• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 81004
+
-

30میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در 6ماه

ارزش کل معاملات بورس‌های چهارگانه ایران در نیمه نخست امسال به 30میلیارد دلار رسید؛در این میان 64درصد از معاملات به خرید‌و‌فروش سهام اختصاص یافته است.
به گزارش همشهری، امسال تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و همین موضوع به رشد اکثر نماگرهای بازارسرمایه به‌ویژه شاخص‌های بورس منجر شده است. افزایش استقبال از بورس در عین حال به تزریق نقدینگی به بازار سرمایه منجر شده و ارزش معاملات را هم افزایش داده است. تحت‌تأثیر همین رویدادها ارزش کل بازار سهام ایران ظرف چند روز گذشته از 120میلیارد دلار عبور کرده و میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس هم در نیمه نخست سال به 75درصد رسیده است. تحلیلگران بر این باورند که رشد نماگرهای بورس در نیمه دوم سال هم ادامه خواهد یافت و قطار صعودی بازار سرمایه متوقف نخواهد شد. با این حساب باید انتظار داشت تا ارزش کل معاملات بازارسرمایه در پایان امسال به 600هزار میلیارد تومان هم برسد.

30میلیارد دلار معامله
آمارها نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون 331هزار و 500میلیارد تومان معامله معادل 30میلیارد دلار در بورس‌های چهارگانه انجام شده که از این مقدار بورس تهران با معامله 158هزار میلیارد تومان دادوستد در صدر همه بورس‌ها قرارگرفته است. بعد از بورس تهران فرابورس ایران برای نخستین‌بار با معاملاتی به ارزش 94هزار و 400میلیاردتومان در جایگاه دوم بازار سرمایه قرار گرفته و بورس کالای ایران به رتبه سوم با 72هزار و 300میلیارد تومان نزول کرده است. در بورس انرژی هم به‌عنوان تازه‌تأسیس‌ترین بورس ایران، در نیمه نخست امسال 6500میلیارد تومان مبادله انجام شده است.

سهام پرتقاضا‌ترین محصول
ترکیب معاملات بازار سرمایه در نیمه نخست سال نشان می‌دهد در این مدت سهام پرتقاضاترین محصول بازار سرمایه بوده و 64درصد ازکل معاملات یعنی 212هزار و 360میلیارد تومان معادل 19میلیارد دلار را به‌خود اختصاص داده است. از این مقدار 144هزار و 560میلیارد تومان سهام در بورس و 67هزار و 800میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است.
بعد از سهام بیشترین میزان معاملات مربوط به کالاهایی بود که به‌صورت فیزیکی در بورس کالا و بورس انرژی دادوستد شده که 23درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص داده است. در این مدت 71هزار و 500میلیارد تومان انواع محصولات فولادی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و کشاورزی در بورس کالا و 6500میلیارد تومان در بورس انرژی دادوستد شده است. این آمارها همچنین بیانگر آن است که 8درصد از کل معاملات بازار سرمایه در نیمه اول سال به معاملات اوراق بدهی ازجمله اسناد خزانه اسلامی، صکوک، اوراق مشارکت و سایر اوراق اختصاص داشته و جمعا 25هزار و 150میلیارد تومان معادل 2.2میلیارد دلار اوراق بدهی خرید و فروش شده است. پیش‌بینی می‌شود با آغاز معاملات عملیات بازار باز، ارزش معاملات اوراق بدهی در نیمه دوم امسال افزایش یابد. قرار است در گام نخست 38هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی براساس عملیات بازار باز از طریق فرابورس دادوستد شود.

رشد معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری
اطلاعات موجود همچنین نشان می‌دهدکه ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله(ETF) روز‌به‌روز درحال افزایش است و سهم معاملات این صندوق‌ها به 5درصد از کل معاملات یعنی رقمی برابر با 16هزار میلیارد تومان (1.5میلیارد دلار) رسیده است، درحالی‌که این مقدار سال قبل به زحمت به یک تا 1.5درصد می‌رسید. سرمایه‌گذاران در نیمه نخست امسال 8500میلیارد تومان از واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را در بورس و 6600میلیارد تومان را در فرابورس دادوستد کرده‌اند. معاملات این صندوق‌ها در بورس انرژی و کالا هم که به‌تازگی آغاز شده با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده و در نیمه نخست سال 873میلیارد تومان از واحد‌های این صندوق‌ها در بورس کالا و 5میلیارد تومان در بورس انرژی خریداری شده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، ابزار‌های نوین و کم‌ریسکی هستند که در یک‌دهه گذشته با استقبال سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا مواجه شده‌اند و معاملات آنها در ایران هم ظرف چند سال گذشته آغاز شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید