• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 مهر 1398
کد مطلب : 81073
+
-

پایان پرده اول نمایش هپکو

کارگران بازداشتی هپکو آزاد شدند و پرداخت حقوق معوقه آنها در اولویت قرار گرفته است

صنعت
پایان پرده اول نمایش هپکو


دور جدید اعتراضات کارگران هپکو با معرفی مدیرعامل جدید و وعده پرداخت تسهیلات 50میلیارد تومانی برای حل مشکلات مالی این شرکت تا حدودی تعدیل شد و حالا با آزادی همه کارگران بازداشتی و اولویت دادن به تسویه مطالبات آنها به پایان رسیده است. طبق گفته کریم یاوری، مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار، با همکاری مسئولان استانی و دستگاه قضایی، کارگران هپکو رفع بازداشت شده‌اند و در ادامه قرار است ضمن تسریع در پرداخت تسهیلات 50میلیارد تومانی به این شرکت، تسویه مطالبات کارگری در اولویت قرار گیرد.
به گزارش همشهری، 13سال از آغاز روند واگذاری شرکت تجهیزات سنگین هپکو به بخش خصوصی می‌گذرد و تاکنون 2بار واگذاری این شرکت با شکست مواجه شده است. پس از دومین شکست، سازمان خصوصی‌سازی وکالتا اداره شرکت را بر عهده گرفته و با تعیین مدیرعامل و هیأت مدیره وعده داده است هپکو را دوباره احیا کند، اما دور نخست تعیین مدیرعامل توسط این سازمان نیز موفقیتی حاصل نکرده است. حالا دوباره مدیرعامل جدیدی از سوی این سازمان مأمور برگرداندن هپکو به ریل رونق شده است اما منابع آگاه در داخل هپکو می‌گویند این سازمان به‌قدری در تأمین خواسته‌های اولیه مدیرعامل جدید ناموفق بوده که او هنوز حاضر به در دست گرفتن سکان هدایت این شرکت نشده است.

نوشداروی نسیه
یک منبع آگاه در هپکو در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد؛ ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مدیرعامل جدید منصوب شده هپکو، خواستار واریز 150میلیارد تومان اعتبار به صندوق شرکت بوده و همچنین از وزارت صنعت خواسته است واردات مشابه خارجی دو محصول پرتیراژ هپکو را ممنوع کند تا این شرکت بتواند به مدار تولید برگردد، اما تاکنون به استناد مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، فقط با پرداخت 50میلیارد تومان در قالب تسهیلات موافقت شده که کفاف مشکلات هپکو را نمی‌دهد. یکی از کارگران هپکو نیز با اشاره به اینکه در دور قبلی تغییر هیأت مدیره هپکو، مقرر شده بود 90میلیارد تومان تسهیلات برای احیای این شرکت پرداخت شود، می‌گوید: در طول 2سال گذشته از محل این تسهیلات مصوب حدود 40میلیارد تومان پرداخت شده که همه برای پرداخت هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان اختصاص یافته و عملاً دردی از هپکو درمان نکرده است. او معتقد است، عزمی برای زنده کردن هپکو وجود ندارد و ذینفعان واردات ماشین‌آلات سنگین از هیچ تلاشی برای عقیم کردن مصوبات احیای هپکو دریغ نمی‌کنند. در این وضعیت تخصیص جزئی تسهیلات بانکی به هپکو و رفع موقتی مشکلات این شرکت، دردی را دوا نمی‌کند و وعده‌هایی که برای احیای این غول بحران‌زده داده می‌شود چیزی جز نوشداروی نسیه نیست.
به گزارش همشهری، حداقل از 3سال پیش تلاش همه جانبه‌ای برای نجات هپکو در دستور کار قرار گرفته اما به هر دلیلی همچنان تولید در این شرکت احیا نشده است. شاید متولیان امر باید یک‌بار به این سؤال اساسی پاسخ دهند که عامل اصلی سقوط هپکو چه بوده و چه چیزی باعث می‌شود هر تلاشی برای احیای آن بی‌نتیجه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :