• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81158
+
-

انتظار طولانی احزاب قزوین برای خانه‌دار شدن

خانه احزاب قزوین که قرار بود سال‌ها پیش راه‌اندازی شود، هنوز هم جزو مطالبات اصلی فعالان حزبی این استان به شمار می‌رود. آنها معتقدند راه‌اندازی این خانه می‌تواند رونق و پویایی خاصی به فعالیت‌های سیاسی ببخشد و تنش‌های این حوزه را کاهش دهد.  به گزارش ایرنا، بحث تاسیس خانه احزاب در استان قزوین آبان سال قبل در نشستی مشترک با احزاب اصلاح‌‌طلب و اصولگرا قوت گرفت و در آن مباحثی در خصوص ضرورت تاسیس این خانه بیان شد. مسئولان وقت در آن نشست، خانه احزاب را محفلی برای گفت‌وگوهای بین جناحی دانستند و اعلام کردند به زودی از طریق موافقت با شهرداری قزوین می‌توان خانه ‌احزاب را راه‌اندازی کرد. 

از آن تاریخ تاکنون در خصوص تاسیس خانه احزاب اقدام خاصی صورت نگرفته است و برخی از فعالان سیاسی و مسئولان معتقدند تغییرات مدیریتی در سطح استان‌ها سبب می‌شود بیشتر تصمیمات هنگام اجرا به تاخیر بیفتد و حتی امکان پیگیری آن وجود نداشته باشد.  با این حال آنچه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از سوی فعالان سیاسی استان مطرح می‌شود پیش رو بودن انتخابات مجلس یازدهم در اسفند سال جاری و ضرورت تقویت احزاب در قالب راه‌اندازی خانه احزاب است.  از این رو چند تن از فعالان احزاب در استان قزوین درباره ضرورت‌های راه‌اندازی خانه احزاب سخن گفتند. 


فعالیت احزاب موسمی و نشست‌های داخلی محدود شده است

دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در قزوین گفت: در مجموع جامعه سیاسی ما حزب‌گرا و حزب‌پرور نیست و این یک معضل کلی است که جامعه ما از آن رنج می‌برد.  یوسف کرمی تصریح کرد: تحرکات صورت‌گرفته در خصوص تاسیس خانه احزاب قزوین بیشتر حاصل ایده‌ها و تلاش‌های فردی بوده است، وگرنه در بیشتر اوقات مدیریت سیاسی استان در دوره‌های مختلف در این خصوص کمترین حساسیتی نداشته است. وی افزود: امیدوارم استاندار جدید در زمینه تقویت احزاب اقدامات و توجه خاصی در دستور کار قرار دهد و ما شاهد رونق و پویایی احزاب در استان باشیم. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب توضیح داد: احزاب سیاسی فعال در استان قزوین در سایه بی‌توجهی‌های گسترده و هزینه بالای اداره حزب به نوعی منفعل و مایوس شده‌اند و فعالیتشان موسمی و به دوره انتخابات و به نشست‌های داخلی محدود شده است که این موضوع نیز یک آسیب بزرگ برای احزاب محسوب می‌شود. 


بسیاری از احزاب ما قدرت مانور ندارند

رئیس شورای اصلاح‌طلبان استان قزوین نیز بیان کرد: احزاب باید خود به فکر ارتقا باشند و تلاش کنند که اثرگذاری خود را افزایش دهند. حجت‌الاسلام سیدناصر قوامی به تشکیلات احزاب در استان‌ها و سپس در پایتخت اشاره کرد و گفت: تا زمانی که شورای مرکزی احزاب استان فعال نباشد و نتواند در کشور نیز رایزنی انجام دهد ما هرگز قادر نخواهیم بود مطالبات خودمان را بیان کنیم و همیشه باید منتظر باشم که چند نفری در تهران بشینند و برای عزل و نصب دبیران سیاسی استان تصمیم‌گیری کنند. وی بر مشکلات درون‌حزبی تأکید کرد و افزود: احزاب ما مشکلات بسیاری دارند و تشکیل آنها اصولی نیست. فعالان احزاب هر زمان که حرف انتخابات باشد و بخواهند برای رأی‌‌آوری اقدام کنند، پای کار می‌آیند و جنب‌وجوشی از خودشان نشان می‌دهند. هرگز نمی‌توان از احزاب ضعیف انتظار کارهای بزرگ مثل راه‌اندازی خانه احزاب داشت. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که بسیاری از احزاب سیاسی استان و کشور قدرت مانور ندارند، ادامه داد: اگر از هر ۱۸ حزب اصلاح‌طلب بخواهیم یک نشست برگزار کنند، هیچ کدام قادر نخواهند بود ۵۰۰ نفر هوادار جمع کنند. حزبی که قادر نیست این مقدار فرد حزبی را همراه خود کند قطعا ضعیف است و توان مطالبه‌گری سیاسی نیز ندارد.  حجت‌الاسلام قوامی خاطرنشان کرد: اگر احزاب ما قدرتمند باشند و بتوانند مطالبات خودشان را به شکل مناسب بیان کنند، بدون شک وزارت کشور و مجموعه استانداری به فکر خانه احزاب می‌افتند و ما شاهد رونق و پویایی هرچه بیشتر جریانات سیاسی تا انتخابات مجلس یازدهم خواهیم بود. 


پیگیر تاسیس خانه احزاب قزوین هستیم

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات سیاسی استانداری قزوین با بیان این‌که پیگیر تاسیس و راه‌اندازی خانه احزاب قزوین هستیم، گفت: از زمان حضور بنده در این استان 3 بار با شهرداری در خصوص خانه احزاب نامه‌نگاری شده و سرپرست شهرداری قزوین نیز قول داده است این موضوع را عملی کنند. اسداالله حمزه‌ای اعلام کرد: به لحاظ اهمیت خانه احزاب و پیش رو بودن انتخابات در سال جاری با برخی اعضای شورای اسلامی شهر قزوین نیز صحبت‌هایی داشته‌ایم و مفصل با آنها صحبت کرده‌ایم که پیگیر این موضوع باشند تا بتوانیم شاهد راه‌اندازی خانه احزاب باشیم. 

وی توضیح داد: شهرداری قزوین به ما قول یک مکان (ساختمان خدمات شهری در بازار سعادت) را داده است که تحویل خانه احزاب شود، اما ما خودمان نیز در این مدت بیکار نبوده‌ایم و با حزب اسلامی کار موافقت کرده‌ایم که ساختمان خودش را به خانه احزاب تحویل دهد، البته ما نیز معتقدیم که این ساختمان به لحاظ وسعت و امکانات چندان در شأن احزاب سیاسی استان نیست، اما خب ما هر آنچه در توان داشته باشیم دریغ نمی‌کنیم.  مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات سیاسی استانداری قزوین به پیگیری سرپرست جدید شهرداری قزوین در مورد خانه احزاب اشاره کرد و افزود: شهردار سابق برای تحویل کلید ساختمان به خانه احزاب تلاش خاصی را از خود نشان نداد، اما سرپرست کنونی شهرداری قزوین تاکنون همکاری بسیار خوبی از خود نشان داده است و می‌توانیم امیدوار باشیم که کلید خانه احزاب را تحویل بگیریم و تا انتخابات امسال این خانه فعالیت خود را آغاز کند. حمزه‌ای گفت: اگر نظر بنده را بخواهید، تمایل دارم که خانه احزاب در اماکن دولتی باشد اما اگر چاره‌ای نداشته باشیم و شهرداری همکاری نکند، مجبوریم فعلا ساختمان حزب اسلامی کار را برای خانه احزاب انتخاب کنیم. 


شورای شهر قزوین با واگذاری مکان به خانه احزاب مشکلی ندارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: شورای پنجم به لحاظ اهمیت موضوع و تقویت احزاب سیاسی در استان مصوب کرده است واحد خدمات شهری سابق در بازار سعادت را به خانه احزاب تحویل دهند و در این خصوص هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد. 

مهدیه سادات قافله‌باشی با بیان این‌که مکان فعلی کاملا تخلیه شده است و آماده واگذاری به خانه احزاب است، گفت: این مکان قبلا در دست مجموعه خدمات شهری بود و با توجه به پارتیشن‌بندی مناسب در این مکان می‌تواند تحت فعالیت خانه احزاب قرار گیرد.  وی به اجرا نشدن مصوبه شورای شهر اشاره کرد و افزود: شهرداری باید توضیح دهد که چرا تاکنون این مصوبه را اجرا نکرده است. مجموعه اعضای شورا درباره این‌که مکان بازار سعادت در اختیار خانه احزاب و دفتر سیاسی استانداری قرار گیرد، مانعی نمی‌بینند. 


استانداری تاکنون نماینده قانونی برای تحویل خانه احزاب معرفی نکرده است

سرپرست شهرداری قزوین نیز گفت: شهرداری از نظر قانونی نمی‌تواند مکانی را در اختیار اماکن دولتی قرار دهد و دفتر سیاسی استانداری باید فردی را معرفی کند که از نظر قانونی قادر باشد به نمایندگی از مجموعه خانه احزاب مدیریت این ساختمان را برعهده بگیرد.  محمد درافشانی خاطرنشان کرد: بنده نیز معتقدم استان قزوین به شدت نیازمند تاسیس و راه‌اندازی خانه احزاب است، اما این موضوع باید مراحل قانونی را طی کند. تاکنون استانداری برای این موضوع نماینده‌ قانونی تعیین نکرده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید