها بهره‌مند شوند.

یکی از محاسن خانه‌ها و اماکن بوم‌گردی ارزان و بومی بودن آنهاست. در استان محدودیتی در زمینه بوم‌گردی‌ها وجود ندارد، استقبال از آنها خوب بوده، تمهیدات لازم ایجاد شده و مجوز کمتر از ۴۸ ساعت صادر می‌شود.مکرمی‌فر با اشاره به افتتاح مراکز بوم‌گردی و 3 دفتر خدمات مسافرتی همزمان با هفته گردشگری در خراسان رضوی عنوان می‌کند: تخفیف ۳۰ درصدی اقامت در هتل‌های استان خراسان رضوی به مناسبت این هفته در استان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان خراسان رضوی عنوان می‌کند: 280 پروژه نیمه‌تمام در استان داریم که عمدتا پروژه‌های اقامتی هستند و میانگین انجام پروژه‌ها 46 درصد است که بیش از 7300 میلیارد تومان سرمایه در گردش در آنها وجود دارد. وی با بیان این‌که نیازمند نقشه جامع گردشگری استان در همه بخش‌ها هستیم، تصریح می‌کند: تا زمانی که این نقشه شکل نگیرد، مشکلات ما در حوزه‌های مختلف ادامه خواهد داشت و ما باید از طریق اصلاح قوانین زمینه را برای رشد همه‌جانبه گردشگری فراهم کنیم.


سفرهای ارزان برنامه‌‌ریزی‌شده

«طرح ساب» طرح سفر‌های ارزان برنامه‌ریزی‌شده به مقاصد مختلف موسوم به ساب یکی از طرح‌های اجرایی در سطح کشور برای ترویج مسافرت و گردشگری است. در این طرح مسیر‌های گردشگری جذاب در محدوده استان با حداکثر تخفیف به گردشگران داخلی معرفی می‌شود تا بتوانیم شاهد ایجاد رغبت در بین گردشگران باشیم. مکرمی‌فر درخصوص اجرای این طرح در استان بیان می‌کند: برای اجرای این طرح چندین جلسه در استان با بخش خصوصی برگزار کردیم و از طرفی برنامه‌های این سفر را به سازمان منعکس کردیم. با استفاده از طرح ساب و به وسیله داشتن تخفیفات مختلف می‌توانیم در بخش‌های مختلف، مسافر و زائر بیشتری را به سمت خراسان رضوی و مشهد جذب کنیم.


مرمت و بازسازی بناهای تاریخی

مکرمی‌فر با اشاره به مرمت بناهای تاریخی و فضاهای نیازمند به بازسازی اظهار می‌کند: در مشهد بنای اضطراری نداریم، ولی در شهرستان‌ها وجود دارد، با این حال اعتبارات محدود و بناها زیاد است. به تناسب اعتبارات تلاش کردیم تا مشارکت بخش خصوصی را بگیریم. بناها را در زمینه کاربری به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و در بخش مرمت از آنها کمک می‌گیریم. در حال حاضر از 39 بنای تاریخی و فضاهایی که در اختیار داریم، هفته آینده برای 8 مورد آگهی می‌زنیم که فرایندهای مشاوره‌ای آن در حال انجام است.

بر اساس ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم که هم مرمت شده و هم کاربری پیدا کنند. سرفصل اعتباری مشارکتی داریم که بخشی از آن را مالک و بخشی را ما می‌دهیم و برای مرمت اقدام می‌کنیم.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به وضعیت خانه‌ها‌ و بناهای تاریخی در منطقه ثامن و بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بیان می‌کند: وضعیت این بناها مشخص است، ثبت ملی و برخی شناسایی‌شده هستند که در زمره آثار حفاظت‌شده قلمداد می‌شوند.

۱۱ محور را در بافت ثامن تعیین کردیم که محورهای شاخص مشهد هستند. برنامه ما این است که آنها را به عنوان محورهای تاریخی و گردشگری احیا کنیم. یک محور را در دست گرفتیم تا احیای آن را انجام دهیم و استاندار دستور انجام این کار را دادند. حدود 6 مورد توسط شهرداری تملک شده و بقیه نیز در شرف تملک شدن است. انگیزه خوبی در بخش خصوصی دررابطه با تملک آنها صورت گرفته تا شاهد تثبیت و احیای آنها در بافت مشهد باشیم.


پلمب واحدهای اقامتی غیرمجاز

«تاکنون درخواست پلمب برای 1844 واحد اقامتی غیرمجاز در مشهد صادر شده است و 800 واحد نیزپلمب شده‌اند.» این آماری است که «یوسف بیدخوری» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی اعلام می‌کند. بیدخوری می‌افزاید: براساس بررسی‌های انجام‌شده 4 هزار واحد اقامتی غیرمجاز در مشهد وجود دارد. وی با بیان این‌که جانمایی دقیق این واحدها برای اداره کل شناسایی شده‌ است، می‌گوید: 629 خانه‌مسافر با 16 هزار تخت و 7 هزار اتاق به‌صورت ساماندهی‌شده و مجاز مشغول به ‌فعالیت هستند.

به گفته بیدخوری، موضوع نظارت و پلمب خانه‌مسافرهای غیرمجاز و درخواست جلوگیری از فعالیت آنها در شورای تأمین استان بارها مطرح شده است؛ با این‌حال اداره نظارت بر اماکن عمومی این تعداد نیرو برای اقدام و عمل ندارد. وی با اشاره به نرخ‌نامه‌ها در اماکن اقامتی اظهار می‌کند: از مسافران و زائران درخواست داریم برای حضور در اماکن اقامتی به پروانه و نرخ‌نامه توجه کنند.

معاون گردشگری سازمان میراث از حضور 400 هزار مسافر عراقی در 6 ماهه ابتدای امسال در مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: از بیش از 600 هزار مسافر خارجی در مشهد، عراقی‌ها بیشترین سهم حضور را دارند و مسافران خارجی در مشهد 8 درصد رشد داشته‌اند. همچنین اقامت خارجی‌ها در هتل‌ها در 6 ماه اول امسال نسبت به سال گذشته 4درصد افزایش داشته است؛ به‌طوری‌که در سال گذشته ۱۶درصد ظرفیت را خارجی‌ها و امسال ۲۰درصد ظرفیت را آنان اشغال کرده‌اند. همچنین بیشترین آمار اقامت خارجی‌ها در هتل‌آپارتمان‌ها بوده که در سال گذشته ۲۹درصد و امسال ۴۰درصد ظرفیت هتل‌آپارتمان‌ها را خارجی‌ها اشغال کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید