• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 81008
+
-

دیدگاه 2 مرجع تقلید درباره یک فیلم جنجالی شد

حرمت «مست عشق»

حرمت «مست عشق»


اصغر صوفی ـ خبرنگار

حکم جدید آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید درباره فیلم «مست عشق» همانند دیگر فتاوای آیت‌الله بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت. ایشان در پاسخ به سؤال جمعی از طلاب درباره فیلم شمس تبریزی نوشته است: «با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضاله صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.» فیلم «مست عشق» که به شخصیت شمس تبریزی می‌پردازد، تولید مشترک ایران و ترکیه است و به برشی از زندگی شمس و مولانا در شهر قونیه می‌پردازد. شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی و پارسا پیروزفر به‌عنوان بازیگر نقش مولانا جلال‌الدین محمد بلخی انتخاب شده بودند. ساعاتی پس از فتوای آیت‌الله مکارم، آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید نیز مخالفت خود را با ساخت فیلم مست عشق اعلام کرد و با اشاره به شخصیت شمس و مولانا نوشت: «این دو نفر از اعیان صوفیه هستند و ما برای این مطلب متقنی از کتاب‌های خودشان داریم.» آیت الله نوری‌همدانی با اشاره به تشکیلات قطب‌سازی‌ و مرشدبازی در صوفیه، ترویج آن را «حرام» اعلام کرده است.
آیت‌الله مکارم شیرازی که در سال‌های اخیر به اظهارنظر درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی روز معروف است و دیدگاه‌هایش درباره رویدادهای روز سروصدا می‌کند این بار سراغ یک سریال رفته است اما پیش از آن دیدگاه‌های  ایشان درباره اینترنت پرسرعت یا عضویت در فیسبوک، مشهور شده بود.
مخالفت این مرجع تقلید با توسعه اینترنت پرسرعت یا همان اینترنت نسل سوم(3G) در سال 92با حاشیه‌های فراوانی همراه شد؛ وی آن سال در پاسخ به سؤالی در این‌باره حکم داده بود: «با توجه به مفاسد متعددی که برای گسترش دادن خدمات اینترنت پر سرعت همراه ذکر کرده‌اید ازجمله دسترسی جوانان و حتی نوجوانان به مطالب و فیلم‌ها و عکس‌های آلوده و فیلم‌هایی که ضدیت با اخلاق و عقاید اسلامی دارد و... به یقین اقدام بر این کار عجولانه یعنی خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر کاری برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی است.» این فتوای آیت‌الله مکارم در شهریور 92مورد استناد گروهی از نمایندگان مجلس و مخالفان توسعه اینترنت همراه در سایر نهادها قرار گرفت تا جایی که گروهی از نمایندگان مجلس به واسطه آن فتوا طرح استیضاح وزیر ارتباطات وقت را امضا کردند.
در آن زمان وزیر ارتباطات و فناوری محمود واعظی، رئیس دفتر فعلی رئیس‌جمهور بود. او در واکنش به این حکم آیت‌الله مکارم شیرازی گفته بود: ضمن قدردانی از راهنمایی‌های مراجع عالیقدر، موضوع اخلاقی و فرهنگی هم در نسل سوم و بالاتر و هم بقیه موارد جزو دغدغه‌های اصلی بنده و همکاران است. همان سال آیت‌الله مکارم عضویت در شبکه اجتماعی «فیسبوک» را حرام اعلام کردند؛ وی در بخشی از پاسخ خود به سؤالات پیرامون دلایل حرام بودن فیسبوک توضیح داد: «عزیزان من! دلیل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق است. زیرا فیسبوک مانند شهر بی‌در و دروازه‌ای است که همه کس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شیادان و کلاهبرداران و کسانی که به انواع فساد آلوده‌اند در آن حضور داشته و هر کدام در این شهر مغازه‌ای دارند.»

مخالفت با ازدواج کودکان 13ساله
دیدگاه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی درباره برخی مسائل اجتماعی همراه با موجی است که در جامعه راه افتاده است.
چندی پیش، پاسخ آیت‌الله به سؤالی درباره حکم شرعی کودکان زیر 13سال توسط یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد که نوشته بود: «در گذشته این اجازه به اولیا داده می‌شد که حتی برای صغیر همسری انتخاب کنند و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌شد ولی در عصر و زمان ما عملا ثابت شده است که این ازدواج‌ها به مصلحت دخترها و پسرها نیست و دارای مفاسدی است و با توجه به اینکه غبطه و مصلحت باید رعایت شود این‌گونه ازدواج‌ها باطل است و اعتباری ندارد.» مخالفت آیت‌الله مکارم شیرازی با ازدواج کودکان زیر 13سال در حالی بود که بسیاری از علما و شخصیت‌های مذهبی با طرح نمایندگان مجلس پیرامون ممنوعیت ازدواج کودکان زیر 13سال مخالفت کرده‌اند.
با این حال ایشان درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها دیدگاهی مشابه دیدگاه مخالفان این مقوله داشتند.
آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤالی از طرف اعتمادآنلاین درباره ضرورت حضور زنان در ورزشگاه نیز چنین پاسخ داده بودند: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید