• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 4 مهر 1398
کد مطلب : 81074
+
-

احتمال استیضاح ترامپ بازارهای جهان را ناآرام کرد

جهان
احتمال استیضاح ترامپ بازارهای جهان را ناآرام کرد


 پس از آنکه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دونالد ترامپ را به نقض قانون متهم کرد و احتمال استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده افزایش یافت، بورس‌های جهان نزول کردند، قیمت جهانی دلار تضعیف و هر اونس طلا با کاهش مواجه شد.
به گزارش همشهری، پس از به جریان افتادن تحقیقات رسمی مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، دیروز شاخص جهانی دلار و قیمت هر اونس طلا افت کرد و ارزش سهام در اغلب بورس‌های جهان کاهش یافت. استیضاح ترامپ موجب افزایش عدم‌قطعیت سیاسی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود و بازارهای مالی معمولا از این وضع استقبال نمی‌کنند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس آمریکا گفته است ترامپ از یک کشور خارجی خواسته در امور داخلی آمریکا مداخله کند و این نقض فاحش قانون است. برخی منابع مدعی شده‌اند ترامپ در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین خواهان تحقیق درخصوص فساد پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش، در یک شرکت گاز اوکراینی شده است.

نزول بورس‌ها
روند معاملات روز چهارشنبه بورس‌های جهان تحت‌تأثیر اخبار مربوط به آغاز رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور قرار گرفت و بورس‌های اروپایی، آمریکا و آسیایی نزول کردند. در وال‌استریت اغلب شاخص‌ها نزول کردند؛ تا جایی که شاخص نزدک 1.5درصد و شاخص‌های داوجونز و اس‌اندپی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌های مالی جهان بین نیم تا یک درصد افت کردند. از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص بورس توکیوی ژاپن ۰.۳۵درصد، شاخص بورس هنگ‌کنگ 1.1درصد و شاخص شانگهای چین نیم‌درصد افت کرد. در معاملات بورس‌های اروپایی هم شاخص فوتسی لندن، کک فرانسه، دکس فرانکفورت و بورس مادرید به‌عنوان مهم‌ترین بورس‌های اروپایی تا نیم‌درصد کاهش یافتند.

کاهش قیمت طلا و ارز
احتمال استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روی قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی هم اثر گذاشت؛ به‌طوری که قیمت هر اونس طلا دیروز با ۰.۱۳درصد کاهش به ۱۵۲۹دلار و ۹۲سنت رسید. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی روز قبل به بالاترین رقم از ۵سپتامبر تاکنون یعنی ۱۵۳۵دلار و ۶۰سنت رسیده بود. قیمت طلا به‌طور سنتی تحت‌تأثیر افزایش التهاب‌های سیاسی رشد می‌کند و به‌دنبال کاهش التهاب‌های سیاسی کاهش می‌یابد. از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ التهاب‌های سیاسی و اقتصادی مانند جنگ تجاری با چین، افزایش تنش‌ها با ایران یا خروج آمریکا از معاهدات مهم بین‌المللی افزایش یافته و کاهش این التهاب‌ها تحت‌تأثیر استیضاح می‌تواند به کاهش قیمت طلا منجر شود.
نیما آزادی یک تحلیلگر بازارهای مالی در همین رابطه در کانال شخصی‌اش نوشت: به‌نظر می‌رسد که با بودن ترامپ در قدرت، به‌سختی بتوان انتظار حاکم شدن آرامش بر فضای بازارهای مالی را داشت. درحالی‌که هنوز آثار منفی اقدامات ناگهانی و غیرمتعارف ترامپ در 3سال گذشته مانند خروج از برجام، لغو پیمان نفتا، آغاز جنگ‌های تجاری، انتقادات بی‌سابقه از فدرال رزرو و حمله به سوریه بر بازارهای مالی محو نشده، یک بحران دیگر در اثر رفتار عجیب ترامپ می‌تواند برای مدتی دیگر بازارهای مالی را اسیر نوسان دوسویه شدید کند.

کاهش ارزش دلار
همچنین در معاملات دیروز، قیمت هر دلار آمریکا دربرابر اغلب ارز‌های جهان کاهش یافت؛ به‌طوری‌که در مجموع شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد ۰.۲۸درصد کاهش یافت. بوریس اشلوسبرگ، یک استراتژیست ارزی گفت: دلار به‌دلیل ریسک‌های سیاسی تحت فشار شدیدی قرار گرفته و احتمال زیادی وجود دارد که تحقیقات به استیضاح ختم شود. در بازار طلای سیاه هم هر بشکه نفت وست‌تگزاس با ۰.۶۶درصد کاهش به ۵۶.۹۱دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۸۷درصدی به ازای ۶۲.۵۶دلار در هر بشکه مبادله شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید